Vraag over fotograferen in 'scene modes'

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
103720

Vraag over fotograferen in 'scene modes'

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 10:01 am

Een kennis van mij heeft een compact camera waarbij diverse scene modes beschikbaar zijn (o.a. macro, portret, landschap, nacht, sport). Nu dacht ik dat het zo was dat bij bijvoorbeeld de sportstand de camera automatisch een snelle sluitertijd en een kleiner diafragma zou nemen. Bij landschap dacht ik dat de camera automatisch een klein diafragma zou nemen om zo een grote scherptediepte te krijgen. Nu zijn we daarmee gaan testen en wat schetst mijn verbazing? In de landschap-mode hebben we diverse foto's genomen van verschillende onderwerpen maar bij alle foto's neemt de camera een diafragma van 2.8.

Verder hebben we een fotos genomen van een auto die komt aanrijden in 4 verschillende modes (nacht, sport, macro, portret). Ik had verwacht dat de sports-mode de beste zou zijn omdat hierbij een snelle sluitertijd gekozen zou worden. Nu is dat ook wel zo (hij koos voor een diafragma van 2.8 en een sluitertijd van 1/400) maar als ik dan kijk naar de gegevens van de portretmode dan zijn die F2.8 en 1/250. En ze hebben allebei dezelfde ISO-waarde.

Ik vind dit toch raar, je zou toch verwachten bij bijvoorbeeld de landschapmode de camera een diafragma van F11 of meer zou kiezen?

Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

(p.s. ik heb de test ook uitgevoerd met een compact camera van een vriend van me en daar gebeurt hetzefde, ook daar wordt gekozen voor een groot diafragma bij de landschapsmode)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vraag over fotograferen in 'scene modes'

Bericht door Patrick » zo dec 05 2010 12:26 pm

Ik vind je aannamen heel plausibel. Mag je inderdaad verwachten. Ik denk alleen niet dat de meeste compactcamera's tot f11 of hoger gaan.

Dat je met f2.8 twee verschillende sluitertijden krijgt kan best. De omstandigheden kunnen best snel veranderen. De kleur van de auto bijvoorbeeld kan al leiden tot zo'n verschil (minder dan 1 stop!).

Staat wellicht de automatisch ISO standaard aan? Als de lichtomstandigheden dan minder zijn kom je al snel uit op het grootste diafragma (kleinste waarde), omdat anders de ISO teveel omhoog moet, wat je zeker bij compactcamera's liever niet doet.

Het geeft in ieder geval eens te meer aan wat een voordeel het is als je de instellingen van je camera zelf kan bepalen. En als het dan fout gaat, heb je dat in ieder geval zelf gedaan, en niet een stukje kunstmatige intelligentie.

Tenslotte: vertel, welke camera was het. :wink2:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo dec 05 2010 12:29 pm

Je veronderstellingen lijken me logisch.
Maar onder welke omstandigheden heb je getest? Als er weinig licht is zal de camera noodgedwongen wel steeds voor een groot diafragma moeten kiezen bijvoorbeeld.

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 12:38 pm

Patrick schreef:Ik vind je aannamen heel plausibel. Mag je inderdaad verwachten.
Patrick, het is toch juist NIET plausibel? Als ik een landschap wil fotograferen dan begin ik toch met een diafragma van bijvoorbeeld F11 (tot aan F32)? Ik maak normaal gesproken toch geen landschapsfoto's met een diafragma van F2.8?

Het gaat overigens om een Olympus FE 5030 en een Panasonic DMC TZ7.

Waar het mij om gaat is dat ik had had verwacht dat de diverse scene-programma's meer overeen kwamen met wat ik van fotografie heb geleerd. Bijvoorbeeld, ik heb met die Panasonic 4 foto's gemaakt van een vaas. De resultaten waren als volgt:

In de macro-stand:
Diafragma: 3.3
Sluitertijd: 1/30
Iso: 100
automatische flits: Nee

In de landschapstand:
ISO: 80

In de portretstand:
ISO: 80
automatische flits: Ja

In de sportstand:
Sluitertijd: 1/160
ISO: 400

Kijk, dat hij in de sportstand een veel snellere sluitertijd gebruikt dan in de andere standen lijkt me logisch (en dat hij dan de ISO gebruikt als compensatie is ook logisch). Maar dat hij bij alle 4 de standen hetzelfde diafragma gebruikt is voor mij echt een raadsel.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 05 2010 12:43 pm

103720 schreef:
Patrick schreef:Ik vind je aannamen heel plausibel. Mag je inderdaad verwachten.
Patrick, het is toch juist NIET plausibel?
Ik vind je AANNAMEN plausibel. :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 12:54 pm

Okay, lezen is ook een vak. :oops:

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo dec 05 2010 1:02 pm

Specificeert de gebruiksaanwijzing wat er verandert bij welke instelling?

Groet Hans.

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 1:27 pm

Dag Hans,

aangezien de camera's niet van mij zijn heb ik de handleiding niet zo bij de hand, maar als ik kijk naar een standaard-handleiding voor een compact-camera dan zal daar waarschijnlijk niet veel meer in staan dan: "Selecteer het icoontje voor landschapsfotografie indien u foto's maakt van een landschap" of zoiets van "Indien u een portret wenst te maken kiest u voor de volautomatisch 'portretstand' welke aangegeven is met een icoontje met daarop een gezicht".

