Vraagje over ViewNX

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
GdP

Re: Vraagje over ViewNX

Bericht door GdP » za aug 14 2010 11:22 pm

Als ik meerdere programa's open zet, zie ik die streepjes ook. Maar het is ook maar een kwestie van een seconde.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo aug 15 2010 7:45 am

Helaas lukt het me niet om meerdere foto's tegelijk te versturen in Picturetown. Maar ik zal het omschrijven.

ViewNX aan en sorteer een map waar nog ONBEWERKTE NEF beelden inzitten.
Dubbelklik er maar 1 en kijk dan linksboven of het RAW vakje grijs is. Is het geel met "lopende" streepjes, klik er op en maak het grijs.
Aan de rechterkant boven in het beeld zie je een schuif. Zet die op 400%!

Dit is de basis waar je van uit moet gaan!

Terug in de map met miniatuurweergave zoek je een foto met b.v. een grijze betonnen muur, gebouw met bakstenen, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik schreef eerder een blauwe lucht maar dat is niet nodig.
Dubbelklik op deze foto en kijk of het RAW vakje (button) nog steeds grijs is. Check of de foto 400 % vergroot is, klik op de RAW button, deze wordt geel, streepjes gaan lopen en bij mij na ± 12 sec zie je de verandering. Weet niet hoeveel kleuren er plotseling bijkomen, maar volgens mij is dat de originele RAW foto.

Zorg altijd als je gaat kijken dat het RAW vakje grijs is. Zet de vergrotingsschuif op 400%. Je ziet dan ook het eerste proces dat Léon in zijn fotovoorbeeld liet zien, het z.g. "renderen". Dit duurt maar heel kort. Volgens mij is dit afhankelijk van de snelheid van je PC. Zo ook de door mij geklokte 12 sec voor het zichtbaar maken van de RAW opname.

Tip: Ga tijdens het wachten op het RAW beeld niet met je ogen over het beeld dwalen, maar blijf gericht kijken naar het totaalbeeld.

Ik heb het ook nog geprobeerd op de button links naast de schuif "passend voor scherm" maar dan is het heel moeilijk te zien.

Succes met het onderzoek en ik ben blij dat ik mijn eigen vraag heb kunnen beantwoorden. Maar dit uiteraard alleen met de hulp van anderen door de daaropvolgende discussie!

groet, peter

PS. ook heb ik nog getoggeld na het zichtbaar zijn van het RAW beeld (geel) naar grijs, maar zie dan absoluut geen verandering meer. Het blijft het RAW beeld.

Nog een 2e punt wat ik zelf nu heb meegemaakt en anders nog nooit (zie een ander topic) dat ViewNX er verscheidene malen mee gestopt is ondanks 2 X 3 GHz dual core Intel Xeon.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 15 2010 8:11 am

gewoon peter schreef: PS. ook heb ik nog getoggeld na het zichtbaar zijn van het RAW beeld (geel) naar grijs, maar zie dan absoluut geen verandering meer. Het blijft het RAW beeld.
OK, de werking niet helemaal juist beschreven van mij (ik zat niet achter mijn werk-PC).
Als de RAW eenmaal is bekeken en dan ook in de cache zit, zal dat worden gepakt (vandaar dat ik schreef voor de test de cache leeg te maken). Als de standaard setting van de knop "grijs" is, en je hebt het beeld niet eerder in de RAW-mode bekeken, kijk je naar de ingekapselde miniatuur. Dus laat je de knop "grijs" voor je opnamen, kijk je naar ingekapselde miniaturen. Laat je het geel, worden zo nodig de RAW-data gerenderd voor zover het beeld bij een eerdere kijkactie nog niet eerder in de cache is weggeschreven. Nieuwe beelden worden gerenderd en tevens in de cache bijgeschreven.
Ga je dan terug naar een grijze knop, kijk je naar de reeds weggeschreven data in de cache.
GdP schreef:Als ik meerdere programa's open zet, zie ik die streepjes ook. Maar het is ook maar een kwestie van een seconde.
De gebruikte processor, moederbord etc., het OS en op welke harddisk of partitie je de cache hebt ingesteld, is allemaal erg bepalend voor de snelheid. Wil je het echt snel hebben, koop dan een solid state harddisk, zet je OS en cache daarop.
Meerder programma's open staan is daarbij ook afhankelijk hoeveel geheugen dat je eerder aan Photoshop hebt toegewezen (Dat is zover ik weet onder Windows het enige programma waarbij je dat kunt). Heb je dat niet op de standaard +- 60% staan, maar bijv. op 90% zal er voor andere programma's minder overblijven. (Moet je wel Photoshop als eerste opstarten).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo aug 15 2010 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo aug 15 2010 8:37 am

Zojuist ook nog even getest op de mac book pro (17"). Daar duurt het ong. 20 sec. Maar het is veel mooier zichtbaar (LED backlight?) ondanks de lagere resolutie (1920X1200)

groet, peter

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » ma aug 16 2010 10:13 pm

Léon,
NX2 kun je ook cache instellen op grote ...
Ook de lokatie is op te geven.
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 16 2010 11:26 pm

Inderdaad wel de cache instellen voor wat betreft het externe geheugen op harddisk, maar je kunt geen RAM-geheugen reserveren / instellen en dat is wat je met Photoshop wel kunt doen, naast dat je ook in Photoshop ook daar de plaats van "scratch disks" kunt instellen.

