NX2 Vraagje

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Arno P

Re: NX2 Vraagje

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 2:59 pm

ReneG schreef:Ik had net mijn originele stukje iets aangepast omdat ik twijfelde over de exacte namen, maar goed het was blijkbaar toch al overgekomen. :)
Inderdaad, was al zeer helder.

Nu nog wachten op een geintegreerde inversiefunctie binnen NX2

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 12 2010 4:10 pm

Arno P schreef:
ReneG schreef:Ik had net mijn originele stukje iets aangepast omdat ik twijfelde over de exacte namen, maar goed het was blijkbaar toch al overgekomen. :)

We hadden al ergens een wensenlijstje voor NX3 op het forum... :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 4:19 pm

ReneG schreef:
Arno P schreef:

We hadden al ergens een wensenlijstje voor NX3 op het forum... :lol:

Nu nog de implementatie

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma jul 12 2010 5:49 pm

Léon Obers schreef:
Arno P schreef:Bestaat er in NX2 zoiets als copy selection Zodat je aan een bepaalde selectie meerdere bewerkingen kan toevoegen zonder opnieuw te hoeven selecteren) of invert selection zodat je bijvoorbeeld het object kunt verscherpen, slectie inverterne en de achtergrond blurren/denoise-en?
Vorige reactie met invert was even kort als reactie op "invert". :D

Verder het gewoon opnieuw kopiëren met dezelfde selectie en onder die selectie dan een andere tool of bewerking onderbrengen is ook geen probleem.
Zo gauw je iets doet met een selectie, bestaat de gereedschapsset uit twee delen: Het -selectiegedeelte- en het -gereedschap- of de bewerking.

Door simpel die instructieset als regel in zijn geheel te kopiëren (Contol C of rechtermuisknop), de regel daarna te de-selecteren (niet actief maken), kun je de zojuist gekopieerde instructieset eronder plakken (Control V of met rechter muisknop) als tweede instructieset. Dat is in dat geval dan weer dezelfde instructieset, met dezelfde selectie. Die staat er dan dus twee keer.
Door het tweede gedeelte van die 2e instructieset daar dan een andere bewerking of tool voor te kiezen, kun je met dezelfde selectie dus een andere bewerking eraan vastkoppelen die alleen geldig is voor diezelfde selectie die je eerder ook al had.

Met 5 keer plakken en 5x een andere tool of bewerking kiezen, heb je 5x dezelfde selectie maar met 5 andere bewerkingen.

Een en ander kun je ook combineren met die invert tool van mijn vorige reactie.

De problematiek zoals hier beschreven staat helemaal los van de stuurpunten tools zoals door andere beschreven.
Dus genoeg om te kunnen spelen met allerlei tools en settings.
Nou hoop ik niet daj je deze tekst 5x zo lang maakt om uit te leggen hoe je 5x een bewerking kunt copieren..... :mrgreen:
komt in t kort (voor jou lang) op hetzelfde neer als wat ik een aantal berichtjes erboven heb verteld :mrgreen:
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 12 2010 6:22 pm

:egeek: Graag wat minder ruim quoten, zeker als je reageert op het laatste bericht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 12 2010 8:43 pm

Matthieu schreef: Nou hoop ik niet daj je deze tekst 5x zo lang maakt om uit te leggen hoe je 5x een bewerking kunt copieren..... :mrgreen:
komt in t kort (voor jou lang) op hetzelfde neer als wat ik een aantal berichtjes erboven heb verteld :mrgreen:
Wat jij schrijft: "En dan overschrijf je dus de nieuwe selectie." daar begrijp ik iets anders uit dan wat ik doe.
Bij mij wordt er niks overschreven. Komt er enkel iets bij wat vervolgens binnen eenzelfde selectie met een nieuwe tool wordt veranderd. :shock: :?
In ieder geval zijn mijn quotes minder lang :mrgreen: :wink:
Bij nader inzien schreef ik wat Patrick al schreef. :? :)
Vriendelijke groet, Léon Obers

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma jul 12 2010 9:33 pm

Léon Obers schreef:
Matthieu schreef: Nou hoop ik niet daj je deze tekst 5x zo lang maakt om uit te leggen hoe je 5x een bewerking kunt copieren..... :mrgreen:
Wat jij schrijft: "En dan overschrijf je dus de nieuwe selectie." daar begrijp ik iets anders uit dan wat ik doe.
Bij mij wordt er niks overschreven. Komt er enkel iets bij wat vervolgens binnen eenzelfde selectie met een nieuwe tool wordt veranderd. :shock: :?
In ieder geval zijn mijn quotes minder lang :mrgreen: :wink:
Bij nader inzien schreef ik wat Patrick al schreef. :? :)
Ik overschrijf niets Leon,
Ik copieer de gehele bewerking inclusief alle daarin gemarkeerde selecties
de ene bewerking (het origineel) gebruik ik bijvoorbeeld voor een aantal selecties voor vervaging.
De gecopieerde bewerking gebruik ik voor verscherping (net daarin vanzelfsprekend de inverse van de selectiepunten)

Bijvoorbeeld in een gezicht heb ik een 10 tal gemarkeerde selecties gemaakt.
In het origineel gebruik ik de selecties die het gezicht (de huid) markeren voor de vervaging
In de gecopieerde versie zet ik de andere selectiepunten aan (oog neus en lip vijvoorbeeld) dus de gezichts selectiepunten uit voor verscherpen....

Dat is wat er staat en ik overschrijf niets doordat ik de andere selectiepunten gebruik.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 13 2010 12:16 am

Léon Obers schreef:Bij nader inzien schreef ik wat Patrick al schreef. :? :)
Hoe kan dat nou; wat ik tikte was zo kort... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Gebruik SHIFT + AANPASSEN of FILTER!!

Bericht door Jur » di jul 13 2010 10:49 am

Er is een beter alternatief voor het toevoegen van een bewerking aan een selectie!

Na het uitvoeren van een selectie + bewerking, druk op de SHIFT-toets (Windows en Mac) en houdt deze ingedrukt.
Ga vervolgens naar de MENUBALK en kies AANPASSEN of FILTER en vervolgens de gewenste bewerking. De bewerking wordt dan uitgevoerd op het reeds geselecteerde gebied in dezelfde Edit-stap als de oorspronkelijke bewerking!
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Gebruik SHIFT + AANPASSEN of FILTER!!

Bericht door Jur » di jul 13 2010 12:06 pm

Jur schreef:Er is een beter alternatief voor het toevoegen van een bewerking aan een selectie!

Na het uitvoeren van een selectie + bewerking, druk op de SHIFT-toets (Windows en Mac) en houdt deze ingedrukt.
Ga vervolgens naar de MENUBALK en kies AANPASSEN of FILTER en vervolgens de gewenste bewerking. De bewerking wordt dan uitgevoerd op het reeds geselecteerde gebied in dezelfde Edit-stap als de oorspronkelijke bewerking!
Schermafbeelding van een gecombineerde Edit-stap door gebruik van de SHIFT-toets.

Afbeelding
Jur

Arno P

Bericht door Arno P » di jul 13 2010 12:10 pm

Jur....HEEEEEEEEEEEEEEEL handig zeg...begint een tutorial (of RTFM) te worden :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”