Bulb fotografie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
marijke

Bulb fotografie

Bericht door marijke » zo nov 21 2010 8:13 pm

Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Wie kan mij helpen?

Op mijn d90 wil ik de bulbstand gebruiken (langere sluitertijd).
Als ik de ontspanknop indruk, maakt hij gelijk een foto. Dit klopt toch niet? Je kan hem toch zo instellen dat hij pas na die dertig minuten nog een foto maakt?
Ligt het dan aan mijn instellingen? Ik kom er echt niet meer uit. :oops:

Met vriendelijke groet,

Marijke

Kroontje

Re: Bulb fotografie

Bericht door Kroontje » zo nov 21 2010 8:30 pm

Hallo Marijke

Toevallig gisteren avond nog bezig geweest met lange sluitertijden.
Als ik de ontspanknop indruk, maakt hij gelijk een foto. Dit klopt toch niet? Je kan hem toch zo instellen dat hij pas na die dertig minuten nog een foto maakt?
Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar als je de onspanknop in drukt maakt hij inderdaad gelijk een foto.
Je zou hem vast moeten houden voor je langere tijden. In het menu kan ik niks vinden dat je dat kan instellen.
Gisteren heb ik gebruik gemaakt van de kabel. dan kan je het knopje naar voren schuiven, zodat hij blijft hangen.
En dan bepaal jij de tijd :wink:

Trouwens welkom op dit forum :wink:

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 21 2010 8:31 pm

marijke schreef:Op mijn d90 wil ik de bulbstand gebruiken (langere sluitertijd).
Time labse fotografie (afdrukken na een bepaalde tijd, na bijv. 30 minuten, en daarna weer) is iets anders als een lange sluitertijd.
Een lange sluitertijd - bulb, begint direct als je de ontspanknop indrukt, en eindigt op het moment dat je los laat.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 21 2010 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 21 2010 8:36 pm

Even een kleine aanvulling wat ik gebruik.
http://www.cameranu.nl/artikel/11871/Nikon_MC-DC2.html

Groet Kroontje

pbreev

Bericht door pbreev » zo nov 21 2010 8:40 pm

In mijn handleiding staat dat de sluiter open blijft zolang je de ontspanknop indrukt. (pagina 85)

Dus ik ga er van uit dat je hem gelijk los laat. 30 minuten is max. neem ik even aan. Heb het niet kunnen vinden.

Oeps Leon is me voor...
Laatst gewijzigd door pbreev op zo nov 21 2010 9:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 21 2010 8:44 pm

Zoals ik het gisteren heb meegemaakt is de langste sluitertijd 30 seconden die je kan instellen.
En dan krijg je de bulbstand :wink:

Kroontje

marijke

Bericht door marijke » zo nov 21 2010 9:06 pm

Even een tegenvraag.

Het is toch onmogelijk om bv twee uur lang met je vinger op de ontspanknop te zitten? Want dan trilt de camara wat je eigenlijk niet wilt.....
(ik werk in het programma manuel)

Ik heb ergens gelezen, dat iemand twee weken de camera aan had staan in bulb stand, met foto's erbij. (in manuel stand)

Rick S.

Bericht door Rick S. » zo nov 21 2010 9:08 pm

Afstandbediening doet wonderen. ;)

marijke

Bericht door marijke » zo nov 21 2010 9:19 pm

Met afstandbediening zou hij dus langer dan die dertig minuten (wat in de handleiding staat) kunnen blijven staan?

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 21 2010 9:24 pm

Hallo

Ik weet niet hoe de andere afstand bedieningen werken. maar de gene die ik gebruik gaat dat zeker lukken.
Kijk maar hier naar de sluitertijd.
En dat kan nog langer :wink:

Groet Kroontje

george013

Bericht door george013 » zo nov 21 2010 9:35 pm

Op mijn bedrade afstandsbediening zit een knopje dat je kunt indrukken en zolang deze ingedrukt is, blijft de sluiter open. Ook kun je dit knopje naar voren schuiven en dan is hij geblokkeerd in de openstand, net zoland als dat je hem laat zitten.
George

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo nov 21 2010 9:50 pm

george013 schreef:Op mijn bedrade afstandsbediening zit een knopje dat je kunt indrukken en zolang deze ingedrukt is, blijft de sluiter open. Ook kun je dit knopje naar voren schuiven en dan is hij geblokkeerd in de openstand, net zoland als dat je hem laat zitten.
George
Dit had ik al geschreven :wink:
Kroontje

george013

Bericht door george013 » zo nov 21 2010 9:58 pm

Waar?
George

george013

Bericht door george013 » zo nov 21 2010 10:01 pm

Gevonden.