Af-c D90 houdt kinderen niet bij...
Re: Af-c D90 houdt kinderen niet bij...
Ok, hier de foto's, van slecht naar goed. Ik moest overigens de diafragma (bij foto 2, 3 en 4) naar 1.4 zetten om aan sluitertijden van 1/360e te komen....
- de eerste is buiten met te lange sluitertijd, dus logisch en met de 18-105 genomen dus mogelijk daardoor nog minder
- de tweede is binnen rond 11.00h met een sluitertijd van 1/360 met iso richting de 400 maar iets tegen het licht in, dus mogelijk daarom
- de derde en vierde zijn niet tegen het licht in maar wel met de zelfde gegevens (stand M, ISO richting 400, diafragma 1.4, Sluitertijd 1/360, verder alles standaard). Scherpgesteld op ogen met AF-C aan.
Sorry dat je erop moet klikken, krijg het nog niet anders voor elkaar.
Als het goed is, zijn de exifgegevens niet verloren gegaan.
1. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 372e4a5047
2. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 362e4a5047
3. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 382e4a5047
4. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 302e4a5047
- de eerste is buiten met te lange sluitertijd, dus logisch en met de 18-105 genomen dus mogelijk daardoor nog minder
- de tweede is binnen rond 11.00h met een sluitertijd van 1/360 met iso richting de 400 maar iets tegen het licht in, dus mogelijk daarom
- de derde en vierde zijn niet tegen het licht in maar wel met de zelfde gegevens (stand M, ISO richting 400, diafragma 1.4, Sluitertijd 1/360, verder alles standaard). Scherpgesteld op ogen met AF-C aan.
Sorry dat je erop moet klikken, krijg het nog niet anders voor elkaar.
Als het goed is, zijn de exifgegevens niet verloren gegaan.
1. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 372e4a5047
2. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 362e4a5047
3. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 382e4a5047
4. http://82.171.226.211/photo/convert.php ... 302e4a5047
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Tsja, op F/1.4 is een minimaal verschil in focus al zichtbaar. Op F/5.6 bijvoorbeeld is dat veel minder.
Die eerste is trouwens bewegingsonscherpte, de andere waren na 5 minuten nog aan het laden dus daar ben ik mee gestopt.
Die eerste is trouwens bewegingsonscherpte, de andere waren na 5 minuten nog aan het laden dus daar ben ik mee gestopt.
ok jammer dat het laden niet lukt, vermoedelijk een te drukke 'server' van mijn kant, zal binnen een uurtje wel opgelost zijn
ik wilde de foto's via mijnalbum plaatsen maar krijg de foutmelding dat ze niet groter dan 1024 hoog/breed mogen zijn.
hier de link naar het album op mijnalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=WW4ZQFVT" onclick="window.open(this.href);return false;
5.6 is leuk maar dan haal ik de sluitertijden niet
ik wilde de foto's via mijnalbum plaatsen maar krijg de foutmelding dat ze niet groter dan 1024 hoog/breed mogen zijn.
hier de link naar het album op mijnalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=WW4ZQFVT" onclick="window.open(this.href);return false;
5.6 is leuk maar dan haal ik de sluitertijden niet
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
En de ISO dan?
Verder: hard flitsen. Dat bevriest het beeld, en kun je met 1/60e een prima onbewogen foto krijgen.
Verder: hard flitsen. Dat bevriest het beeld, en kun je met 1/60e een prima onbewogen foto krijgen.
Hoi, ik had de ISO verhoogd naar 400 zoals voorgesteld in dit topic. Nog hoger proberen? En de sluitertijden moesten ook 'boven' de 1/160 zijn naar ik begreep.Tom schreef:En de ISO dan?
Les van dit topic:
- buiten naar meer dan 1/160 en diafragma 5.6, iso verhogen als er niet genoeg licht is
- binnen flitsen met sluitertijden die lager kunnen? En de rest hetzelfde houden?
Gewoon proberen, zet 'm desnoods op 1600, dat is bij de D90 echt geen probleem. Ja, je zult wat meer ruis zien, maar beter dan een bewogen foto, toch?
Met fotografie ben je continu bezig een afweging te maken tussen sluitertijd, diafragma en ISO. Er is niet één oplossing, er zijn er veel meer. En in sommige gevallen kun je niet anders dan schieten op ISO3200, op F/1.4 en met een sluitertijd van 1/30e, omdat er simpelweg niet meer licht is. Dan is je keuze beperkt.
