Los flitsen met SB900 en D300s

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Bericht door Grojan » vr nov 05 2010 6:55 pm

Léon Obers schreef:Lees het draadje nog eens goed door om te snappen hoe het zit en probeer het anders simpel even zelf uit.
Misschien moet je het zelf nog even uitproberen Leon.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 05 2010 6:58 pm

Jaap Driest schreef: Interne flits op commander-stand
Interne flits staat op --. Geen flits.
Stuur je in die stand daarbij ook daadwerkelijk nog één of twee andere externe dedicated Nikon flitser aan met die commander mode?
Ontbreekt namelijk een externe flitser die zou moeten worden aangestuurd -zoals de instelling op de camera wellicht wel als zodanig is ingesteld voor de andere flitsers- komt er geen reactie van andere flitsers terug, wordt de commander instelling feitelijk overruled, komt die er niet goed uit, gaat de interne flitser alsnog zelf "extra" flitsen, tijdens de opname om in ieder geval iets "belicht" te krijgen. Dat kun je testen door in manuele stand een lange sluitertijd te nemen (bijv. 3 seconden) en de flits synchronisatie op "rear" (is 2 sluitergordijn) te zetten. Dan zie je de flitser 2x flitsen. Een keer in het begin (als meet vóórflits) en aan het eind van de 3 seconden net voordat de sluiter dicht gaat. Dus nogmaals binnen de opname.
Dat zou in die "uitgeschakelde" stand -- feitelijk niet moeten met die interne flitser.

Een en ander heeft te maken met echt de bedoelde aanwezigheid van andere aan te sturen flitsers, die volgens de instellingen dan ook bedoeld zijn om aan te sturen en terug te reageren. Maar de instelling klopt niet als externe flitsers ontbreken.
Stel je op de camera in het menu de aan te sturen externe flitsers ook uit (dus ook op -- ), pas dan is het voor de camera duidelijk dat de interne flitser, geen commander stuurflitsjes hoeft aan te sturen voor externe flitsers, en kennelijk ook niet zelf hoeft te flitsen omdat niets hoeft te worden gemeten en geforceerd om zelf licht af te geven omdat je "alles hebt uitgeschakeld". In dat geval komt er niet eens een vóórflits, noch een tweede flits, helemaal niets.

Dus instellingen moet je gebruiken zoals ze bedoeld zijn, pas dan werkt het zoals verwacht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr nov 05 2010 8:01 pm

Oké dan maar een voorbeeldje van een close-up foto (even niet op de kwaliteit letten), met en zonder het Nikon SG-3IR IR-filter.
Cameraflitser op commanderstand --, SB900 op remote.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 05 2010 9:03 pm

Grojan schreef:Oké dan maar een voorbeeldje van een close-up foto (even niet op de kwaliteit letten), met en zonder het Nikon SG-3IR IR-filter.
Interessant, en het verbaast me uitermate dat de interne flitser als "commander" kennelijk nog steeds mee flitst "tijdens de opname", want dat is in je voorbeeld duidelijk te zien.

Kun je ook een test doen met een langere sluitertijd (3 seconden) en flitssynchronisatie op het tweede sluitergordijn (rear)?
- Met de SB900 als remote
- Interne flitser "uitgeschakeld"
En kun je in dat geval aangeven of er een tweede flits vanuit de camera komt (dus van de interne flitser) na die 3 seconden?
De SB900 zal zo-wie-zo flitsen op het tweede gordijn. (Ik heb geen dedicated extra Nikon flitser, kan dat laatste niet testen).
Je zult goed moeten opletten, omdat je wellicht ook van de wijs gebracht wordt met de flitsen van de SB900.
(Die moet je niet naar een andere richting laten schijnen of afdekken, want dan doet die weer te weinig mee in de meting).
Ik ben benieuwd, want dan gebeurt er kennelijk iets anders dan wat men ons voorschotelt met instellingen dat de interne flitser niet mee zou doen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr nov 05 2010 9:14 pm

Die tweede flits is het commando naar de SB900: 'flits nu echt'. Er is voor het systeem geen andere manier om tussen de flitsers te communiceren dan via flitspulsen. Zonder die tweede flits zou de SB900 helemaal niet afgaan.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr nov 05 2010 9:21 pm

Heb het even getest Leon, bij een sluitertijd van drie seconden flitst ook de cameraflitser vlak voor het tweede gordijn dicht gaat nog een keer, als ik de cameraflitser tussentijds afdek zodat deze niet meer kan communiceren met de SB900, flitst de SB900 niet, deze heeft dus simpel gezegd een signaal van de cameraflitser nodig om te weten wanneer het tweede gordijn dicht gaat.

Groeten Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr nov 05 2010 9:31 pm

Ik heb het ook geprobeerd, maar de commander flits van de camera flitst wel sterker als de (in mijn geval) SB800 niet flitst. Het lijkt een soort 'fail-safe' mechanisme van het systeem. Maar ja, als wilt weten wat je aan het doen bent kan je sowieso beter met een grote boog om dat CLS heenlopen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 05 2010 10:34 pm

flitslicht schreef:Die tweede flits is het commando naar de SB900: 'flits nu echt'. Er is voor het systeem geen andere manier om tussen de flitsers te communiceren dan via flitspulsen. Zonder die tweede flits zou de SB900 helemaal niet afgaan.
Terug beredeneerd, kan ik me er inderdaad wel iets bij voorstellen.

- Gebruik van alleen de cameraflitser (of een externe flitser op de flitsschoen) geeft stuurflitsen, de camera meet het teruggekaatste licht, maar er zijn geen "flitspulsen" meer nodig om de flitser te hoeven ontsteken. Dat gebeurt met de rechtstreeks verbonden onderlinge elektronica.

- Een "draadloze" flitser moet eerst aangestuurd worden en zelf weer "meetflitsen" afgegeven om door de camera te worden berekend, om na de berekening door de camera weer aangestuurd te worden met hoeveel power die moet flitsen voor de opname, dus twee keer communicatie-flitsen vanuit de camera. Een keer voor meten, een keer voor aansturen.

Het pakt toch anders uit dan aanvankelijk gedacht, maar goed om te weten. Op die wijze komen we weer verder.
En sorry dat ik er naast zat. :wink:
flitslicht schreef:Maar ja, als wilt weten wat je aan het doen bent kan je sowieso beter met een grote boog om dat CLS heenlopen.
Dat is eigenlijk ook wel mijn gedachte erover. Er zijn erg veel variabelen waar je rekening mee moet houden die daarbij onverwacht ook anders kunnen uitpakken.
Beter alles manueel afregelen, met consistente output en controle over het licht.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”