Het is dus volgens Nikon inderdaad een bewuste keuze om voor fotografie de beste kwaliteit/ snelheid te kunnen waarborgen.
Maar dan zou ik die keuze dus liever zelf willen maken in verschillende omstandigheden.
Net zo als de P80 (10,1Mp), P90 (12,3Mp), en P100 (10,3Mp) werken met contrastmeting en multifocus scherpstelling middels de beeldsensor en daarmee perfecte resultaten bereiken, wordt exact hetzelfde toegepast in de D90. Overigens zijn de P80 en de D90 van dezelfde generatie, in beide wordt gebruik gemaakt van Expeed beeldverwerking (combinatie van hard- en software).
Het verschil is dat met de extra sensor (480Kp) van de D90 onder in de camera door deze kleinere sensor het lichtmeet- en scherpstelproces veel sneller werkt, wat logisch is omdat er veel minder informatie hoeft te worden verwerkt. (zoals Wesley van Nikon al aangeeft en wat mij blijkt uit praktijk vergelijking).
Als ik kijk naar de praktijk van de D90, naar wat het lichtmeetsysteem aangeeft in LiveView, en het uiteindelijk resultaat na de genomen foto, dan blijkt de lichtmeting (diafragma, sluitertijd, ISO) exact gelijk te zijn.
Theoretisch zou het meetresultaat van de beeldsensor zelfs exacter zijn dan van de veel kleinere hulpsensor. Het enige verschil is dus de verwerkingstijd.
Maar aangezien het spiegelgeratel/gerammel ook tijd kost en bij lage sluitertijden ook nog eens bewegings-onscherpte oplevert, is er dus heel wat voor te zeggen om de keuze voor het gebruik maken van de meetresultaten van de beeldsensor bij de gebruiker te leggen. Die kan dan zelf overwegen wat prioriteit heeft, afhankelijk van de soort sociale omgeving waarin hij moet werken en de licht situatie.
Maar in de beslissing van marketeers en ingenieurs spelen andere doelen een rol, dan wat de gebruiker voor ogen heeft. Ook bij Nikon...
En dan is het inderdaad een kwestie van aanpassing van de software van de camera ten aanzien van welke limieten worden gesteld of welke functies worden geboden.
Was de opmerking van Leon overigens cynisch bedoeld ten aanzien van het beleid van Nikon? Op deze wijze kun je namelijk altijd een 'flaw' tot 'feature' verheffen

Met vriendelijke groet!