Vraag over fotograferen in 'scene modes'

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Vraag over fotograferen in 'scene modes'

Bericht door Léon Obers » ma dec 06 2010 8:25 am

@103720
Wat Grojan al eerder heeft aangehaald realiseer je je kennelijk nog te weinig.
Grojan schreef:Als ik de exif zie is er voor de camera gewoon te weinig licht om snellere sluitertijden of een kleiner diafragmaopening te kiezen.
Als je de test nog een keer doet en dan buiten met zonlicht zal het meer in de buurt van je aannames komen.
Midden in de winter, grijs weer, zijn de lichtomstandigheden nog steeds niet zodanig, dat er een ruime keus aan instellingen voorhanden is om te variëren (ondanks de sneeuw). Verder kun je de programma's zoals die gelden voor compactcamera's niet vergelijken met die van "kleinbeeld" vroeger, zoals je het betrekt met bepaalde waardes voor het diafragma. Compactcamera's hebben zodanig kleine sensors en maken gebruik van relatief zodanig korte brandpunten dat de scherptediepte bij lage diafragmawaarden (grote openingen) veel groter is als bij kleinbeeld.
Dus je komt aan heel ander gebruikelijk geldende reeksen voor het diafragma.
Ook dat is door Grojan goed opgemerkt met een slimme berekening erbij.

Verder moet je je realiseren dat de scene-modi zodanig zijn samengesteld dat die tevens rekening houden met de beperkingen en typische technische eigenschappen welke compactcamera's nu eenmaal met zich meebrengen.
Door de enorm kleine pixel-pitch (afstand tussen de pixels) van de sensors die in compactcamera's gebruikt worden, zal een vermindering van de scherpte van het beeld door diffractie bij een kleine diafragma-opening veel sneller inzetten dan bij een groter formaat sensor gebruikelijk is. De maximaal te gebruiken diafragmawaarden zullen daarom ook veel lager liggen dan bij het gebruik van grotere sensoren met grotere pixels.

Bij compactcamera's zal een gekozen scene sluitertijd/diafragma combinatie daarom zelden boven pakweg diafragma f5,6 tot een 1/2 stop erboven uitkomen. Als dat tenminste onder bepaalde belichtingsomstandigheden nog mogelijk is. Want als er erg veel licht is (midden in de zomer in een warm land midden op de dag) moet die wel een kleinere diafragma-opening (groot getal) kiezen bij mogelijk reeds de kortst gekozen sluitertijd.

Tegenwoordig zie je in testen bij specificaties helaas weinig wat de kleinste diafragma-opening is, die op een camera is in te stellen (of bij automatische modi maximaal wordt gebruikt). Bij oudere oudere testen nog wel. Hier bijv. in de specificaties wat de kleinste in te stellen diafragma's zijn. Een vergelijking tussen een Olympus C-5050 Zoom en een C-4040 Zoom. http://www.dpreview.com/reviews/olympus ... efault.asp
De eerste komt niet hoger dan een maximale waarde van F8.0
De tweede komt niet hoger dan een maximale waarde van F10.0
Dat is toch duidelijk anders dan bij "kleinbeeld" (of DX), waar meestal F16 of F22 als kleinste opening kan worden ingesteld.
(Bij macro-lenzen zelfs nog kleiner).

Feitelijk is de keus aan variabelen bij de diverse scene-instellingen erg klein bij compactcamera's. Als de omstandigheden minder optimaal zijn om te variëren, zul je dan ook nauwelijks variatie in die scene-standen tegenkomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 06 2010 11:51 am

Goed te zien dat je weer terug bent Léon. Alle stukjes vallen weer precies op hun plaats. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 06 2010 12:14 pm

Was ik dan weg geweest :?: :wink:
Ik lees niet alles hoor, dus er ontgaat me beslist het een en ander.
Maar inderdaad afgelopen dagen wat minder gekeken ivm Sinterklaas die ook hier zijn verplichtingen had.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 06 2010 1:11 pm

Er is ook duidelijk verschil in contrast tussen de landschaps- en de portretmodus, wat natuurlijk óók al weer logisch is.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 06 2010 5:26 pm

Alleen al om de onduidelijkheid over de invulling van de "pretstanden" door de fabrikant te voorkomen zal een serieus fotograaf ze nooit gebruiken.

Toch staat er meestal veel over die invulling in de handleiding. Bijvoorbeeld dat bij de "portret"-stand een zo groot mogelijk (dus laag cijfer...) diafragma gebruikt zal worden; gekoppeld aan de dan te verwachten snelle sluitertijden. Dan moeten de lichtomstandigheden natuurlijk wel binnen de gegeven parameters vallen... Want aangezien het hier om een automaatstand gaat zal de camera bij minder licht gezellig gaan kiezen voor een langzamere tijd.

En zo kent menig camera ook een "landschaps-stand". En een "sport-stand"...
Zelfs mijn hooggeachte F90 kent een "hyperfocale" stand. Lachen...
Nadere beschouwing leert dat je, indien nodig, beter zelf even een paar minuten kunt studeren op de materie, om daarna de echte hyperfocale afstand even zelf in te stellen.
En uiteraard: op M. De enige niet-automaatstand.

