Welke Macro lens voor horlogefotografie

Discussies over macro/micro objectieven
Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke Macro lens voor horlogefotografie

Bericht door Melliw » di okt 19 2010 3:48 pm

Ja, kort en krachtig.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Barts27

Bericht door Barts27 » di okt 19 2010 5:39 pm

Ik ben benieuwd want ik ga de lens morgen ophalen. Dank.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di okt 19 2010 6:09 pm

Léon Obers schreef:
wblink schreef: Met een 60 mm objectief kun je veel beter de diepte in het horloge laten uitkomen dan met een objectief met een langere brandpunt afstand.
Vooral omdat een horloge (stilstaand dan ...) niet aan belichtingstijd is gebonden, je kunt je scherptediepte dus zelf bepalen en het beeld van diepte (is dat belangrijk bij zo'n foto?) kun je veel mooier maken.
Het grote misverstand.
Bij macro waarbij je specifiek kiest voor een bepaalde vergrotingsmaatstaf (hoe groot je een horloge in beeld wild hebben), en waarbij de instelafstand om die bepaalde vergrotingsmaatstaf te krijgen feielijk een bijkomende factor is afhankelijk van de brandpunt. Is de scherptediepte GELIJK.
Dus voor de scherptediepte maakt het niet uit of je een 50mm, 60mm, 100mm of 200mm macrolens neemt om je foto te maken, waarbij je voor ieder dezelfde vergroting/uitsnede kiest.

Wat wel verandert is het perspectief hoe je op het horloge kijkt, met de veranderende onderwerpsafstand afhankelijk van een brandpunt (lees beeldhoek) en de onscherpte in de achtergrond (voor zover zichtbaar).
Je hebt half gelijk denk ik.
Gelijk vwb scherptediepte, maar die is aan te passen door diafragma (en heeft dus inderdaad niets met bpa te maken).
Wat mi wel belangrijk is, het perspectief wat met een korter bpa gepronoceerder is dan met een langer bpa.

Overigens ben ik er (bedacht ik later) voetstoots vanuit gegaan dat OP de ACHTERKANT, dus het RADARWERK van de horloges wil fotograferen, wat eigenlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di okt 19 2010 6:23 pm

Barts27 schreef:Ik denk dat het deze wordt. Is de Nikon 60mm macro een goede keuze voor object en horloge fotografie?
Hoi,

Dat is een prima macro (en verder bruikbare) lens!

Je moet uiteraard zelf uitmaken wat je doet (uit geeft (wil/kan, gaat mij geen donder aan)), ik heb bij mijzelf gemerkt dat ik via goedkopere uitgaven uiteindelijk TOCH bij dat duurdere ding uitkom. Ik houd daar tegenwoordig rekening mee (al koop ik nog nauwelijks iets).

Maw: bedenkt wat je wilt (nu en in de toekomst) en leg het prijsverschil ernaast.
Nu iets meer uitgeven (cq wat langer sparen) kan financieel voordeel en (veel belangrijker) meer plezier in de opnamen geven.

MIJN ervaring, NIETS meer!!!!
Willem.

Barts27

Bericht door Barts27 » di okt 19 2010 7:15 pm

IK zal af en toe best eens het uurwerk van heel dichtbij gaan fotograferen, maar voornamelijk het horloge (de kast en wijzerplaat en deel van de band) in z'n geheel. Ik zal dus niet zo vaak 1:1 nodig hebben, maar het is wel fijn om dichtbij scherp te kunnen stellen. Daarnaast is het op een D90 een 90mm lens waardoor het goed bruikbaar is voor portretfotografie, hoewel ik daar vaker mijn 50mm 1.4G voor gebruik. De snelle focus en de bouwkwaliteit van de nikon 60mm micro vind ik ook erg goed, dus dat heeft ook een rol gespeeld in mijn keuze.

Elke keer ben ik van plan eens een tokina ofzo te gaan proberen, maar als puntje bij paaltje komt, kies ik toch voor Nikon. Wellicht de Tokina 11-16 eens een kans geven. :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”