Als je met ISO400, F/1.4 en een sluitertijd van ~1/200e binnen kunt schieten zijn er nog volop andere mogelijkheden. Testen, testen, proberen, fouten maken etc, en je leert het vanzelf. Vooral kritisch kijken naar je werk, en kijken wat er fout is gegaan. Mijn advies is dan ook om de foto's lekker op te slaan, ook al zijn ze bewogen. Zoek in de EXIF op waar het mis gegaan is, en herstel dat bij je volgende foto.
Ik weet niet of je weet wat een stop is, maar anders raad ik je aan daar even over te lezen. Het is niet zo lastig, en wel belangrijk bij het bepalen van een juiste belichting.
Voorbeeld: het verschil ISO200 en ISO400 is gelijk aan het verschil van diafragma F/5.6 en F/4.
Hoop dat je wat aan dit verhaal hebt!
Met fotografie ben je continu bezig een afweging te maken tussen sluitertijd, diafragma en ISO. Er is niet één oplossing, er zijn er veel meer. En in sommige gevallen kun je niet anders dan schieten op ISO3200, op F/1.4 en met een sluitertijd van 1/30e, omdat er simpelweg niet meer licht is. Dan is je keuze beperkt.
Als je met ISO400, F/1.4 en een sluitertijd van ~1/200e binnen kunt schieten zijn er nog volop andere mogelijkheden. Testen, testen, proberen, fouten maken etc, en je leert het vanzelf. Vooral kritisch kijken naar je werk, en kijken wat er fout is gegaan. Mijn advies is dan ook om de foto's lekker op te slaan, ook al zijn ze bewogen. Zoek in de EXIF op waar het mis gegaan is, en herstel dat bij je volgende foto.
Ik weet niet of je weet wat een stop is, maar anders raad ik je aan daar even over te lezen. Het is niet zo lastig, en wel belangrijk bij het bepalen van een juiste belichting.
Voorbeeld: het verschil ISO200 en ISO400 is gelijk aan het verschil van diafragma F/5.6 en F/4.
Hoop dat je wat aan dit verhaal hebt!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bij het zien van de voorbeelden zie ik (zoals ook door anderen gemeld) direct al gewoon bewegingsonscherpte bij opname 1.
Bij de andere opnamen is de scherptediepte zodanig kort dat je al gauw buiten de scherpte zit. De algemene scherpte is bij f1.4 op zichzelf ook niet iets om naar huis te schrijven, het is minder dan enkele stops gediafragmeerd. Daar moet je je van bewust zijn.
Opname 2 is op zichzelf niet verkeerd scherp gesteld. In de gegeven situatie zie je de ogen en bovenop het hoofd en rechts haren wel zo ongeveer scherp. Juist aan de haren is te zien hoe kort scherptediepte is bij f1.4 Een plukje ervoor of erachter is al niet meer scherp.
Verder heb ik de indruk dat ondanks de wat kortere sluitertijd bewegingsscherpte nog steeds een rol speelt in het resultaat.
Bij opname 3 zie je nog wat blonde haartjes helemaal op de voorste plukjes in verticale richting nog enigszins scherp. In het zelfde vlak in de andere richting niet. Aan die haartjes is verder te concluderen dat het wat naar achteren wijkende gezicht uit het scherptegebied is.
Bij opname 4 is de scherpte in een bepaalde richting weer precies andersom als bij opname 3.
Ergens in het midden bovenop het bolleke zie je meer scherpte van blonde haren in horizontale richting. Verticaal zie je beslist wat meer "veeg" effect. Dat veeg-effect is ook duidelijk te zien ter hoogte van de mond en de zachte perzik "snorhaartjes".
Dus ook hier nogal wat bewegingsonscherpte in combinatie met zeer beperkte scherptediepte en de toch al niet optimale algemene scherpte bij gebruik van volle opening.
Ik denk dat mensen dikwijls veel te hoge verwachtingen hebben van het gebruik van camera en lenzen. Men denkt al gauw dat als je maar een beetje richt en schiet alles wel goed komt. Het is maar net de vraag waar AF-punten vallen. Lichtomstandigheden en contrast is binnenhuis meestal verre van optimaal. Verder heeft men zich dikwijls nauwelijks afgevraagd en uitvoerig droog geoefend hoe een camera op een juiste wijze vast te houden voor de meest stabiele houding en bediening. Nemen foto's dikwijls ook net op het verkeerde moment tijdens een onverwachte beweging van een kind, en verwachten dan feilloos resultaat.
Aan camera en lenzen ligt het niet. Probeer de onvolkomenheden van jezelf en de beperkingen van situaties beter in te schatten en er op een juiste manier gebruik van te maken.
