D90 simpele gebruikersvragen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Pimhoekzema

Re: D90 simpele gebruikersvragen

Bericht door Pimhoekzema » ma dec 20 2010 2:13 pm

Léon Obers schreef:
Pimhoekzema schreef: Echter, ik kom van een D70s en om eerlijk te zijn (triest maar waar) vond ik de foto's van de D70 scherper en minder "korrel" dan van de D90.
Het is door veel gebruikers ook een verkeerde wijze van interpreteren als ze naar het gefotografeerde beeld op een computerscherm kijken.
Vergroten ze het beeld naar 100% en zien daarin dan nauwelijks verschil met wat ze eerst hadden.
Echter in het geval van een D70 zit je dan naar een beeld te kijken wat als geheel slechts de helft zo groot is als van een D90.
De D70 heeft ongeveer de helft van het aantal pixels van wat een D90 heeft. Nominaal een afdruk op 300dpi is de afdruk van een D70 dan de helft kleiner dan die van een D90.
Vergelijk het met vroeger een negatiefje van een half kleinbeeldcamera of een volle (normale) kleinbeeldcamera en je stopt ze in de vergroter en vergroot een afdruk 10x lineair. In het ene geval heb je dan een afdruk van 18x24 cm in het andere geval 24x36cm. Per vierkante centimeter bekeken in dezelfde kwaliteit. Geeft mij dan maar dan maar het formaat wat in dezelfde kwaliteit een vergroting oplevert van 24x36cm.
Ok goede tip!

Dus met afdrukken zie je het pas, aha! En 1/400e is goed? Dank je wel!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 20 2010 2:21 pm

De D90 zou in ieder geval juist mooiere resultaten moeten opleveren. De scherpte in je camera hoog zetten is geen goede oplossing. Ik denk dat het scherpteprobleem in de instellingen zit van de gemaakte foto's. Met verkeerde sluitertijden of te grote diafragma's heb je al snel een foto die jij wellicht als niet scherp ervaart.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma dec 20 2010 2:38 pm

Hallo

Welkom hier.

Toch nog een vraag...ook is hij al gevraagd, maar nog niet beantwoord.
Met welk opjectief werk je?
Ook de aanduiding die je geeft over het iso schreef je 1/400e.
Dit lijkt mij toch meer op de sluitertijd.
Een ISO gaat bij een D90 van 200 tot 3200 en dan nog een paar extra instellingen.
Voor de rest is de D90 een dijk van een camera :wink:

Groet Kroontje
Ps: De instellingen die Marspetite zei
De basisinstelling van de scherpte is bij de Nikon D90 aan de softe kant. Dit kun je eenvoudig wijzigen door de scherpte instelling te wijzigen, zie de handleiding vanaf pagina 110 hoe je dit kunt doen. Je kunt gerust een scherpte instellen van 6. Het heeft ook te maken met welke picture control (beeldinstelling) je de foto's maakt.
Is alleen bij het gebruiken onder JPG als ik het goed heb. En niet in Raw.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 20 2010 2:50 pm

Kroontje schreef:Is alleen bij het gebruiken onder JPG als ik het goed heb. En niet in Raw.
De TS gebruikt (nog) JPG.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma dec 20 2010 3:50 pm

Yep dat las ik :wink:
Maar voordat TS het ook wil gebruiken als hij besluit om met RAW te knallen.
Dus dat wilde ik alleen even toevoegen.
En dan moet hij wel meer op de instellingen letten, zoals diafragma en sluiter en de ISO instelling.

Groet Kroontje

Nikontakt

Bericht door Nikontakt » di dec 21 2010 4:28 pm

Hallo!

Ik kom zelf van een D50 en heb sinds kort een D90.

Misschien moet je ook eens kijken naar de autofocus instelling.

Ik moest daar zelf in ieder geval even aan wennen.
Wat mij betreft is het nog steeds het prettigst werken met de spotmeting, de
mogelijke voordelen van 3D meting moet ik nog ontdekken.

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » vr dec 24 2010 4:09 pm

Nikontakt schreef:Hallo!

Ik kom zelf van een D50 en heb sinds kort een D90.

Misschien moet je ook eens kijken naar de autofocus instelling.

Ik moest daar zelf in ieder geval even aan wennen.
Wat mij betreft is het nog steeds het prettigst werken met de spotmeting, de
mogelijke voordelen van 3D meting moet ik nog ontdekken.
Ik ben zelf nog steeds bezig mijn D90 te doorgronden en ook ik vind spotmeting het fijnste. Het nut van al die verschillende scherpstelpunten ontgaat mij want hoe kan je nu scherpstellen op meerdere punten in het beeld? Dan moet je wel met diafragma 16 gaan werken anders zie ik niet in hoe iets van 2 meter afstand en iets dat 40 meter verderop staat scherp zijn bij diaframgma 4 ?
Of dienen die andere punten voor iets dat je scherp wil hebben en dat buiten het midden ligt? Dan moet je weer met die ring dat scherpstelpunt gaan verschuiven. Ik stel scherp met spotmeting, houd de ontspankop half ingedrukt als ik een andere compositie van het beeld wil en druk dan pas af. De D90 is een goede camera maar je moet hem heel goed leren kennen en bedienen. Maar voorlopig begrijp ik van bepaalde zaken betreffende scherpstelling helemaal niets. Zolang ik de D90 nog niet helemaal door heb ben ik nog niet geschikt voor een upgrade naar een beter type. Deze camera is al veel te gecompliceerd naar mijn zin. Er ontbreekt nog een telefoonfunctie op.
Mvg,

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 24 2010 6:08 pm

Volgens mij haal je van alles door elkaar Oldtimer. Je kan niet scherpstellen met spotmeting. Spotmeting heeft te maken met de belichting.

Die scherpstelpunten zijn handig als je onderwerp zich niet in het midden van het beeld bevindt. Natuurlijk kan je alleen het middelste punt gebruiken en dan de uitsnede veranderen, maar dat werkt alleen bij statische onderwerpen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » za dec 25 2010 2:20 pm

Patrick schreef:Volgens mij haal je van alles door elkaar Oldtimer. Je kan niet scherpstellen met spotmeting. Spotmeting heeft te maken met de belichting.

Die scherpstelpunten zijn handig als je onderwerp zich niet in het midden van het beeld bevindt. Natuurlijk kan je alleen het middelste punt gebruiken en dan de uitsnede veranderen, maar dat werkt alleen bij statische onderwerpen.
Je hebt volkomen gelijk Patrick. Ik noemde het spotmeting maar ik had enkelpuntsmeting moeten schrijven. Dat gebruik ik dus meestal. Als ik wat handigheid krijg met het veranderen van het meetpunt dan zal ik dat ook gaan toepassen bij niet statische onderwerpen. De belichting staat meestal op 3d kleurenmatrix tenzij ik een reden zie om meer centrum - of spotmeting toe te passen.
Bedankt voor je correctie!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”