Twijfel, nu een D700, zal ik de D3X kopen?
Re: Twijfel, nu een D700, zal ik de D3X kopen?
Bedrijf laat het toe. Meer pixels kan meer opleveren. Hoge iso niet echt nodig. Wellicht veel studio werk. Redelijk waardevaste body en ready voor more. Gewoon doen en niet meer twijfelen.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ivonne schreef:Laten we ervanuit gaan dat de investering voor mijn stockbedrijfje geen probleem is,het moet alleen natuurlijk wel nut hebben. Ik fotografeer naast productfotografie ook veel landschappen, zo ben ik vandaag, de laatste dag mooi weer deze week, aan de kust te vinden geweest. Dat verkoopt ook.
Avondfoto's zal ik zelden maken, wat dat betreft zal 800 ISO voldoende zijn in de meeste gevallen. Heel soms zet ik mijn d700 hoger, en dan nog valt de ruis wel mee. Kortom, ik denk er na deze discussie serieus over de D3X aan te schaffen. Ik houd jullie op de hoogte. Iedereen heel erg bedankt voor zijn bijdrage!!
Wat Tobias zegt vind ik ook. Gewoon doen, krijg je echt geen spijt van. Heb zelf een D3 en ben helemaal happy. Als ik het geld had zou ik ook een D3x kopen.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Het is wel zo dat je met een bedrijfje goed moet nadenken over je investeringen; je ziet weinig pizzabezorgers in een Porsche rijden ondanks dat de pizza's dan ietsjes sneller bij de klanten zijn.
Als je vrijwel zeker weet dat je er meer door verdient kan je zo'n investering best doen. Als je er misschien iets meer door zou omzetten maar misschien ook niet kan je mogelijk beter wachten tot er een goedkopere versie uitkomt. Zelf geef ik meer geld uit aan lichtapparatuur dan aan camera's omdat ik dat belangrijker vind. Het vereist soms wel de nodige zelfdiscipline om niet direct achter al die mooie spulletjes aan te hollen.
Als je vrijwel zeker weet dat je er meer door verdient kan je zo'n investering best doen. Als je er misschien iets meer door zou omzetten maar misschien ook niet kan je mogelijk beter wachten tot er een goedkopere versie uitkomt. Zelf geef ik meer geld uit aan lichtapparatuur dan aan camera's omdat ik dat belangrijker vind. Het vereist soms wel de nodige zelfdiscipline om niet direct achter al die mooie spulletjes aan te hollen.
- Ivonne
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nou, nadat ik afgelopen zaterdag in Zwolle op de Nikon glasdag met een D3S had gespeeld, was mijn beslissing gevallen, ik ging voor het grote broertje, de D3X. Ik heb vooruitlopend (!) op de aanschaf, gewoon omdat ik het geld nodig had, vanochtend mijn D700 via marktplaats verkocht. Vanmiddag naar de fotowinkel, de D3X was in voorraad. Daar was men duidelijk, NIET doen, tenzij je alleen studiofoto's maakt, wat beslist niet het geval is... zucht. Twijfel twijfel, het argument van 24 mp woog wel zwaar. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb toch besloten het kleine broertje te kopen, en ben nu in het (ja toch gelukkige) bezit van de D3s. En voorlopig laat ik die 24 MP nog maar even zitten heb ik besloten, want mp's zijn belangrijk, maar als ik dan een bak onbruikbare ruis overhoud...daar doe ik niks mee
.
Voor wie het hele verslagje van mijn missie van vandaag wil lezen die verwijs ik naar mijn website http://www.nikonfan.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .

Voor wie het hele verslagje van mijn missie van vandaag wil lezen die verwijs ik naar mijn website http://www.nikonfan.nl" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje impulsief Ivonne...
Denk je de D3s er wel uit te halen? Die kost toch een bak meer dan je D700, en dat is toch ook niet echt een ruisbak. De D700 inruilen voor een D3x begreep ik nog wel enigszins, deze lijkt mij lastiger.
Hoe dan ook: een fantastische camera. Veel plezier van dat prachtige ding!