Bij de andere opnamen is de scherptediepte zodanig kort dat je al gauw buiten de scherpte zit. De algemene scherpte is bij f1.4 op zichzelf ook niet iets om naar huis te schrijven, het is minder dan enkele stops gediafragmeerd. Daar moet je je van bewust zijn.
Opname 2 is op zichzelf niet verkeerd scherp gesteld. In de gegeven situatie zie je de ogen en bovenop het hoofd en rechts haren wel zo ongeveer scherp. Juist aan de haren is te zien hoe kort scherptediepte is bij f1.4 Een plukje ervoor of erachter is al niet meer scherp.
Verder heb ik de indruk dat ondanks de wat kortere sluitertijd bewegingsscherpte nog steeds een rol speelt in het resultaat.
Bij opname 3 zie je nog wat blonde haartjes helemaal op de voorste plukjes in verticale richting nog enigszins scherp. In het zelfde vlak in de andere richting niet. Aan die haartjes is verder te concluderen dat het wat naar achteren wijkende gezicht uit het scherptegebied is.
Bij opname 4 is de scherpte in een bepaalde richting weer precies andersom als bij opname 3.
Ergens in het midden bovenop het bolleke zie je meer scherpte van blonde haren in horizontale richting. Verticaal zie je beslist wat meer "veeg" effect. Dat veeg-effect is ook duidelijk te zien ter hoogte van de mond en de zachte perzik "snorhaartjes".
Dus ook hier nogal wat bewegingsonscherpte in combinatie met zeer beperkte scherptediepte en de toch al niet optimale algemene scherpte bij gebruik van volle opening.
Ik denk dat mensen dikwijls veel te hoge verwachtingen hebben van het gebruik van camera en lenzen. Men denkt al gauw dat als je maar een beetje richt en schiet alles wel goed komt. Het is maar net de vraag waar AF-punten vallen. Lichtomstandigheden en contrast is binnenhuis meestal verre van optimaal. Verder heeft men zich dikwijls nauwelijks afgevraagd en uitvoerig droog geoefend hoe een camera op een juiste wijze vast te houden voor de meest stabiele houding en bediening. Nemen foto's dikwijls ook net op het verkeerde moment tijdens een onverwachte beweging van een kind, en verwachten dan feilloos resultaat.
Aan camera en lenzen ligt het niet. Probeer de onvolkomenheden van jezelf en de beperkingen van situaties beter in te schatten en er op een juiste manier gebruik van te maken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 06 2010 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoi Leon,
Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie. Graag wil ik verwachtingen en de camera en wat ik 'kan' (zou kunnen) op elkaar afstemmen. Fijn dus dat je/jullie de moeite nemen. Welke tips heb je voor me om foto 2 uit te bouwen naar meer succes, behalve de diafragma naar zeg 5 of zo te schroeven? En wat zijn de juiste andere tips om bewegingsonscherpte te beperken?
Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie. Graag wil ik verwachtingen en de camera en wat ik 'kan' (zou kunnen) op elkaar afstemmen. Fijn dus dat je/jullie de moeite nemen. Welke tips heb je voor me om foto 2 uit te bouwen naar meer succes, behalve de diafragma naar zeg 5 of zo te schroeven? En wat zijn de juiste andere tips om bewegingsonscherpte te beperken?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wees niet te bang om de iso wat op te schroeven. Je kunt betere een scherpe opname hebben met meer ruis ( PP doet wonderen) dan een onscherpe zonder ruis.
Wat Leon zegt over de onscherpte ondanks de hoge sluitertijd, dat viel mij ook op. Allereerst moet 1/360ste niet echt een probleem zijn voor een kind. Als het op je af rent wordt het wel anders, maar dat is hier niet het geval.
Behalve iso omhoog en diafragma wat knijpen ( krijg meer binnen het gebied dat nog redelijke scherpte biedt) als oplossing, denk ik dat je ook iets aan je techniek moet doen. Ik zie namelijk een verticale bewegingsonscherpte in de fotos.
Hoe hou je de camera vast, vooral als je de ontspanknop indrukt ?
Wat Leon zegt over de onscherpte ondanks de hoge sluitertijd, dat viel mij ook op. Allereerst moet 1/360ste niet echt een probleem zijn voor een kind. Als het op je af rent wordt het wel anders, maar dat is hier niet het geval.
Behalve iso omhoog en diafragma wat knijpen ( krijg meer binnen het gebied dat nog redelijke scherpte biedt) als oplossing, denk ik dat je ook iets aan je techniek moet doen. Ik zie namelijk een verticale bewegingsonscherpte in de fotos.
