NX2 Vraagje

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Arno P

NX2 Vraagje

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 12:01 pm

Bestaat er in NX2 zoiets als copy selection Zodat je aan een bepaalde selectie meerdere bewerkingen kan toevoegen zonder opnieuw te hoeven selecteren) of invert selection zodat je bijvoorbeeld het object kunt verscherpen, slectie inverterne en de achtergrond blurren/denoise-en?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: NX2 Vraagje

Bericht door Patrick » ma jul 12 2010 1:11 pm

Arno P schreef:Bestaat er in NX2 zoiets als copy selection Zodat je aan een bepaalde selectie meerdere bewerkingen kan toevoegen zonder opnieuw te hoeven selecteren) of invert selection zodat je bijvoorbeeld het object kunt verscherpen, slectie inverterne en de achtergrond blurren/denoise-en?
Ik zou het als volgt doen.

1. Je kiest een bewerking en maakt er een selectie bij.
2. Je kopieert de hele bewerking (inclusief selectie dus).
3. Je verandert de bewerking van de kopie. De selectie doe je niets aan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma jul 12 2010 1:21 pm

Patrick schreef:
Arno P schreef:Bestaat er in NX2 zoiets als copy selection Zodat je aan een bepaalde selectie meerdere bewerkingen kan toevoegen zonder opnieuw te hoeven selecteren) of invert selection zodat je bijvoorbeeld het object kunt verscherpen, slectie inverterne en de achtergrond blurren/denoise-en?

En dan overschrijf je dus de nieuwe selectie.
TS wil juist met één selectie zowel de ene als de andere bewerking uitvoeren maar dan met inverse selevtie. (deels verscherpen en het andere deel blurren)

Volgens mij kan het alsvolgt....
Je kiest eerst met selectieve punten alle zaken die zowel blur als verscherpen moet....
als je de selectie hebt gemaakt copieer je de gehele bewerking.
Begin met bewerking één en klik daarvan in de selectielijst ook juist die selectiepunten aan die je wilt gebruiken.
Bij de tweede bewerking doe je juist hetzelfde maar dan in je selectie lijst juist de ander selectiepiunten selecteren (dus eigenlijk de inverse maken)

dat is één van de mogelijkheden die ik doe en toepas
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 1:33 pm

Patrick schreef:

Inderdaad, had ik zo al eens eerder gedaan, even vergeten. Maar de aanleiding was eigenlijk deel2 van vraag...inverteren van de selectie?

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 1:35 pm

Matthieu schreef:
Patrick schreef:

En dan overschrijf je dus de nieuwe selectie.
TS wil juist met één selectie zowel de ene als de andere bewerking uitvoeren maar dan met inverse selevtie. (deels verscherpen en het andere deel blurren)

Volgens mij kan het alsvolgt....
Je kiest eerst met selectieve punten alle zaken die zowel blur als verscherpen moet....
als je de selectie hebt gemaakt copieer je de gehele bewerking.
Begin met bewerking één en klik daarvan in de selectielijst ook juist die selectiepunten aan die je wilt gebruiken.
Bij de tweede bewerking doe je juist hetzelfde maar dan in je selectie lijst juist de ander selectiepiunten selecteren (dus eigenlijk de inverse maken)

dat is één van de mogelijkheden die ik doe en toepas

Let wel: de selectie gebeurd met het penseeltje en niet met control points

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma jul 12 2010 1:46 pm

Selectieve controlpoints gebruiken.....
ideaal voor elke bewerking en voor elk deel in de foto !
Penseeltje (+ en -) kun je gebruiken om ook weer binnen de controle puntendelen weg te poetsen
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 1:51 pm

Matthieu schreef:
Penseeltje (+ en -) kun je gebruiken om ook weer binnen de controle puntendelen weg te poetsen

Controlpoints kunnen ook Sharpen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 12 2010 1:53 pm

