Vraagje over ViewNX

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
gewoon peter

Vraagje over ViewNX

Bericht door gewoon peter » ma jul 12 2010 10:37 pm

Hallo, als ik m'n browser view NX gebruik en een bepaalde foto aanklik dan komt die foto schermvullend er op te staan. Links boven in de balk begint het met een zwart vlakje waarin je 3 keuzes hebt om je foto's te bekijken. Daarnaast is een icoontje (grijs) waarin het woord RAW staat. Klik ik daar op dan wordt het geel en aan beide zijden van het woord RAW gaan van onder naar boven streepjes lopen (net als het vollopen van iets op je tel.) Na een paar seconden stopt het en het vlakje wordt weer grijs. Weet nu iemand wat er op zo'n moment gebeurt? Ik hoor wel, groet, peter

GdP

Re: VRAAGJE OVER VIEW NX

Bericht door GdP » di jul 13 2010 12:01 am

Het geeft aan dat je naar een RAW foto zit te kijken. Bij JPEG en Tiff licht het niet op.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di jul 13 2010 6:34 am

GdP schreef:Het geeft aan dat je naar een RAW foto zit te kijken. Bij JPEG en Tiff licht het niet op.
Gerrit bedankt, zo simpel, had het zelf niet verzonnen, maar het gekke is dan wel dat naast dit blokje de naam van de foto staat met de extensie .NEF. Daaraan kun je toch ook zien dat het een RAW is? Maar nogmaals bedankt, groet, peter

GdP

Bericht door GdP » di jul 13 2010 7:30 am

Ik denk dat de ontwikkelaars van dit programma iets in hun gedachten hebben gehad wat niet helemaal uit de verf is gekomen. En het zo maar hebben gelaten.

Mij ontgaat gewoon ook ieder nut.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 13 2010 10:05 am

Wat een onzin uitleg toch allemaal.

Die bewegende streepjes gedurende een paar seconden gebeurd tijdens het omrekenen van de RAW-data naar een zichtbaar geconverteerd beeld.
Niets anders als een variant voor de weergave van een zandloper, bezig bijtje, ronddraaiend cirkel pijtje tijdens een berekening.....
Als de berekening klaar is en het beeld volledig is omgezet, stopt het. Valt met name op bij beeldweergave op 100%
In het begin kijk je namelijk niet naar een geconverteerd beeld, maar naar een "snel" ingekapselde kleinere JPG-weergave van de opname.
Die heeft ook zichtbaar (bij 100% weergave) minder kwaliteit als de volledig omgezette RAW-data.
Die RAW knop niet gebruiken, kijk je niet naar de omgezette RAW-data, maar naar de "snelle" ingekapselde "miniatuur".

In de help-file van View NX: "Voorbeeldgegevens in een RAW-beeld hebben de vorm van een grote miniatuur die is opgeslagen onder een RAW-beeldbestand. Hiermee wordt een RAW-beeld getoond voor tijdelijke en snelle weergave."

Een en ander kun je simpel lezen in de help-bestanden van View NX.
Weet wat je viewer doet en waar je naar zit te kijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » di jul 13 2010 10:13 am

Mooie heldere uitleg weer Leon.
Jammer dat er figuren zijn die niet weten waar ze het over hebben en toch reageren.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

GdP

Bericht door GdP » di jul 13 2010 11:11 am

Ree schreef: Jammer dat er figuren zijn die niet weten waar ze het over hebben en toch reageren.
Ik denk dat jouw opmerking valt in dezelfde categorie.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 13 2010 11:54 am

Kunnen we ons verder concentreren op de vraag? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di jul 13 2010 1:11 pm

Léon Obers schreef:Wat een onzin uitleg toch allemaal.

Die bewegende streepjes gedurende een paar seconden gebeurd tijdens het omrekenen van de RAW-data naar een zichtbaar geconverteerd beeld.
Niets anders als een variant voor de weergave van een zandloper, bezig bijtje, ronddraaiend cirkel pijtje tijdens een berekening.....
Als de berekening klaar is en het beeld volledig is omgezet, stopt het. Valt met name op bij beeldweergave op 100%
In het begin kijk je namelijk niet naar een geconverteerd beeld, maar naar een "snel" ingekapselde kleinere JPG-weergave van de opname.
Die heeft ook zichtbaar (bij 100% weergave) minder kwaliteit als de volledig omgezette RAW-data.
Die RAW knop niet gebruiken, kijk je niet naar de omgezette RAW-data, maar naar de "snelle" ingekapselde "miniatuur".

In de help-file van View NX: "Voorbeeldgegevens in een RAW-beeld hebben de vorm van een grote miniatuur die is opgeslagen onder een RAW-beeldbestand. Hiermee wordt een RAW-beeld getoond voor tijdelijke en snelle weergave."

Weet wat je viewer doet en waar je naar zit te kijken.