Mijndert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Mijndert » ma aug 16 2010 11:49 pm

Oke, dan bedoel jij verder dan dat ik dacht :)

Frederix

Re: VRAAGJE OVER VIEW NX

Bericht door Frederix » ma aug 16 2010 11:54 pm

GdP schreef:
Ree schreef: Jammer dat er figuren zijn die niet weten waar ze het over hebben en toch reageren.
Ik denk dat jouw opmerking valt in dezelfde categorie.
Het lijkt mij een merkwaardige reactie voor iemand die cursussen geeft in Capture NX, toch?

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di aug 17 2010 7:55 am

In View NX2 zie je het duidelijker dat het beeld veranderd na het klikken op het knopje RAW. In View NX zag ik wel dat het histogram veranderde na het klikken op het knopje RAW.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

gewoon peter

Re: VRAAGJE OVER VIEW NX

Bericht door gewoon peter » di aug 17 2010 9:25 am

Frederix schreef:
GdP schreef:
Ree schreef: Jammer dat er figuren zijn die niet weten waar ze het over hebben en toch reageren.
Ik denk dat jouw opmerking valt in dezelfde categorie.
Het lijkt mij een merkwaardige reactie voor iemand die cursussen geeft in Capture NX, toch?
Hallo Fred, heb zelf de cursus NX2 van GdP gevolgd en een hoop geleerd, dus daarover niets dan goeds. Mijn vraagje ging over ViewNX en verder (off topic) je site even bekeken. Schitterende foto's en heb weer een hoop geleerd en dat is dan ook nog steeds de reden dat ik me bij deze club (forum) heb aangesloten. groet, peter

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » di dec 21 2010 8:39 pm

Hallo, Nikonians,
Ik ben nieuw op dit forum en ben een digibeet. Mijn zoon heeft View NX2 op mijn nieuwe PC met Word 7 gezet. Alle foto's zijn gedownload. Wil ik echter wat bewerken dan blijven de 3 bovenste vensters van Belichtingscorrectie - Witbalans Fijnregeling en Kleurtoon vast staan waar ze staan. Het schuifregelaartje reageert niet.
De venstertjes die in de andere instellingen zoals bij Verscherping, Contrast en Helderheid wit zijn en een waarde aangeven als je de regelaar verschuift zijn bij de bovenste vensters grijs. Weet iemand wat ik moet doen om de Belichtingscorrecte,Witbalans en Kleurtoon te kunnen bijregelen ? Graag in eenvoudige taal want ik kan alleen mailen en op internet werken maar verder ben ik nog steeds aan het leren hoe met een PC te werken.
Mvg,
Oldtimer

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 21 2010 9:18 pm

Oldtimer schreef:Weet iemand wat ik moet doen om de Belichtingscorrecte,Witbalans en Kleurtoon te kunnen bijregelen ?
Die opties zijn alleen actief als je RAW-bestanden bewerkt. Ofwel de Nikon NEF camera-bestanden.
Niet bij andere bestandsformaten zoals JPG.

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » wo dec 22 2010 10:34 am

Léon Obers schreef:
Oldtimer schreef:Weet iemand wat ik moet doen om de Belichtingscorrecte,Witbalans en Kleurtoon te kunnen bijregelen ?
Die opties zijn alleen actief als je RAW-bestanden bewerkt. Ofwel de Nikon NEF camera-bestanden.
Niet bij andere bestandsformaten zoals JPG.
HARTELIJK DANK Léon! Ik zat al te puzzelen hoe dat nu kwam. Ja, ik fotografeer dus niet in RAW maar het lijkt mij toch beter om dit maarwel te gaan doen.
Vreemd dat ik daarover niets gelezen heb dat dit alleen maar kan bij RAW!

Mvg,

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » wo dec 29 2010 7:13 pm

Nog een vraagje: Als je een foto hebt aangepast wat betreft scherpte of wat dan ook in View NX hoe kan je dit dan permanent vastleggen? Ik kon niets vinden en klikte een andere foto aan die ik wilde bewerken. Toen verscheen er een vraag of ik de veranderingen wilde houden. Ik klikte JA. Maar is dát de juiste manier? Ik vrees van niet. Dus hoe leg je de correcties vast ?

Mijndert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Mijndert » wo dec 29 2010 7:32 pm

Oldtimer,
Als je in RAW (NEF) schiet, dan word de door jou gedane verandering los bij de foto opgeslagen.
Converteer je de foto naar JPG, dan is de bewerking defenitief in de JPG gebakken.
Dus je kunt de NEF zoveel keren als je wilt herstellen en opnieuw bewerken.

mijndert

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”