Invert selection met een hulptooltje.
Zie beschrijving: http://kendziorra.nl/pixeltjes/nx2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Download op de downloadpagina "NX2setInvert.zip": http://kendziorra.nl/software/download/download.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 1:58 pm

Léon Obers schreef:Invert selection met een hulptooltje.
Zie beschrijving: http://kendziorra.nl/pixeltjes/nx2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Download op de downloadpagina "NX2setInvert.zip": http://kendziorra.nl/software/download/download.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk we komen vooruit...Hopelijk heeft NX het bij de volgende update aan boord want met het tooltje lijkt het nog wel erg bewerkelijk en zou je de neiging hebben om toch maar opnieuw te gaan selecteren.
Laatst gewijzigd door Arno P op ma jul 12 2010 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma jul 12 2010 2:02 pm

Arno P schreef:
Matthieu schreef:

Controlpoints kunnen ook Sharpen?
ja hoor.... alle bewerkingen kunnen er mee uitgevoerd worden

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 2:07 pm

Matthieu schreef:
ja hoor.... alle bewerkingen kunnen er mee uitgevoerd worden

staat toch alleen BCS onder een control point...niet?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 12 2010 2:40 pm

Als er BCS staat(Brightness, Contrast, Saturation) gebruik je een color control point. Voor hetgeen waar jij op doelt moet je selection control points gebruiken. Dit zitten iets verder naar rechts op de knoppenbalk. :mryellow:

Overigens kun je met color control points meer dan alleen BCS (je kunt ook RGB etc.), dan moet je even de modus veranderen in de color control point settings.

PS: Het kan zijn dat de exacte namen iets afwijken, ik kan ze altijd moeilijk onthouden).
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jul 12 2010 2:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Arno P

Bericht door Arno P » ma jul 12 2010 2:43 pm

ReneG schreef:Je moet daarvoor selection control points gebruiken, niet de color (naam?) control points. Die zitten iets verder naar rechts op je knoppenbalk. ;)

(Ik kan de namen zo uit mijn hoofd nooit onthouden).

Wowww....net gedaan...ik dacht altijd dat die knop gebruikt werd om de colorcontrol points te toggle-en...weer iets bijgeleerd, super!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 12 2010 2:52 pm

Vorige reactie met invert was even kort als reactie op "invert". :D

Verder het gewoon opnieuw kopiëren met dezelfde selectie en onder die selectie dan een andere tool of bewerking onderbrengen is ook geen probleem.
Zo gauw je iets doet met een selectie, bestaat de gereedschapsset uit twee delen: Het -selectiegedeelte- en het -gereedschap- of de bewerking.

Door simpel die instructieset als regel in zijn geheel te kopiëren (Contol C of rechtermuisknop), de regel daarna te de-selecteren (niet actief maken), kun je de zojuist gekopieerde instructieset eronder plakken (Control V of met rechter muisknop) als tweede instructieset. Dat is in dat geval dan weer dezelfde instructieset, met dezelfde selectie. Die staat er dan dus twee keer.
Door het tweede gedeelte van die 2e instructieset daar dan een andere bewerking of tool voor te kiezen, kun je met dezelfde selectie dus een andere bewerking eraan vastkoppelen die alleen geldig is voor diezelfde selectie die je eerder ook al had.

Met 5 keer plakken en 5x een andere tool of bewerking kiezen, heb je 5x dezelfde selectie maar met 5 andere bewerkingen.

Een en ander kun je ook combineren met die invert tool van mijn vorige reactie.

De problematiek zoals hier beschreven staat helemaal los van de stuurpunten tools zoals door andere beschreven.
Dus genoeg om te kunnen spelen met allerlei tools en settings.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jul 12 2010 2:58 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 12 2010 2:53 pm

Ik had net mijn originele stukje iets aangepast omdat ik twijfelde over de exacte namen, maar goed het was blijkbaar toch al overgekomen. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”