Bulb fotografie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
vrije064
Forumlid
Forumlid

Re: Bulb fotografie

Bericht door vrije064 » zo nov 21 2010 10:39 pm

marijke schreef:Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Wie kan mij helpen?

Op mijn d90 wil ik de bulbstand gebruiken (langere sluitertijd).
Als ik de ontspanknop indruk, maakt hij gelijk een foto. Dit klopt toch niet? Je kan hem toch zo instellen dat hij pas na die dertig minuten nog een foto maakt?
Ligt het dan aan mijn instellingen? Ik kom er echt niet meer uit. :oops:

Met vriendelijke groet,

Marijke
Hahnel electronische afstandbediening, stand bulb, de ene dag knopje indrukken lens open, als moet 3 weken later nog een keer
knopje indrukken, lens sluiten. simpeler kan niet.
zo zijn er ook nog andere merken. ik werk al ruim 2 jaar met die Hahnel, perfect.
Veel goedkope zooi, weinig bla bla, soms aardige foto's.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » zo nov 21 2010 11:27 pm

Volgens mij het simpelste en goedkoopste is de Nikon ML-L3 infrarood afstandsbediening voor rond de EU.20,=
Als je je D90 in bulb zet, gaat de 1e keer drukken op de afstandsbediening de sluiter open en bij de 2e keer drukken pas weer dicht.
Goedkoopste Nikon aanschaf met uitstekende prijs/prestatie verhouding :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » ma nov 22 2010 8:42 am

Ik heb een "Twin1 ISR" afstandsbediening. Deze kun je als een gewone afstandbediening gebruiken waarbij je direct een foto maakt als je er op drukt. Tevens kan je instellen om de hoeveel tijd en hoeveel foto's genomen moeten worden.

Ik weet niet meer waar ik hem heb gekocht maar het merk is Seculine. (http://www.secu-line.com" onclick="window.open(this.href);return false;) Waarschijnlijk goed te vinden op Internet.

Succes Cor G
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Frederix

Bericht door Frederix » ma nov 22 2010 9:51 am

vrije064 schreef:
marijke schreef:Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Wie kan mij helpen?

Op mijn d90 wil ik de bulbstand gebruiken (langere sluitertijd).
Als ik de ontspanknop indruk, maakt hij gelijk een foto. Dit klopt toch niet? Je kan hem toch zo instellen dat hij pas na die dertig minuten nog een foto maakt?
Ligt het dan aan mijn instellingen? Ik kom er echt niet meer uit. :oops:

Met vriendelijke groet,

Marijke
Hahnel electronische afstandbediening, stand bulb, de ene dag knopje indrukken lens open, als moet 3 weken later nog een keer
knopje indrukken, lens sluiten. simpeler kan niet.
zo zijn er ook nog andere merken. ik werk al ruim 2 jaar met die Hahnel, perfect.
Wat gebeurt er als de accu leeg raakt in die 3 weken? Plop, sluiter weer dicht? :huh:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 22 2010 11:28 am

Frederix schreef: Wat gebeurt er als de accu leeg raakt in die 3 weken? Plop, sluiter weer dicht? :huh:
Dat in ieder geval. Verder blijft mogelijk de spiegel in opgeklapte toestand staan.
Tenminste dat gebeurd bij een test waarbij ik de bulb-instelling gebruik en tijdens de belichting de accu eruit trek.
Weer inschakelen (accu terug) heb je een probleem, een error-melding, en reageert de camera niet op een respons van de ontspanknop.
De spiegel staat nog steeds in opgeklapte toestand, en kijk je tegen de dichtgeklapte sluiter aan als je de lens er afhaalt.
Als je aan de wieltje draait om de sluitertijden te verstellen wordt de storing weer opgeheven. :D
Verder mag je ervan uitgaan dat bij een lege accu beslist geen data meer van de sensor verder loopt naar het elektronische circuit voor verdere processing, en de andere elektronische functies zijn afgebroken, zodat in dat geval er geen foto is vastgelegd.
Hoe lang een camera het in de bulb-stand uithoudt met aangekoppelde net-adapter voor de stroomvoorziening is mij niet bekend.
Nooit uitgeprobeerd. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

vrije064
Forumlid
Forumlid

Bericht door vrije064 » ma nov 22 2010 1:57 pm

Wat gebeurt er als de accu leeg raakt in die 3 weken? Plop, sluiter weer dicht? :huh:[/quote]