Ik denk niet dat er in handleidingen van compact-camera's uitleg gegeven wordt over de specifieke diafragma/sluitertijd wijzigingen welke volgen op het moment dat je gebruik maakt van zo'n voorgeprogrameerde stand. Ik heb afgelopen dagen meer mensen gevraagd om dit voor mij even te willen uittesten en als ik zie wat voor foto's ik krijg (en dan heb ik het niet over de kwaliteit) dan snap ik daar werkelijk niets van.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo dec 05 2010 1:50 pm

Als ik de exif zie is er voor de camera gewoon te weinig licht om snellere sluitertijden of een kleiner diafragmaopening te kiezen.
Als je de test nog een keer doet en dan buiten met zonlicht zal het meer in de buurt van je aannames komen.
Je ziet dat sluitertijd niet langer wordt dan 1/30s, dit is waarschijnlijk een ondergrens om bewegingsonscherpte te voorkomen, om deze sluitertijd te halen zet hij het diafragma helemaal open.
Omdat bij dit soort camera's bij hogere iso's de ruis snel toeneemt wordt ook die zo laag mogelijk gehouden en gaat deze alleen in de sportstand omhoog omdat hier een snelle sluitertijd echt belangrijk is.

Groeten Jan

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 2:28 pm

Eens kijken of ik hier wat foto's kan plaatsen met misschien de Exif-info er bij. Kijk aub niet naar de kwaliteit van de foto's, daar gaat het in deze niet om.

Foto genomen in 'sport-stand', wat resulteert in een diafragma van 3.3, een sluitertijd van 1/200, ISO 160 en automatisch geflitst.
Afbeelding

Foto genomen in 'landschp-stand', wat resulteert in een diafragma van 3.3, een sluitertijd van 1/125, ISO 125 en niet automatisch geflitst.
Afbeelding

Foto genomen in 'portret-stand', wat resulteert in een diafragma van 3.3, een sluitertijd van 1/160, ISO 80 en automatisch geflitst.
Afbeelding

De sportstand geeft een sluitertijd van 1/200 terwijl de portretstand ook al 1/160 doet. Verder bij alle 3 de standen een diafragma van 3.3 terwijl de foto buiten is genomen.

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 2:38 pm

Om te laten zien dat de sportstand snelle onderwerpen beter vast zou leggen als de portret-stand onderstaande foto's genomen (met een andere camera) van een aanrijdende auto.

De landschapstand gaf een resultaat van diafragma 2.8, 1/200, ISO 64 en geen flits.
Afbeelding

De portretstand gaf diafragma 2.8, 1/250, ISO 64 en geen automatische flits.
Afbeelding

De sportstand gaf diafragma 2.8, 1/400, ISO 64 en geen automatische flits.
Afbeelding

Dus wederom bij alle foto's hetzelfde diafragma (terwijl je in landschap een kleiner diafragma zou verwachten).

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo dec 05 2010 3:23 pm

Ik haalde zojuist een handleiding op van een Panasonic TZ-7. Uit geen van de beschrijvingen van de scenemodes haal ik dat sprake zou zijn van een vaste waarde voor diafragma. Ik denk dan ook dat jouw uitgangspunten verschillen van die van bv. fabrikant Panasonic.

Groet Hans.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 05 2010 3:52 pm

Die eerste lijkt inderdaad ruimte te hebben voor een wat ander diafragma... De uitsnede is trouwens niet altijd gelijk (statief!), dus enig verschil in belichting is te verwachten.

Ik zou het niet weten. Ik ken de camera niet.

103720

Bericht door 103720 » zo dec 05 2010 7:53 pm

J.Hoes schreef:Ik haalde zojuist een handleiding op van een Panasonic TZ-7. Uit geen van de beschrijvingen van de scenemodes haal ik dat sprake zou zijn van een vaste waarde voor diafragma. Ik denk dan ook dat jouw uitgangspunten verschillen van die van bv. fabrikant Panasonic.

Groet Hans.
Dat vind ik ook zo vreemd. Onderstaande foto's zijn met de die TZ-7 gemaakt met 3 scene-standen,

De landschapsmode, F3.3, 1/100, ISO 80 en niet geflitst.
Afbeelding

De portretmode, F3.3, 1/100, ISO 80 en niet geflitst (dus dezelfde gegevens als de landschapsmode)
Afbeelding

En de sportsmode, F3.3, 1/500 (is logisch), ISO 320 en niet geflitst.
Afbeelding

Ik heb nog even gedacht dat zo'n compact camera misschien maar 1 diafragma-stand zou hebben, maar ik heb ook foto's van de TZ-7 met diafragma F4.7, dus dat is het ook niet. Maar daarom vraag ik me af hoe het komt dat de foto in landschapsmode een diafragma F3.3 heeft en niet F11 of zo.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo dec 05 2010 11:54 pm

De camera is waarschijnlijk slim genoeg om te weten dat een kleinere diafragmaopening bij deze scene geen verschil zou maken, de exif geeft aan: brandpuntsafstand 4.1mm en f 3.3, als je scherpstelpunt dan op twee meter ligt loopt je scherptediepte van +/- 65 cm tot oneindig.
Dus alles wat op de foto staat valt binnen de scherptediepte en het heeft dus geen zin om hier f11 te gebruiken want daar wordt de foto niet anders van.

Groeten Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”