Dank je voor je antwoord.lock schreef:. Als het op je af rent wordt het wel anders, maar dat is hier niet het geval.
Ik zal verder gaan experimenteren met de ISO. Overigens rennen ze vaak wél op mij af, vandaar dat ik eens ging experimenteren met AF-C (een stand die ik normaal vermijd) en toen kwam de vraag op.
-
- Forumlid
Probeer S-stand, sluitertijd 1/250 en auto-iso 800. De diafragma wordt dan automatisch kleiner en de kans op een goede belichting is groot. Focus stand op Dynamic Area, shooting speed op 2 per seconde, Continue focus instellen en dan goed richten en veel oefenen. Met de 18-105 de kortste brandpuntafstand aanhouden. Wellicht kan in helder omstandigheden de sluitertijd nog hoger.
iso kan hoger, maar de kleuren worden dan ook iets minder. Als je een hogere iso wil, dan zou ik kiezen voor handmatig instellen van de iso waarde, aangezien het verschil tussen de foto's groter kan worden. De camera bepaald zelf welke iso waarde tussen 800 en 1600 (bijvoorbeeld 1250) het moet hebben.
iso kan hoger, maar de kleuren worden dan ook iets minder. Als je een hogere iso wil, dan zou ik kiezen voor handmatig instellen van de iso waarde, aangezien het verschil tussen de foto's groter kan worden. De camera bepaald zelf welke iso waarde tussen 800 en 1600 (bijvoorbeeld 1250) het moet hebben.
Laatst gewijzigd door M@rcel op wo okt 06 2010 6:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is dat?marspetite schreef:auto-iso 800
-
- Forumlid
Auto-iso is een functie van de camera die daarmee zelf kan bepalen, binnen de door jou gestelde grenzen (bijvoorbeeld tussen de 200 en 800), welke iso waarde te nemen, passend bij een juiste belichting (combi van sluitertijd, diafragma en iso waarde).Tom schreef:Wat is dat?marspetite schreef:auto-iso 800
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Léon Obers schreef:Verder heeft men zich dikwijls nauwelijks afgevraagd en uitvoerig droog geoefend hoe een camera op een juiste wijze vast te houden voor de meest stabiele houding en bediening.
lock schreef: Wat Leon zegt over de onscherpte ondanks de hoge sluitertijd, dat viel mij ook op. Allereerst moet 1/360ste niet echt een probleem zijn voor een kind....
....denk ik dat je ook iets aan je techniek moet doen. Ik zie namelijk een verticale bewegingsonscherpte in de fotos.
Start eerst eens om te oefenen wat een goede basis-houding is om een camera vast te houden:Tien schreef:Welke tips heb je voor me om foto 2 uit te bouwen naar meer succes, behalve de diafragma naar zeg 5 of zo te schroeven? En wat zijn de juiste andere tips om bewegingsonscherpte te beperken?
http://www.youtube.com/watch?v=Y3JdWYzx ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=699WCqNV ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
En niet onbelangrijk (komt in de filmpjes te weinig tot uiting), hoe druk je een ontspanknop in. Je moet eerst half ingedrukt de knop vasthouden tot een "drukpunt" en dan slechts met echt de meest minimale inspanning van de vinger wordt de ontspanknop verder ingedrukt en ontspant de sluiter.
Soms zie ik bij mensen een camera echt in hoogte bewegen als ze de ontspanknop bedienen, zo krampachtig.

Dat laatste stukje van een ontspanknop indrukken is echt slechts een minimale beweging van misschien enkele tienden van een millimeter. Met de huidige elektronische ontspanners wordt het je daarbij enorm gemakkelijk gemaakt om dat op een perfecte wijze te kunnen doen.
Dat half ingedrukt houden van de ontspanknop is verder beslist noodzakelijk om de AF lang genoeg van tevoren het werk te laten doen, en niet in een laatste tiende van een seconde in het geval je dat zou nalaten en druk je gelijk helemaal door van ruststand naar opname.
Opname 2 met volle opening in tegenlicht fotograferen (raam met buitenlicht op de achtergrond) is niet de meest ideale omstandigheid om een mooi contrastrijk beeld van het onderwerp te krijgen. Koop eens een boek met wat basis-techniek over lichtval, compositie e.d.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik wil jullie ongelooflijk bedanken voor alle tips. Erg tof. Ik ga met de meeste suggesties iets doen. Resultaten zullen volgen als ik er tevreden mee ben!!