Leon, mea culpa, zal volgende keer eerst kijken in de help file, bedankt iig voor de duidelijke uitleg. groet peter

GdP

Bericht door GdP » vr aug 13 2010 10:23 pm

Léon Obers schreef:Die bewegende streepjes gedurende een paar seconden gebeurd tijdens het omrekenen van de RAW-data naar een zichtbaar geconverteerd beeld.
Het is jammer, maar de afgelopen weken eens opgelet, maar ook als ik het beeld open naar 100% valt er niets waartenemen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Vraagje over ViewNX

Bericht door Léon Obers » vr aug 13 2010 11:32 pm

Bij een snelle computer is het wellicht al doorgerekend voordat jij er erg in hebt.

Ik herhaal het maar even, dan heb je mogelijk een beter idee waar je naar zit te kijken.

En ja ik zie wel verschil tussen het ene en het andere beeld. De grote miniatuur is een vrij sterk gecomprimeerde JPG. Als je goed kijkt zie je daarin meer artifacten.

GdP

Bericht door GdP » vr aug 13 2010 11:42 pm

Ik begrijp de bedoeling wel, maar dan zal mijn computer hier wel te snel voor zijn om het zichtbaar te maken.

In dat knopje moeten treepjes zichtbaar worden tijdens het opbouwen van de NEF foto.

Wat wel te zien is, dat als ik op dat knopje klik dat dan de kleur wisseld tussen geel en wit. Maar voor de rest zie ik niets veranderen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 14 2010 1:26 am

Alleen van originele nog onbewerkte RAW-opnamen wordt de RAW-data binnengehaald, niet van reeds bewerkte opnamen.

Maak eerst de cache leeg van View NX. Start Photoshop op, daarbij ook nog Capture NX en dan als laatste View NX, zodat View NX weinig geheugen heeft om te werken. Klik dan eens op een nog onbewerkte RAW-opname in het browservenster zodat het beeld zich opent op het volledige scherm, zoomschuifje op 100%

Eenmaal doorgerekend, wordt het beeld in de cache opgeslagen. Een volgende keer op dezelfde foto klikken zie je geen verschil, omdat direct het beeld uit de cache gehaald wordt. Alleen nog niet eerder geopende opnamen zie je eerst een laag resolutie beeld, kost het even om het volledige beeld op te bouwen omdat het moet worden berekend vanuit RAW.

Fase tijdens de opbouw:
Afbeelding

versus "klaar:
Afbeelding

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » za aug 14 2010 7:47 am

Beste Léon en Gerrit. Ben net klaar met het proberen van de voorgestelde dingen om iets zichtbaar te maken. En Léon je hebt gelijk. Ik heb een 30" scherm en een foto met veel blauw in de lucht. Zet de vergrotingsschuif op 400%, druk op het RAW teken als hij grijs is en wacht. Na ong. 5 sec. stopt het "lopen" van de streepjes en ik zie duidelijk op m'n scherm een verandering. Er zit opeens veel meer tekening in. Ga terug met de button "passend voor scherm" en je ziet er niets meer van. Misschien komt het door m'n schermresolutie (2560X1600) maar het is heel duidelijk te zien op een vrij effen stuk blauwe lucht met weinig tekening. groet, peter

ps, Léon, de foto's die jij laat zien met de verandering is een eerdere fase in dit proces. Zal proberen om met schermafdrukken het verschil te laten zien. Want het zijn foto's van ruim 24 Mb.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 14 2010 8:13 am

gewoon peter schreef: ps, Léon, de foto's die jij laat zien met de verandering is een eerdere fase in dit proces. Zal proberen om met schermafdrukken het verschil te laten zien. Want het zijn foto's van ruim 24 Mb.
Inderdaad, er zijn meerdere stappen. Dit is de meest duidelijke stap.
Maar erna is er tussen een ingesloten miniatuur (of hetgeen mogelijk eerder vanuit de cache wordt opgehaald) of een omgezette RAW, nog steeds een verschil. Zelfs als je denkt "naar hetzelfde te kijken".

Drie reacties terug omschreef ik het wel, maar kon vannacht zo niet een twee drie een goed voorbeeld geven.
"En ja ik zie wel verschil tussen het ene en het andere beeld. De grote miniatuur is een vrij sterk gecomprimeerde JPG. Als je goed kijkt zie je daarin meer artifacten."
Dus als jij een goed voorbeeld hebt, zou dat mooi zijn ter completering van de info waarover dit draadje gaat.
(Ik zit nu niet achter mijn werk-PC).
Als het beeld eenmaal volledig opgebouwd op het scherm staat, kun je switchen tussen het RAW-beeld en een grote miniatuur door de knop "RAW" actief of niet actief te schakelen. (Geel is actief en kijk je naar RAW, grijs in niet actief en kijk je naar de miniatuur).

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”