Denk je de D3s er wel uit te halen? Die kost toch een bak meer dan je D700, en dat is toch ook niet echt een ruisbak. De D700 inruilen voor een D3x begreep ik nog wel enigszins, deze lijkt mij lastiger.
Hoe dan ook: een fantastische camera. Veel plezier van dat prachtige ding!
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, ik weet het, het alternatief was de camera terugkopen die ik had gehad, en ik vond dit toch leuker. Nou gebruik ik een camera ook wel professioneel, dus een stevige body kan bij mij zeker geen kwaad! :mrgreen:
- a90
- Forumlid
Ach, de D3s is echt geen straf en veel beter dan de D700 / D3 qua ruisprestaties.
Mag ik vragen welke winkel dit was ? Ik vind het een typisch advies namelijk. De d3x is inderdaad lang niet zo goed als de D3s in de hogere ISO's maar wel degelijk prima bruikbaar bij daglicht tot aan de schemer aan toe.
Mag ik vragen welke winkel dit was ? Ik vind het een typisch advies namelijk. De d3x is inderdaad lang niet zo goed als de D3s in de hogere ISO's maar wel degelijk prima bruikbaar bij daglicht tot aan de schemer aan toe.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klopt, het ging met name in binnenshuis en inderdaad tegen/kort na de schemering. 800 ISO zou al behoorlijk met ruis volzitten. Met mijn D700 zat ik met grote regelmaat zonder problemen op 1600 ISO, en dat wil ik niet inleveren. Daarboven hoeft voor mij niet, maar dit wilde ik toch wel halen.
- a90
- Forumlid
Dan denk ik wel dat je een goede keuze hebt gemaakt. Met name binnenshuis is de D3s echt een geweldig ding om mee te werken en anders kom je toch al weer snel aan het flitsen. De D3x wil je eigenlijk niet veel boven de 800ISO gebruiken. Het kan wel maar dat wil je eigenlijk niet.
Koop je hem er toch gewoon bij
kun je de juiste kiezen voor waar je bent.
Koop je hem er toch gewoon bij

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn man was ook mee naar de winkel :mrgreen: :mrgreen:
Gefeliciteerd met je aankoop. Het verhaal om te kiezen voor een D3s kan ik goed volgen. Zeker als je buiten studio werk ook nog ander werk maakt is de D3s universeler.
Het verhaal van de vele megapixels is toch ook iets waar de nodige nadelen aankleven. Zeker als je het zet tegenover het formaat sensor.
T.a.v. je D700 is de D3s gewoon een grote stap vooruit. Daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
succes met je nieuwe inspiratiebron en stockfotografie.
Het verhaal van de vele megapixels is toch ook iets waar de nodige nadelen aankleven. Zeker als je het zet tegenover het formaat sensor.
T.a.v. je D700 is de D3s gewoon een grote stap vooruit. Daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
succes met je nieuwe inspiratiebron en stockfotografie.
- Ivonne
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je wel, ik ben er al een beetje mee aan het spelen, en de resultaten zijn, zeker binnenshuis zonder extra licht, zeker bemoedigend te noemen. Mooie zachte kleuren en resolutie. Ik ben er erg blij mee!
Ik begrijp weinig van dat advies. Je hebt met meer megapixels natuurlijk meer ruis maar je kan wel de foto terugbrengen naar 12MP en zo de ruis aanzienlijk verminderen. Je houdt dan met de D3x niet veel meer ruis over dan met de D3/D700. Ja, de D3s is beter qua ruis op de hele hoge ISO's maar eea lijkt toch meer gestuurd door impulsen dan door een zorgvuldige afweging voor zakelijk gebruik.
Hier een 100% crop van een foto gemaakt op ISO 3200 met de D300, ietsje ruisreductie toegepast in CaptureNX en daarna verkleind naar 6MP. Vervolgens in Photoshop flink verscherpt, meer dan ik normaal doe, en het contrast een beetje bijgetrokken.

Kan ik zelf best mee leven en dan zou je onder dezelfde omstandigheden met de D3x nog een iets beter resultaat overhouden omdat de sensor beter is. En met de D3s gaat het nog beter, maar de eigenlijke wens was toch meer MP.
Even goed gefeliciteerd met je nieuwe camera en ik hoop dat je er veel plezier mee beleeft.
Hier een 100% crop van een foto gemaakt op ISO 3200 met de D300, ietsje ruisreductie toegepast in CaptureNX en daarna verkleind naar 6MP. Vervolgens in Photoshop flink verscherpt, meer dan ik normaal doe, en het contrast een beetje bijgetrokken.

