Aankoop F4 met MB 21
Dag Nikonvrienden,
Het feit dat Canon in de jaren 90 opgang maakte, heeft niets te maken met een (zogenaamde) mindere kwaliteit van de F4 (t.o.v. zijn voorganger de F3). ...meer met de kwaliteiten van de Canons zelf (ingebouwde autofocus in de lens zelf, eye controlled autofocus, etc.).
Wel is het zo dat bij de introductie van de F4, sommigen riepen terug te verlangen naar de F3. Later gebeurde bij introductie van de F5 hetzelfde (toen wilde sommigen teruge naar een F4) en zoals nu het geval
Vele roemen nu de F4, vanwege de aanwezigheid van een autofocus, zijn gemakkelijke bedienbaarheid (waarvoor je geen boekwerk hoeft te bestuderen of menustructuren moet doorbladeren), dat je er zo'n beetje elk objectief op kunt zetten, de mogelijkheid tot verwisselbare zoekers (bij macrofotografen is de 6s vergrotende loep gewild), de spiegel die je kunt opklappen etc., dat ie gewoon op AA batterijen kan werken etc.
De F100 is een mooie en goede camera.
Maar bij de aanschaf van camera uit nostalgie gaat het mijnsinziens meer om de emotie die de camera oproept. Het hoeft niet de meest perfecte camera te zijn, zelfs de zwakke punten (die elke camera wel heeft) worden soms juist daarom gekoesterd (zo was een MG-B niet de meest perfecte sportwagen in zijn tijd, en toch is er nu een hele schare liefhebbers.
AG
Het feit dat Canon in de jaren 90 opgang maakte, heeft niets te maken met een (zogenaamde) mindere kwaliteit van de F4 (t.o.v. zijn voorganger de F3). ...meer met de kwaliteiten van de Canons zelf (ingebouwde autofocus in de lens zelf, eye controlled autofocus, etc.).
Wel is het zo dat bij de introductie van de F4, sommigen riepen terug te verlangen naar de F3. Later gebeurde bij introductie van de F5 hetzelfde (toen wilde sommigen teruge naar een F4) en zoals nu het geval
Vele roemen nu de F4, vanwege de aanwezigheid van een autofocus, zijn gemakkelijke bedienbaarheid (waarvoor je geen boekwerk hoeft te bestuderen of menustructuren moet doorbladeren), dat je er zo'n beetje elk objectief op kunt zetten, de mogelijkheid tot verwisselbare zoekers (bij macrofotografen is de 6s vergrotende loep gewild), de spiegel die je kunt opklappen etc., dat ie gewoon op AA batterijen kan werken etc.
De F100 is een mooie en goede camera.
Maar bij de aanschaf van camera uit nostalgie gaat het mijnsinziens meer om de emotie die de camera oproept. Het hoeft niet de meest perfecte camera te zijn, zelfs de zwakke punten (die elke camera wel heeft) worden soms juist daarom gekoesterd (zo was een MG-B niet de meest perfecte sportwagen in zijn tijd, en toch is er nu een hele schare liefhebbers.
AG
[quote]
Aha, mij was verteld dat het iets van doen had met de F4 zelf. Ik heb de kamera te kort gebruikt om dat echt te controleren.[quote]
Onzin.
F4 is een hele fijne camera, zeker bij intensief (pro) werk merk je dat hij
één wordt met het geen wat je voor ogen hebt.
Ik heb in het verleden in hele moeilijke bestaande licht situaties gewerkt
(theater, etc) dan komt het er werkelijk op aan wat een camera kan.
F4 was favoriet, want ook ik werk al weer wat jaarjes digitaal.
Prive heb ik nog steeds mijn F3hp, F4s en F5 in mint condition.
Ik vind qua uitstraling/design de F4s op eenzame hoogte.
Snap niet dat mensen hun F's voor belachlijk lage prijzen dumpen.
Vaak worden advertenties geplaatst die geschoten zijn met hun nieuwe
digitale aanwinst, die in veel gevallen er niet uitziet.
Fotograferen doe je met je hart, of dit digitaal of analoog plaatsvindt
maakt niet uit.
Zet voor de grap een F4s naast een (plasic) D100/200,
helaas was de kwaliteits beleving van de vroegere modellen vele malen
beter, ook worden ze niet meer in Japan zelf geproduceerd, jammer.
F4 in bezit, lekker houden, prachtig voor erbij.
Aha, mij was verteld dat het iets van doen had met de F4 zelf. Ik heb de kamera te kort gebruikt om dat echt te controleren.[quote]
Onzin.