Het is natuurlijk voor sommigen leuk om die standen te gebruiken, maar als men al niet weet hoe ze worden ingevuld (handleiding!) is iedere discussie er over volmaakt zinloos.

Maar zolang er tot zelfs op dit forum nog discussie mogelijk blijkt over wat nu wel en wat nu niet een automaatstand is (en dat zijn naar mijn inzichten de P-, A- en S-stand), lijkt me een discussie over de pretstanden heilloos.

emdeklerk

george013

Bericht door george013 » ma dec 06 2010 6:09 pm

Komaan bromsnor, je moet ook af en toe vrolijk zijn.
emdeklerk schreef:A
En uiteraard: op M. De enige niet-automaatstand.

Het is natuurlijk voor sommigen leuk om die standen te gebruiken, maar als men al niet weet hoe ze worden ingevuld (handleiding!) is iedere discussie er over volmaakt zinloos.

Maar zolang er tot zelfs op dit forum nog discussie mogelijk blijkt over wat nu wel en wat nu niet een automaatstand is (en dat zijn naar mijn inzichten de P-, A- en S-stand), lijkt me een discussie over de pretstanden heilloos.

emdeklerk
Voor mij zij de A en de S stand half-automaat, P en de zg.scene modes volautomaat. En M de manuele stand.
En als je de lichtmeter van de camera volgt in de M-stand, kun je net zo goed in de A, S of P-stand werken. Je krijgt er dezelfde instellingen mee als je dat wilt.
George

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma dec 06 2010 6:18 pm

george013 schreef:.Je krijgt er dezelfde instellingen mee als je dat wilt.....
En andere instellingen als je dat niet wilt.
Dat heet pas echt bewust fotograferen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 06 2010 7:30 pm

George013:

"En als je de lichtmeter van de camera volgt in de M-stand, kun je net zo goed in de A, S of P-stand werken. Je krijgt er dezelfde instellingen mee als je dat wilt."

Je zegt het...

"En als je de lichtmeter van de camera volgt in de M-stand, kun je net zo goed in de A, S of P-stand werken. Je krijgt er dezelfde instellingen mee als je dat wilt."

Zullen we nu dan een boompje opzetten over hoe het licht te meten, in casu het "volgen van de lichtmeter" c.q. "waar meet je op"?

De enige niet-automaatstand is de de M-stand.

emdeklerk

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma dec 06 2010 8:04 pm

Ik zou ervoor willen pleiten om het begrip "pretstanden" te schrappen. Ik vind het nodeloos denigrerend; alsof er een rechtstreeks verband is tussen de controle van de fotograaf en de kwaliteit van de foto. Het richt de aandacht teveel op de techniek. Dat is goed voor productfoto's en archieffoto's, maar wat mij betreft gaat het om de zeggingskracht; de artistieke waarde. En die is heel goed te bereiken met automatische belichtingsstanden. Dus met P,S,A zullen we maar zeggen.
Wat ik nog niet tegen ben gekomen in bovenstaande discussie, is dat de scene-standen meer doen dan alleen sluitertijd-diafragma-iso beïnvloeden. Ze grijpen ook in bij kleurverzadiging, kleurtoon, contrast, verscherping, etc. En dat kun je meestal niet aflezen uit de EXIF-gegevens. Maar ook niet uit de handleiding.
Dus als het resultaat je bevalt: doen. Als het resultaat je niet bevalt: niet doen. Als je op voorhand niet weet of het resultaat je gaat bevallen, dan zou ik het risico niet nemen: niet doen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

george013

Bericht door george013 » ma dec 06 2010 9:12 pm

In de camera zit een lichtmeetsysteem. Buiten de M-stand, controle van de lichtmeter over de camera uitgeschakeld, worden de belichtingsfuncties bepaald door de lichtmeter.
Vol-automatisch: je laat alles aan de camera over. En daarbinnen met de z.g. pretstanden een voorkeur voor een bepaalde diafragma of sluitersnelheid.
Half-automatisch: je legt of de sluitersnelheid vast of het diafragma. De andere volgt om aan de lichtmeting te voldoen.
Beide gebaseerd op de uitkomsten van de lichtmeter in de camera.
In de M-stand is de controle van de lichtmeter over de camera uitgeschakeld. Maar de meting is wel zichtbaar. Als je deze volgt via dat grafiekje, doe je hetzelfde als in de andere standen.

Als ik de lichtmeter wil volgen, wat is dan het voordeel van de M-stand over de A en S stand. Ze komen allemaal op dezelfde belichting uit. En de voorkeuren voor een bepaalde diafragma of sluitersnelheid moet je in alle drie vastleggen.

@emdeklerk
Zullen we nu dan een boompje opzetten over hoe het licht te meten, in casu het "volgen van de lichtmeter" c.q. "waar meet je op"?
Het gaat om de vraag wat de camera doet. Niet de fotograaf.
De enige niet-automaatstand is de de M-stand.
En de halfautomaatstand zijn de A en de S.

