Hey Rene,
Yep was het Koningsschieten op de St. Jozefdoelen.
Jammer dat e.e.a. niet gelopen is zoals dat het moest anders hadden we elkaar misschien onbewust toch nog tegen het lijf gelopen.
Je hebt in ieder geval pb.
Hoe pak ik het flitsen aan
- Ruud Engels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Hoe pak ik het flitsen aan
Groeten Ruud
Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910
Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910
- Ruud Engels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo,
Zoals beloofd voeg ik een paar foto's toe die ik afgelopen maandag gemaakt heb.
Het zijn wat kleinere foto's omdat ze elders ook al op internet geplaatst zijn en ik geen zin had om ze groter te gaan plaatsen.

Zoals beloofd voeg ik een paar foto's toe die ik afgelopen maandag gemaakt heb.
Het zijn wat kleinere foto's omdat ze elders ook al op internet geplaatst zijn en ik geen zin had om ze groter te gaan plaatsen.
Groeten Ruud
Excuus Ruud en andere lezers voor mijn late reactie, loop achter met lezen en, helaas, nog met meer zaken hier op het forum.Ruud Engels schreef: Maar begrijp ik uit jou verhaal het goed:
1) Dat de flitskop beter helemaal naar het plafond gericht had kunnen zijn of misschien zelfs iets naar achter gekanteld ipv. schuin naar voren?
2) De witbalance voor dit soort situaties beter op automatisch kan staan ipv. de gekozen TL Licht waar ik mijn witbalance op had staan? Gaat dit altijd op bij flitswerk of alleen als er meerdere soorten omgevingslicht aanwezig is (tl-verlichting, spotjes, zonlicht)?
3) Zou je me ook kunnen aangeven welke foto's jij bijvoorbeeld plat geflitst vindt?
Laat ik eerst beginnen met een statement. Wat ik hier schrijf zijn richtlijnen, tips & trucks die je kunt proberen in dergelijke situaties. Het is absoluut niet zo dat deze tips in alle gevallen toepasbaar zijn. Iedere situatie heeft zijn eigen karakteristieken. Op een bepaald moment ga je die zien en ben je instaat je licht daarop aan te passen. En geloof me, ook ik sla de plank heel vaak mis.
Ik heb jouw tekst voorzien van een regelnummer, dat praat iets makkelijke voor mij.
1) Ja mijn inziens wel. Ik probeer te allen tijde de flitskop zo te richten zodat de personen die ik fotografeer mijn flitslicht niet kunnen zien en ik daarmee tevens bepaal van welke richting ik het licht wil laten komen. Om de flitskop te draaien naar achter of de zijkant voorkom ik dat de gezichten, met name de het voorhoofd, te fel wordt verlicht en de rest in zekere zin onderbelicht. Op deze manier krijg je een meer gelijkmatige belichting en de schaduwpartijen worden mooi opgevuld waardoor er een fijne doortekening ontstaat.
2) Hier is het antwoord nee, dit gaat niet altijd op. Ook hier geldt, iedere situatie is anders maar je kan heel dichtbij komen indien je je flitslicht in overeenstemming brengt met het bestaande licht. TL-verlichting is nogal groen van kleur. Je zou dan je flitser kunnen voorzien van een groene gel. De verlichting thuis is warm van kleur, voorzie dan je flitser van een oranje of straw gel. Onderstaand een overzicht van de temperaturen van verschillende lichtbronnen:
3) #1, #3, #5 en 6: kijk een naar het voorhoofd. Alsof de huid licht geeft... Zie mijn eerste tip om dit te voorkomen.
Je pakt je flitser met het display naar je toe en de flitskop recht vooruit. Druk de knop in en verdraai de kop 180 graden zodat hij naar jou toe wijst (de kop zit dus nu achterstevoren op je flitser). Klap de flitskop omhoog totdat deze 75graden aangeeft (zie schaalverdeling waar je flitskop neigt). Nu staat je kop dus iets naar achterover en als je dat van de zijkant bekijkt lijkt het alsof die op 115 graden staat.flippie17 schreef:Hoe moet ik die 115 graden precies zien.
Ik heb de foto's die je in Arnhem hebt gemaakt gezien, complimenten hoor. Leuk te lezen dat je iets met de tips doet en dat het voor jou werkt.
Dit is zondermeer een optie echter ik ben het 100% met Léon eens. Maak het in het begin niet moeilijker dan dat het is en laat de techniek je helpen. Nikon blinkt hier in uit.Gideon schreef:Ik zou de flitser op manual zetten, beetje afhankelijk van de afstand van je onderwerp, kun je beginnen met flitsen op halve kracht. Merk je dat de gezichtjes erg wit worden, kun je hem nog op 1/4 zetten. Maar hou hem daarna op de gewenste stand, en bepaal je belichting met je diafragma. Dus is het onderwerp net iets verder, gooi je diafragma verder open(lager getal). Verder je iso op 400-800 om niet teveel ruis te krijgen
De uiteindelijke foto's waarvoor dit draadje is geopend. Chapeau Ruud, ziet er goed uit. De eerste is klasse, lekker gewerkt met het diafragma, perfect belicht en je ziet niet dat er een flitser aan te pas is gekomen. Je had deze plaat eens moeten zien indien je de flitser niet had gebruikt. De kleuren waren dan lang niet zo mooi.Ruud Engels schreef:Zoals beloofd voeg ik een paar foto's toe die ik afgelopen maandag gemaakt heb.
De buitenopname had ik de FEC (Flash Exposure Compensation) iets verder terug geschroefd. Iets subtieler had van mij gemogen maar blijft een kwestie van smaak. Wat ik wel zou doen is bij iedere opname het rood iets terugbrengen. Ik verwacht als je tussen de -6 tot -10 zit in PS dat je aardig goed zit.
Een flitsende groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters