Tobias schreef:
Zelf weet ik niet al te veel van stockfotografie en weet niet wat een fotograaf op dergelijke sites aan omzet kan generen. Zie ik de prijzen die ze rekenen voor een download dan schiet ik toch een beetje in de lach. Dat gaat nergens meer over en de lachende derde is de uitgever, de sitebeheerders etc.. Die krijgen soms goed beeldmateriaal voor een habbekrats.
Het is maar net bij wat voor stockbureau je de foto's kunt onderbrengen en jij het kunt verkopen.
Ik ben de web-bronnen kwijt, maar enkele jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen waarin werd geopperd welke foto's het meest zouden hebben opgebracht voor een fotograaf. Ieder denkt dan misschien aan belangrijke persfoto's of aan misschien een foto van een bepaalde beroemdheid. Bleek het artikel om stockfotografie te gaan, waarbij een enkele foto in het meerdere keren gebruik als totaal
vele tienduizenden dollars bij elkaar opbracht. En of het een uitzondering was, maar bleek er een fotograaf te zijn die diverse afbeeldingen met dat enorme profijt per foto verkocht. Dus laten we zeggen de top 10 van meest verkochte opnamen waren er misschien 6 van dezelfde fotograaf. Bij elkaar liep het in de tonnen.
Nu is dit wel een heel extreem voorbeeld, maar alles tussen "een lachertje" wat je er voor vangt en een zeer ruim belegde boterham is mogelijk.
Ik ken een jongen die niet zo goed kon leren, werkte bij de groenteboer, ging simpele dingen fotograferen als groente en fruit, (paprika, tomaat, crop sla, brocolli), vrij gemakkelijk van opzet. De kwaliteit die je misschien ziet op de stickers van de afweegschaal bij Albert Heijn. Wellicht ook voor dit soort doeleinden gebruikt. Verkoopt dat als stock fotomateriaal, maar met zulke aantallen dat hij er een goede boterham aan heeft en dat nu als enige doet.
Het is een kwestie in zien waar handel in zit, en daar op inspringen.
De best verkopende stockfotografie zijn eigenlijk vrij algemene foto's voor alledaags gebruik. Fris van kleur, niet te moeilijk als beeldende boodschap, eenvoudig van opzet en compositie, maar wel goed gedaan. Dus zeker geen foto's die meer als kunstfoto's doorgaan. Dat is te expliciet om algemeen gebruikt te kunnen worden. Dus dat verkoopt om die reden ook niet of nauwelijks als stockfotografie.