@Marten
En andere instellingen als je dat niet wilt.
Dat heet pas echt bewust fotograferen.
Als je de belichtingsmeter volgt blijft de EV hetzelfde. Zolang de belichtingsmeter aan de camera gekoppeld is, de niet-M-stand, ontkom je hier niet aan , behoudens de correcties middels de EV-correctie. En spelen met de instellingen van A en S kan ik in alle drie.

Ik heb auto-iso hierbuiten gelaten.

En terug komend op het onderwerp: wat is de bewegingsruimte van een compact-camera in de scene mode. Deze is niet groot heb ik begrepen uit voorgaande.

Voor de goede orde, ik gebruik alleen maar A,S of M.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 06 2010 10:33 pm

Jaap Driest schreef: Wat ik nog niet tegen ben gekomen in bovenstaande discussie, is dat de scene-standen meer doen dan alleen sluitertijd-diafragma-iso beïnvloeden. Ze grijpen ook in bij kleurverzadiging, kleurtoon, contrast, verscherping, etc. En dat kun je meestal niet aflezen uit de EXIF-gegevens. Maar ook niet uit de handleiding.
Nu gebruik ik die scene-standen zelf niet, maar bij het ingrijpen ook in die andere onderdelen, komen die onderdelen voor wat betreft de Nikon camera's wel in de EXIF-gegevens terug. Dus aan de EXIF is te zien welke standen zijn gebruikt voor kleurverzadiging, verscherping, contrast e.d. Het zijn onderdelen gerelateerd aan settings die ook binnen "Picture Control" instellingen terugkomen.

Hoe dat zit bij de door de TS gebruikte compactcamera is mij niet bekend. Het zal per merk, en model wellicht verschillend zijn uitgevoerd.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma dec 06 2010 11:32 pm

Okee, dat had ik me niet gerealiseerd, dat die instellingen ook in de EXIF-gegevens terug te vinden zijn.
Nou ja, dan moet je misschien gewoon puzzelen: uit de EXIF de karakteristieken voor iedere 'mode' destilleren.
En dan kun je beslissen of je ervoor wilt kiezen. En als het je bevalt, dan gebruik je ze.
En als je geen verschillen kunt ontdekken, dan maakt het kennelijk ook niet uit.
Dan zijn het misschien marketingoverwegingen geweest: meer standen is beter.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 07 2010 3:14 am

Jaap Driest schreef: Dan zijn het misschien marketingoverwegingen geweest: meer standen is beter.
Ik denk niet dat dat de achterliggende gedachte is.
Enerzijds heb je mogelijkheden van Picture Control om de camera voor zeer uiteenlopende opname-omstandigheden verfijnt af te regelen naar de wensen van de gebruiker.
Die instellingen afgestemd op een bepaalde fotografische situatie zijn dan op te slaan onder een noemer of titel gerelateerd aan de situatie en dan naar andere camera's te uploaden. Feitelijk wordt een "database" aan veel voorkomende instellingen gecreëerd voor typische toepassingen die verder gaat dan een keus van slechts enkele basis opties.

Het is niet meer dan logisch dat scene-modi op een camera inspelen op dat grotere aanbod aan instellingen en ook daar standaard een grotere keus wordt geboden aan bekende opnamesituaties.

Maar met het bieden van een grotere keus aan meer verfijnde instellingen, wat in veel gevallen slechts kleine onderlinge variaties zijn, wordt het effect van die instellingen onderling steeds moeilijker te onderscheiden. Daarmee kom je op een gegeven moment aan een punt dat je makkelijker even per situatie de instelling voor een bepaald basis onderdeel zoals kleur, saturatie, contrast e.d. handmatig kunt bijregelen, dan dat je moet gaan kiezen uit een database van titels aan instellingen waarbij je niet meer kunt onthouden wat de onderlinge verschillen zijn voor die typische settings aan kleur, saturatie, contrast e.d.
Eigenlijk datgene wat veel fotografen met een beetje ervaring standaard al doen met een aantal basis verstellingen en het kiezen aan scene modi daarmee maar laten voor wat het is :lol: :wink:

Een mooie uiteenzetting van Picture Control: http://imaging.nikon.com/products/imagi ... recontrol/

EDIT:
De werking van het forum na update blijft zorgen baren. Ik krijg nu een foutmelding "Server temporary unavailable" indien de volledige url met http:// wordt vastgelegd in het bericht. Ondanks de url-tags voor en achter de regel. Gebruikers kunnen de regel zelf kopiëren en plakken.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 07 2010 11:50 am

Vreemd. Ik kon het er zo voorzetten... :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo dec 08 2010 12:15 am

Patrick schreef:Vreemd. Ik kon het er zo voorzetten... :huh:
Ik heb datzelfde euvel zondag ook gemerkt, toen ik een koppeling met "verborgen url" wilde maken. Bij herhaling kreeg ik die melding. Uiteindelijk heb ik de url tussen haken gezet, met dezelfde simpele url functie als door Léon geprobeerd. Dat werkte toen bij mij de eerste keer ook niet meteen. Ik heb dat ook gemeld in jouw update draadje. Later, ik meen gisteren, had ik daar allemaal geen problemen meer mee dus nam ik aan dat het gerepareerd was. Kennelijk niet?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”