Kan ik zelf best mee leven en dan zou je onder dezelfde omstandigheden met de D3x nog een iets beter resultaat overhouden omdat de sensor beter is. En met de D3s gaat het nog beter, maar de eigenlijke wens was toch meer MP.
Even goed gefeliciteerd met je nieuwe camera en ik hoop dat je er veel plezier mee beleeft.
Advies is toch simpel en begrijpelijk.
D3x is expliciet op studiowerk gericht en de D3s meer allround. Om vervolgens een D3x terug te schroeven naar 12mp vind ik krom. Net zo krom om op een FX naar DX terug te schakelen. Daar zijn deze ontwerpen niet voor in de markt gezet en zijn dit soort instelling een noodgreep en niet meer dan een compromis en dat laatste is niet mijn voorkeur. De vraag is of een D3x op 12mp ruisvrij werkt zoals een D3s.
De vergelijking met de opname gemaakt met een D300 is voor @flitslicht acceptabel. TS kiest duidelijk voor optimaal/maximaal haalbare als inzet.
Kennelijk is de keuze tussen allround t.a.v. meer mp in het voordeel van de D3s doorslaggevend.
Voor puur studio werk komt voor mij persoonlijk geen enkele dslr in aanmerking. Dan praten we toch over andere apparatuur.
D3x is expliciet op studiowerk gericht en de D3s meer allround. Om vervolgens een D3x terug te schroeven naar 12mp vind ik krom. Net zo krom om op een FX naar DX terug te schakelen. Daar zijn deze ontwerpen niet voor in de markt gezet en zijn dit soort instelling een noodgreep en niet meer dan een compromis en dat laatste is niet mijn voorkeur. De vraag is of een D3x op 12mp ruisvrij werkt zoals een D3s.
De vergelijking met de opname gemaakt met een D300 is voor @flitslicht acceptabel. TS kiest duidelijk voor optimaal/maximaal haalbare als inzet.
Kennelijk is de keuze tussen allround t.a.v. meer mp in het voordeel van de D3s doorslaggevend.
Voor puur studio werk komt voor mij persoonlijk geen enkele dslr in aanmerking. Dan praten we toch over andere apparatuur.
Waar het advies om draait is dat men op 100% naar het beeldscherm zit te kijken en ja, dan levert bij gelijke sensortechniek een 24 MP camera meer ruis dan een 12 MP camera. Alleen als je dan die 24 MP terugschaalt naar 12 MP blijft er van dat verschil nog maar weinig over. Om dan te adviseren maar een 12 MP camera te kopen vind ik raar; je kan dan beter die opnamen die met hoge ISO's genomen zijn naar 12 MP terugschalen lijkt me want dan kan je in de studio of whatever de 24 MP gebruiken.
Waar een apparaat voor 'bedoeld' is in iemands optiek is niet zo interessant, het gaat erom hoe je het kan gebruiken. Het lijkt me meer een noodgreep om een D3s te kopen als je vooral meer pixels nodig hebt en weinig hogere ISO's, zoals de TS eerder aangaf.
Als je kijkt naar studiofotografie en dan zegt dat een DSLR daar niet voor in aanmerking komt begrijp je het niet. Die hele hoge MP camera's zoals Hasselblad hebben vooral nut als je hele grote vergrotingen wilt maken, of je nu in de studio fotografeert of niet. De meeste foto's worden echter veel kleiner gebruikt en dan is zo'n grote hoeveelheid MP's totaal zinloos. Die camera's hebben wel een groot nadeel naast de aanschafprijs en dat is dat je erg ver moet diafragmeren om een bepaalde scherptediepte te halen, waardoor je ook heel veel licht nodig hebt en dus duurdere flitsers. Bovendien zijn ze veel minder handelbaar.
Het levert dan ook veel meer voordeel op om bij bijvoorbeeld productfotografie een DSLR met een tilt-shift lens te gebruiken dan een Hasselblad oid, tenzij je die foto's op een vrachtwagen wilt plakken of zo.
Waar een apparaat voor 'bedoeld' is in iemands optiek is niet zo interessant, het gaat erom hoe je het kan gebruiken. Het lijkt me meer een noodgreep om een D3s te kopen als je vooral meer pixels nodig hebt en weinig hogere ISO's, zoals de TS eerder aangaf.
Als je kijkt naar studiofotografie en dan zegt dat een DSLR daar niet voor in aanmerking komt begrijp je het niet. Die hele hoge MP camera's zoals Hasselblad hebben vooral nut als je hele grote vergrotingen wilt maken, of je nu in de studio fotografeert of niet. De meeste foto's worden echter veel kleiner gebruikt en dan is zo'n grote hoeveelheid MP's totaal zinloos. Die camera's hebben wel een groot nadeel naast de aanschafprijs en dat is dat je erg ver moet diafragmeren om een bepaalde scherptediepte te halen, waardoor je ook heel veel licht nodig hebt en dus duurdere flitsers. Bovendien zijn ze veel minder handelbaar.
Het levert dan ook veel meer voordeel op om bij bijvoorbeeld productfotografie een DSLR met een tilt-shift lens te gebruiken dan een Hasselblad oid, tenzij je die foto's op een vrachtwagen wilt plakken of zo.