Mja, ik heb alleen goede accu's, geen rotzooi en dan heb je dat niet.
Ik heb wel eens 3 maanden later afgedrukt, zo nou jij weer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 22 2010 2:03 pm

vrije064 schreef:Ik heb wel eens 3 maanden later afgedrukt, zo nou jij weer.
Dat is iets totaal anders als een belichting die 3 maanden duurt (of 3 weken wat wordt voorgesteld in een voorbeeld hiervoor).
Bulb gaat over lange belichtingen, niet over ontspannen van de camera (een opname maken) over een week, een maand of 3 maanden.
Nu jij weer. :P :mrgreen:

vrije064
Forumlid
Forumlid

Bericht door vrije064 » ma nov 22 2010 2:17 pm

.
Laatst gewijzigd door vrije064 op ma nov 22 2010 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

vrije064
Forumlid
Forumlid

Bericht door vrije064 » ma nov 22 2010 2:24 pm

:lol: "vrije064"]Bulb gaat over lange belichtingen,
Nu jij weer. :P

Ik weer; slimmertje, in dit geval bedoel ik met afdrukken, "lens sluiten"
en vind je een belichting van 3 maanden niet lang genoeg?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 22 2010 2:34 pm

vrije064 schreef: Ik weer; slimmertje, vind je een belichting van 3 maanden niet lang genoeg?
Ik ben niet degene die opperde om dergelijke lange belichtingstijden te gebruiken, dat was jij zelf met je Hahnel electronische afstandbediening.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24#p396824" onclick="window.open(this.href);return false;
3 weken is al een belachelijke lange tijd, vandaar de vraag van Frederix wat er met de accu gebeurd. Toen kwam je zelf met 3 maanden, waarbij je wellicht in je hoofd toch iets anders in gedachte hebt, dan wat je schrijft. Dat maakt het juist zo hilarisch. :D
vrije064 schreef: Ik weer; slimmertje, in dit geval bedoel ik met afdrukken, "lens sluiten"
Een lens wordt niet gesloten, hoe klein de diafragma-instelling ook is. Alleen een sluiter wordt gesloten nadat die eerder open was. :wink:

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma nov 22 2010 3:15 pm

marijke schreef:Op mijn d90 wil ik de bulbstand gebruiken (langere sluitertijd).
Marijke
Volgens mij heeft Marijke de Ts het hier toch over de interval functie en onbedoeld over de bulb functie?

vrije064
Forumlid
Forumlid

Bericht door vrije064 » ma nov 22 2010 3:17 pm

Een lens wordt niet gesloten, hoe klein de diafragma-instelling ook is. Alleen een sluiter wordt gesloten nadat die eerder open was.

Bij "ons" in het Rotterdamse noemen ze zo iemand een MIERENNEUKER.
Sorry voor het schandelijke taalgebruik en inderdaad, ik heb in deze mij niet zo goed uitgedrukt.
Als men spreekt van "de vensters sluiten" begrijpt "bijna iedereen" wat er wordt bedoeld of dat nou middels
gordijnen,lamellen of desnoods planken gebeurd, who cares.
Maar, begrijpend lezen is ook niet voor iedereen weggelegd. :lol:
Laatst gewijzigd door vrije064 op ma nov 22 2010 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frederix

Bericht door Frederix » ma nov 22 2010 4:29 pm

Léon Obers schreef:
Frederix schreef: Wat gebeurt er als de accu leeg raakt in die 3 weken? Plop, sluiter weer dicht? :huh:
Verder mag je ervan uitgaan dat bij een lege accu beslist geen data meer van de sensor verder loopt naar het elektronische circuit voor verdere processing, en de andere elektronische functies zijn afgebroken, zodat in dat geval er geen foto is vastgelegd.
Dat is waar ook, maar ik ben dan ook geen sensors gewend. :mryellow:

Met een analoge, geheel mechanische camera heb je dat probleem helemaal niet. Sluiter met een draadontspanner openen, vastzetten en na 3 maanden weer sluiten is dan geen enkel probleem. Niks accu leeg, gewoon 3 maanden probleemloos belichten. Waarom je dat zou doen is weer een ander verhaal (ik zou het eerlijk gezegd niet weten), maar daar gaat het nu even niet om.

Frederix

Re:

Bericht door Frederix » ma nov 22 2010 4:31 pm

vrije064 schreef:.
Hoi vrije064, daar heb je een punt! :shock:

Frederix

Bericht door Frederix » ma nov 22 2010 4:32 pm

vrije064 schreef: Maar, begrijpend lezen is ook niet voor iedereen weggelegd. :lol:
Begrijpend schrijven evenmin. :frown:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”