Aankoop F4 met MB 21

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Aankoop F4 met MB 21

Bericht door a90 » di mar 20 2007 8:18 pm

Beste mede Nikon vrienden.

Nu ik al sinds enige tijd in het digitale geweld zit bekroop mij in een vlaag van nostalgie (en fotografische interesse) het idee om een oudere analoge spiegelrelfex te kopen.

Nu is mijn oog gevallen op een redelijk goed uitziende Nikon F4 met MB 21 voor € 150,00

Niet omdat ik nu heel erg nodig deze nodig heb maar ik wil er wel eens wat mee 'aanklooien' Daarnaast kan ik de F4 voor zover ik weet ook opgeven als NPS apparatuur en daarmee zou ik de minimale voorwaarde hebben behaald.

Nu dan mijn vraag.

Wie kent de F4 / MB 21 en wat kan ik er van verwachten ? werken bijvoorbeeld AFS objectieven erop (VR werkt niet had ik begrepen) ?

Iemand tips ? ergens naar kijken ??? heeft iemand hier nog zo een ding ??

Ik hoor graag uw meningen :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

evertfoto

Bericht door evertfoto » di mar 20 2007 9:11 pm

Ben benieuwd naar je reden om NPS-lid te willen worden.

Heb zelf een jaar of tien met de F4/MB23 opnamen gemaakt.
Was in die tijd echt het werkpaard van de beroepsfotograaf.
€150 euro is een redelijk bedrag.
Heb voor mijn F4 met MB23 €200 kunnen vangen.
Kijk vooral naar de bajonetring of deze onbeschadigd is.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di mar 20 2007 9:22 pm

Ik heb de F4 zeer kort gebruikt.
Deze kamera vind ik niet "je van het" (mijn mening).
Ik zou 150 bijleggen en een F100 kopen. Dat is me toch een fijne kamera die ik wel lang gebruikt heb. De F100 is eigenlijk een D200 maar dan film.

Ik heb begrepen dat de F4 een beetje de "misser" na de F3 van Nikon was. De kamera werd door professionele fotografen minder goed ontvangen en veel stapten toen over op Canon.

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 20 2007 9:30 pm

Je hebt wel AF met een SWM op een F4. Kijk echter ook eens bij "Compatibiliteit van VR-objectieven" op support van Nikon.nl (volgens mij mis je ook A- en M-mode bij sommige objectieven)

Thom Hogan's test van de F5 met vergelijkingen met de F4 :
http://www.bythom.com/f5.htm

Andere info :
http://www.nikonlinks.com/equipment_film_f4.htm

Ik ben benieuwd of ze de F4 nog accepteren als NPS camera. (Ik mis ook een tweede Pro Body)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 20 2007 9:38 pm

Is de F100 een "pro body"?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di mar 20 2007 10:02 pm

chip54 schreef:Is de F100 een "pro body"?

Goede vraag, geen idee eigenlijk. Ik heb geen NPS aspiraties.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di mar 20 2007 10:10 pm

Ik ook niet direct, het is meer nieuwsgierigheid.

Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 20 2007 11:21 pm

evertfoto schreef:Ben benieuwd naar je reden om NPS-lid te willen worden.
Mijn motivatie om NPS lid te worden is met name omdat ik de spullen gebruik voor een stuk uitoefening van mijn beroep. Ik ben er dus bij gebaat dat in geval van een storing ik snel ergens terecht kan voor service.

De motvatie om een F4 hiervoor te kiezen is omdat ik nu een pro camera en een d50 als backup heb. Ik zag het niet zitten om ipv. de d50 nog een d200 of d2 ernaast te houden. Ik investeer dat budget liever in glas of flitsapparatuur.

Voldoende motivatie dacht ik zo :)

Maar ja, hoe kom ik er nu achter of de F4 nog steeds als Pro camera doorkan. Als het goed is ben ik van de week in Beverwijk. Ik zal het gelijk eens vragen.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 20 2007 11:32 pm

"Ik heb begrepen dat de F4 een beetje de "misser" na de F3 van Nikon was. De kamera werd door professionele fotografen minder goed ontvangen en veel stapten toen over op Canon."

Dat er in die tijd veel overstapten op Canon heeft niet veel met de F4 te maken. Het was meer het feit dat Canon toen de markt veroverde met uitstekende objectieven met de Silent Wave scherpstelmotoren - die Nikon ook is gaan gebruiken op de AF-S objectieven.
De F4 is een sublieme camera, en de laatste F-Nikon waar je alle, ook de niet-AI objectieven kunt gebruiken.

Voor de forummers die lid zijn van de NCN en dus het blad krijgen (en lezen) heeft de F4 weinig geheimen meer door een uitstekende serie artikelen over deze wereldcamera door een van de bestuursleden.

Overigens vind ik nog steeds dat je onterecht gebruik maakt van typetjes van Kees van Kooten en Wim de Bie voor je Avatar.

Groet, E.M. de Klerk

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di mar 20 2007 11:39 pm

F4 valt onder pro camera bij NPS F100 niet

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di mar 20 2007 11:42 pm

Ik zit me net te bedenken,
waarom verkoop je je D50 niet en koop je een D1X er voor terug i.p.v. een D200 en D50 en een F4
Ik heb heel lang mijn D50 aangehouden maar sinds ik de D1X heb als back up camera werd de D50 helemaal niet meer gebruikt

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di mar 20 2007 11:58 pm

De d50 is onder meer voor mijn vrouw om in huis snel kiekjes te kunnen maken van de kids of om mee te nemen naar oma etc. Met een D1x gaat dat net even wat minder snel.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo mar 21 2007 12:03 am

zelfde situatie was hier dus ook.
Had hem ook liggen voor de vrouw maar ze durfde/kon er niks mee.
Heb haar een maand terug een canon IXUS i7 gekocht en ze schiet de sterren van de hemel :lol:

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Aankoop F4 met MB 21

Bericht door Jur » wo mar 21 2007 11:32 am

a90 schreef: heeft iemand hier nog zo een ding ??
Ja, ik heb nog steeds zo'n "ding" (F4s) in uitstekende conditie, naast een FM2n, F100 en D2x. Ik vind het nog steeds een dijk van een camera, waar ik met erg veel plezier mee werk. Naar mijn mening een van de allerbeste Nikon's ooit gemaakt en superdegelijk. Vooral de kloeke "controls" (a la de mechanische Nikon's), de superzoeker en het feit dat er met vrijwel alle MF Nikon objectieven kan worden gewerkt (zelfs met matrix meting), hebben mij destijds ertoe bewogen deze camera aan te schaffen. Een echt professioneel werkpaard.
Jur

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » wo mar 21 2007 3:14 pm

emdeklerk schreef:Dat er in die tijd veel overstapten op Canon heeft niet veel met de F4 te maken. Het was meer het feit dat Canon toen de markt veroverde met uitstekende objectieven met de Silent Wave scherpstelmotoren - die Nikon ook is gaan gebruiken op de AF-S objectieven.
De F4 is een sublieme camera, en de laatste F-Nikon waar je alle, ook de niet-AI objectieven kunt gebruiken.

Voor de forummers die lid zijn van de NCN en dus het blad krijgen (en lezen) heeft de F4 weinig geheimen meer door een uitstekende serie artikelen over deze wereldcamera door een van de bestuursleden.

Overigens vind ik nog steeds dat je onterecht gebruik maakt van typetjes van Kees van Kooten en Wim de Bie voor je Avatar.

Groet, E.M. de Klerk
Aha, mij was verteld dat het iets van doen had met de F4 zelf. Ik heb de kamera te kort gebruikt om dat echt te controleren.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”