F4 is een hele fijne camera, zeker bij intensief (pro) werk merk je dat hij
één wordt met het geen wat je voor ogen hebt.
Ik heb in het verleden in hele moeilijke bestaande licht situaties gewerkt
(theater, etc) dan komt het er werkelijk op aan wat een camera kan.
F4 was favoriet, want ook ik werk al weer wat jaarjes digitaal.
Prive heb ik nog steeds mijn F3hp, F4s en F5 in mint condition.
Ik vind qua uitstraling/design de F4s op eenzame hoogte.
Snap niet dat mensen hun F's voor belachlijk lage prijzen dumpen.
Vaak worden advertenties geplaatst die geschoten zijn met hun nieuwe
digitale aanwinst, die in veel gevallen er niet uitziet.
Fotograferen doe je met je hart, of dit digitaal of analoog plaatsvindt
maakt niet uit.
Zet voor de grap een F4s naast een (plasic) D100/200,
F4 in bezit, lekker houden, prachtig voor erbij.
De D200 is niet van plastic.mikemix schreef: Zet voor de grap een F4s naast een (plasic) D100/200,
Ik vind bovendien dat je een Pro-body naast een Pro-body moet zetten.
Als ik een F4s naast een D2-serie zie dan ziet die F4s er plastic uit en niet die D2H...
Zo'n F3 is en ander verhaal.
Maar het is idd leuk om zo'n verzameling te houden. Als je de ruimte en het geld over hebt.
Re: Aankoop F4 met MB 21
a90 schreef:Beste mede Nikon vrienden.
Nu ik al sinds enige tijd in het digitale geweld zit bekroop mij in een vlaag van nostalgie (en fotografische interesse) het idee om een oudere analoge spiegelrelfex te kopen.
Nu is mijn oog gevallen op een redelijk goed uitziende Nikon F4 met MB 21 voor € 150,00
Niet omdat ik nu heel erg nodig deze nodig heb maar ik wil er wel eens wat mee 'aanklooien' Daarnaast kan ik de F4 voor zover ik weet ook opgeven als NPS apparatuur en daarmee zou ik de minimale voorwaarde hebben behaald.
Nu dan mijn vraag.
Wie kent de F4 / MB 21 en wat kan ik er van verwachten ? werken bijvoorbeeld AFS objectieven erop (VR werkt niet had ik begrepen) ?
Iemand tips ? ergens naar kijken ??? heeft iemand hier nog zo een ding ??
Ik hoor graag uw meningen
Hoe is het mogelijk 150 euro voor misschien wel de beste spiegelreflex aller tijden van Nikon. Ik heb er zelf 800 voor betaald, dan heb je een hele mooie. Kijk dus goed of alle functies het nog wel doen en hoe de camera er cosmetisch uitziet. Tegenwoordig kun je voor 450 euro al een hele mooie kopen.
De F4s is een prachttoestel waarvan het slaag % op 99% ligt als je P instelling doet en aan de 5 veldsmeting ( matrix) heb je zat.
Volgens mij kunnen nagenoeg alle lensen erop, inclusief dec AFS
Gr. Nico
Precies, en vanuit die gedachte maakt het dan ook niet uit of een F4, D100, D200 of D300000Xsmk4 van plastic is of niet (alhoewel ik de D200 niet plastiekerig vind). Ook digitaal of analoog maakt niet uit. Tis maar wat je zelf prettig vindt werken.mikemix schreef:Fotograferen doe je met je hart, of dit digitaal of analoog plaatsvindt
maakt niet uit.
Moest mijn verhaal wat kracht bijzetten, mee eens dat die D200 toch welremoss schreef:mikemix schreef:Precies, en vanuit die gedachte maakt het dan ook niet uit of een F4, D100, D200 of D300000Xsmk4 van plastic is of niet (alhoewel ik de D200 niet plastiekerig vind). Ook digitaal of analoog maakt niet uit. Tis maar wat je zelf prettig vindt werken.Fotograferen doe je met je hart, of dit digitaal of analoog plaatsvindt
maakt niet uit.
erg goed werkt en ook zo aanvoelt.
Het verschil zit niet in de F4 zelf, dan wel in de greep/batterijhouder.chip54 schreef:Ik lees dat er 3 types F4 zijn; de F4, de F4s en de F4e. Wat zijn de verschillen en welke is de beste?
Groet, Cees
F4s is de greep hierboven
F4e gaan meer batterijen in, dus meer power.
Persoonlijk vind ik de F4s het mooist qua design.
Wel schijnt er iets van een F4 press te bestaan met vooral opmerkelijk de sluitertijden die afwijken met 1/350 en 1/750
Check:
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm