Raad gevraagd: beste instellingen voor portret met flits>

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
v.alberts

Re: raad

Bericht door v.alberts » vr mar 23 2007 9:07 pm

Edwin schreef:Alfredo's reactie is misschien niet goed en overtrokken,maar als je om raad of wat tips vraagt en het advies luid dat je een boekje moet gaan lezen :oops: :oops: :oops:
Dan heeft dit forum geen zin :shock:
Dit Forum heeft wél veel zin op deze manier, Het enige juiste antwoord is gegeven! De beste tip is: ga leren hoe je camera werkt en doe de ervaring op die je nodig hebt voor een serieuze klus!
Een andere tip zou ik nooit willen geven omdat ik mezelf dan deels verantwoordelijk maak voor het grote risico op de misser die in de lucht hangt!

Martijn,

Vroeger had ik het nogal eens met je aan de stok over je ongenuanceerde houding en drammerigheid... Complimenten voor je aangepaste toon de laatste tijd! (sorry als ik wat betuttelend over mag komen...)
Verder heb je natuurlijk gelijk met je reactie.

Alfredo,

Sorry, maar ook ík denk dat het niet verstandig is om aan klussen te beginnen als je niet eens feilloos weet hoe het basisgebeuren van een digicam werkt.
Hieruit blijkt namelijk dat je niet veel weet over belichting en waarschijnlijk al helemaal niets van flitstechnieken...
Dit zijn toch erg belangrijke zaken als je klussen aanneemt!

Tóch Succes ermee,

Gr Vincent

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » vr mar 23 2007 9:30 pm

Het wordt toch wel heel gewaagd om op dit forum iets te vragen.

Je zal het allemaal maar over je heen krijgen. :shock:
Al die wijze raad :oops:

Nee Alfredo,die kant en klaar instellingen ken ik niet.
Daar moet je volgens mij door het veel te doen ervaring in krijgen.
Maar misschien weet iemand anders wel een paar[basis] instellingen waarmee je alvast vooruit kunt.
boekie

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mar 23 2007 9:49 pm

Wat hier allemaal weer teweeg wordt gebracht :P.

Het komt gewoon hier op neer, wil je een camera die een instelling heeft voor iets koop een compact, wil je serieus in fotografie gaan verdiepen dan schaf je een DSLR aan, maar daar hoort dus ook het lezen van een boek of het internet afstruinen naar betekenissen van termen zoals sluitertijd, diafragma etc. bij.

De honger in afrika stop je ook niet door de mensen eten te geven, maar door mensen te leren hoe ze eten moeten verbouwen :)

Zo bedoelde ik het ook, er zit geen standaard knop op je camera voor het fotograferen van een reportage met flitser. Die instellingen die kom je te weten door ervaringen (oefenen) en door jezelf te verdiepen in het fotograferen met externe flitser etc. of te kijken naar professionele persfotografen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » vr mar 23 2007 10:16 pm

We zijn op een paar na allemaal amateurs,de ene nog meer als de ander.
Eentje weet hier iets van, de ander daar een beetje.
Daarom vragen wij ooit iets aan elkaar op dit forum.
Gek he :?:
boekie

BUG322

Bericht door BUG322 » vr mar 23 2007 10:40 pm

Tuurlijk maar je zult eerst tegen de lamp moeten lopen voordat je de juiste vragen gaat stellen.

:)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

het is de toonzetting

Bericht door George Fennes » vr mar 23 2007 10:44 pm

Beste allemaal,

Het is jammer als de emoties hoog oplopen.

Ik denk dat Alfredo zijn vraag iets specifieker had moeten stellen.
Onder wat voor omstandigheden ga je portretfoto's maken?
Is het binnen of buiten?
Als het binnen is, hoe ziet die ruimte er uit, hoog en licht, laag en donker?

Door inderdaad zo'n algemene vraag te stellen, zou je als antwoord een boek vol kunnen schrijven en is niet in één antwoord in dit topic te vertellen.

En ja een boekie lezen, komt misschien hard aan, is ook op zich een goede raad, maar dat boekie heeft Alfredo waarschijnlijk niet en al zou hij het hebben, is de tijd te kort om door te lezen.

Maar inderdaad zoals gezegd wordt, gewoon oefenen, probeer de te verwachten situatie alvast na te bootsen en zet voor mijn part je schoonmoeder neer en ga van haar flitsfoto's maken en kijk waar ze mooi op staat en waar de belichting goed van is.

Zelf heb ik met mijn Sigma 500 super met omnibounce omhoog gericht redelijke resultaten geboekt.

Ik moet eerlijk toegeven, flitsen is ook mijn sterkste kant niet, maar door veel te oefenen ga je er wel een beetje feeling voor krijgen.

En loop je tegen specifieke problemen aan, leg die dan voor, daar is makkelijker antwoord op te geven dan op een algemene vraag.

Wel zou het goed zijn om wat genuanceerder te zijn in de antwoorden, je kwetst iemand zo makkelijk en dat is niet de bedoeling dat weet ik zeker.

Maar Alfredo, hoe is het gegaan gisteravond? Zijn de plaatjes nog gelukt en ben je nog tegen dingen opgelopen waarvan je zegt, hoe had ik dat beter kunnen doen?

We horen het graag en ik beloof je dat iedereen, heel genuanceerd zal antwoorden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

v.alberts

Bericht door v.alberts » za mar 24 2007 3:50 pm

Oh ja George???.....
Nou goed dan! :lol:

George Fennes
Clublid
Clublid

bedankt

Bericht door George Fennes » za mar 24 2007 6:38 pm

Bedankt Vincent!

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » di mar 27 2007 4:05 pm

Ik heb boeken over fotografie, maar ik vind ze summmier als het over flitsen gaat... tevens had ik weinig tijd, anders vroeg ik het niet...tevens was er een flinke storing op het forum, waardoor er uren vertraging optraden.... dan kreeg ik eindelijk de kans mijn vraah te stellen...krijg ik zo'n antwoord van lees maar een boekje.... vervolgens heb ik de foto's snel en op goed geluk moeten maken, ook nog zonder omnibounce.... daarna voor het eerst gephotoshopt...en daarop werd ik helemaal afgekraakt door Opgezetfan...Hij had me helemaal op de kast! Daar heb ik nu een waarschuwing aan te danken... maar hierbij voor George alsnog de foto's... nogmaals het moest snel...het was in een slecht verlichte, hoge sporthal, waar geen behoorlijke achtergrond te vinden was....
Afbeelding
Afbeelding
en de bewerkte
Afbeelding
Afbeelding
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 27 2007 4:52 pm

Alfredo,

Die waarschuwing heb je niet te danken aan mij, maar echt aan jezelf. Bovendien heb ik je wel degelijk tips gegegeven.

Bovendien deze foto's werden niet zo beoordeeld vanwege het gebruik van de flits, maar vanwege de locatie waar de foto's zijn genomen, compositie etc. en dat heeft niks met je flitser te maken. En dat had ik wel degelijk aan je gemeld:
Opgezetfan schreef:Nee ook ik vind de foto's niet echt aantrekkelijk. De speler staat er te centraal op, het was misschien leuker en spannender geweest als je de speler in zijn vertrouwde omgeving had gefotografeerd, bijv. juist met het trainen van de andere spelers bijv. Of op het veld, met een groot diafragma waarbij de hoofdrolspeler bijv. rechts in beeld staat en de andere links vaag op de achtergrond en dan lekker met een groothoek belichting op -1,5 of zoiets en dan de flitser de speler lekker uit lichten.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » di mar 27 2007 5:01 pm

Opgezetfan schreef:
alfredo schreef:ook achteraf zijn tips qua camerainstellingen zeer welkom, hoor!! ik moet wel vaker een foto maken voor een magazine..
Dan zou ik maar eens een boekie gaan lezen en goed je best doen, want als je niet weet hoe je cam het best in kan stellen dan zou ik als redacteur van dat blad niet van jou afhankelijk willen zijn voor foto's :|

Wat een arrogante reactie is dit...
tuurlijk weet ik wat diafragma, scherptediepte en sluitertijd ed. zijn het ging mij erom dat ik een portret moest maken met mijn nieuwe metz flitser...

ik vroeg bijv.. om de flitsstand van de camera... je had kunnen antwoorden...TTL.. bijvoorbeeld, of bij autofocus AF-S en AF veldstand centrumgericht als de persoon in het midden zit tenminste dat HAd je kunnen zeggen, en daar had je rustig bij kunnen zeggen, dat jouw adviezen geen garantie zijn enz enz.... nee wat jij zegt is...nou ik zou jou niet vragen als fotograaf voor een blaadje en ga maar een boekje lezen!!
Nogmaals ik voel me zwaar gepiepeld door mensen die denken dat ze prof zijn en te beroerd om enige kennis te delen.... Een normaal mens zou begrijpen dat het hier niet om een professionele sport gaat, waar dus maar weinig geld in omgaat en alle werkzaamheden voor het clubblad is dus gewoon liefdewerk, oud papier.... en de actiefoto's die er van mij geplaatst zijn tot nu toe, hebben alleen maar complimentjes opgeleverd...alleen had ik nog nooit met een opzetflitser gewerkt... Er zitten ook knopjes op de flitser zelf, dus daarom vroeg ik het...... nogmaals het gaat me om de toon, waarmee er kritiek geleverd wordt, of zoals de Fransen zeggen, cést le ton qui fait la musique!! Ik vraag me trouwens af of degene die mij zo laatdunkend heeft behandeld ook een waarschuwing heeft gekregen...zal wel niet!!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mar 27 2007 5:03 pm

Fotograferen met flitslicht is gewoon razend moeilijk. Veel oefenen met alle instellingen helpt wel.

Hoe doe ik dat? Als ik alleen thuis ben zet ik eerst een favoriete cd op (best played loud!), schenk een koud biertje in en vervolgens ga ik oefenflitsen.
Van de geslaagde opnames noteer ik de omstandigheden en de instellingen op camera en flitser.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 27 2007 5:06 pm

alfredo schreef:
Opgezetfan schreef:
alfredo schreef:ook achteraf zijn tips qua camerainstellingen zeer welkom, hoor!! ik moet wel vaker een foto maken voor een magazine..
Dan zou ik maar eens een boekie gaan lezen en goed je best doen, want als je niet weet hoe je cam het best in kan stellen dan zou ik als redacteur van dat blad niet van jou afhankelijk willen zijn voor foto's :|

Wat een arrogante reactie is dit...
tuurlijk weet ik wat diafragma, scherptediepte en sluitertijd ed. zijn het ging mij erom dat ik een portret moest maken met mijn nieuwe metz flitser...

ik vroeg bijv.. om de flitsstand van de camera... je had kunnen antwoorden...TTL.. bijvoorbeeld, of bij autofocus AF-S en AF veldstand centrumgericht als de persoon in het midden zit tenminste dat HAd je kunnen zeggen, en daar had je rustig bij kunnen zeggen, dat jouw adviezen geen garantie zijn enz enz.... nee wat jij zegt is...nou ik zou jou niet vragen als fotograaf voor een blaadje en ga maar een boekje lezen!!
Nogmaals ik voel me zwaar gepiepeld door mensen die denken dat ze prof zijn en te beroerd om enige kennis te delen.... Een normaal mens zou begrijpen dat het hier niet om een professionele sport gaat, waar dus maar weinig geld in omgaat en alle werkzaamheden voor het clubblad is dus gewoon liefdewerk, oud papier.... en de actiefoto's die er van mij geplaatst zijn tot nu toe, hebben alleen maar complimentjes opgeleverd...alleen had ik nog nooit met een opzetflitser gewerkt... Er zitten ook knopjes op de flitser zelf, dus daarom vroeg ik het...... nogmaals het gaat me om de toon, waarmee er kritiek geleverd wordt, of zoals de Fransen zeggen, cést le ton qui fait la musique!! Ik vraag me trouwens af of degene die mij zo laatdunkend heeft behandeld ook een waarschuwing heeft gekregen...zal wel niet!!
Schijnbaar schiet alle kritiek bij jou in het verkeerde keelgat. Je bent al vanf sep 2006 geregistreerd en had ook jij kunnen weten dat ik regelmatig nuttige en goed tips geef en niet zoals jij zegt elke keer mijzelf te goed vind om je informatie te geven.

Punt en dit is de laatste zin die ik verspil aan jou.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di mar 27 2007 5:18 pm

Opgezetfan schreef:Punt en dit is de laatste zin die ik verspil aan jou.
Nu pas? :lol: dat had ik me een kleine week terug al voorgenomen op de kritiek op mij door de reaktie dat er slecht is geshopt
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di mar 27 2007 5:30 pm

Je hebt geen waarschuwing gekregen om het commentaar op je vraag.
Ik denk dat je een waarschuwing hebt gekregen vanwege uitspraken die jij deed.

Iedereen kan op een forum vragen wat hij/zij wil, alles!
Maar als de vraag zo "open" is zoals jij die stelde, dan zijn er zoveel antwoorden mogelijk en is er zoveel text nodig om uit te leggen hoe je in bepaalde situaties iets moet doen dat je beter eerst een boek over het onderwerp kunt lezen.

Als je verteld dat je daar geen tijd meer voor had, kan dat geen reden zijn om boos te worden op commentaar dat op een forum wordt gegeven.
Het is je eigen tijdsplanning die in dit geval knelt. Je had je eerder in de materie kunnen verdiepen.

Enfin.
Om een lang verhaal kort te maken.
Er is/was geen eenduidig antwoord op je vraag mogelijk. Er zijn/waren teveel variabelen die van invloed zijn op het antwoord.

Als iemand een vraag stelt: Hoe kan ik het best met Photoshop werken?
Kan daar ook geen "1" antwoord op gegeven worden.
In die richting moet je denken als je het antwoord op jou vraag moet geven.

Is het binnen
Is het buiten
Welke verlichting, zonnig, bewolkt.
Doel van de portret foto
Heb je een visagist

etc. etc.

Verder is het niet leuk om een waarschuwing te krijgen. Iedereen kan het zien (is wat mij betreft wat "overdone"). Maar er is een verschil tussen gelijk willen hebben en krijgen.
Ik zou het lekker laten overwaaien en over deze hobbel heen stappen.
Volgende keer beter.

Gesloten

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”