Nikon Reflex

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon Reflex

Bericht door Jumpjiving » vr dec 24 2010 5:11 pm

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Hans Braakhuis.
Welke prof. werkt bij eisen zoals gesteld bij motor races nog met een D200?
De ontwikkelingen op camera gebied gaan erg snel.
De nieuwe instap modellen hebben in sommige opzichten betere specificaties als de D200.
De D90 , D300 hebben net iets meer.

plop81

Bericht door plop81 » vr dec 24 2010 5:19 pm

dus je kan die instellen dat hij 20 foto's maakt per sec!
Replay schreef:
plop81 schreef:wat is de sluitertijd van de d90?
denk dat hem dat gaat worden
Ik denk dat je je maar eerst in fotografie moet gaan verdiepen voordat je iets aanschaft.
Dan zal je zien dat bij deze camera's de sluitertijd instelbaar is naar wensen van de gebruiker.

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » vr dec 24 2010 5:37 pm

plop81 schreef:dus je kan die instellen dat hij 20 foto's maakt per sec!
Replay schreef:
plop81 schreef:wat is de sluitertijd van de d90?
denk dat hem dat gaat worden
Ik denk dat je je maar eerst in fotografie moet gaan verdiepen voordat je iets aanschaft.
Dan zal je zien dat bij deze camera's de sluitertijd instelbaar is naar wensen van de gebruiker.
Nee, je gaat dingen door elkaar halen. Serieopnamen en sluitertijden zijn twee verschillende dingen.

@Jumpjiving: Ik heb nog steeds twee D200's als back-up camera's en die doen nog steeds niet onder voor mijn camera's die ik doorgaans gebruik.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr dec 24 2010 5:50 pm

yzf1kr schreef:
Hans Braakhuis schreef:De D3100 en D3000 zijn camera's die bedoeld zijn voor gezinsgebruik. Het kerstgebeuren, de sneeuw, vakantiepret en dergelijke.
Met beide camera's heb je dan een 3D-tracking op maximaal 11 punten. Of te wel stel scherp op je onderwerp en de AF van de camera blijft je onderwerp volgen. Het is op het randje, want het aantal opnamen per seconde is ook niet zo hoog. Met de D3100 kun je wat snellere sluitertijden realiseren, dan met de D3000, maar het blijft op het randje. Het kan, maar het houdt niet over.

Een D300s heeft 51 AF punten, en maakt minstens 7 opnamen per seconde. Met een lichtsterk objectief er op en veel geluk (oefening), zou het dan moeten lukken.
Eigenlijk is dit verhaal een beetje onzin.

Een D200 heeft ook maar 11AF punten, is dat nu ook opeens een "gezinscamera"?
Wat vroeger goed genoeg was voor een pro, is nu te slecht voor een hobby fotograaf?
Helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er betere camera's, maar mijn 3100 kan meer dan alle camera's, die ik de afgelopen 50 jaar heb gehad. Op mijn 300S na dan. Maar de 3100 gaat vaker mee dan de 300, omdat ik graag zo weing mogelijk gewicht meezeul.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr dec 24 2010 11:10 pm

Beste Plop,
Ook aan jou het aanbod.
Als je in de buurt van Wageningen woont mag je wel eens langskomen om met een D300 in de hand kennis te maken met de mogelijkheden van de huidige generatie camera's
Dan is een stuk makkelijker je de materie eigen te maken.

plop81

Bericht door plop81 » vr dec 24 2010 11:46 pm

bedankt voor je aanbod maar het is een beetje ver voor mij,ik ben van limburg,neerpelt.
Jumpjiving schreef:Beste Plop,
Ook aan jou het aanbod.
Als je in de buurt van Wageningen woont mag je wel eens langskomen om met een D300 in de hand kennis te maken met de mogelijkheden van de huidige generatie camera's
Dan is een stuk makkelijker je de materie eigen te maken.

plop81

Bericht door plop81 » za dec 25 2010 2:33 am

ik geraak er niet uit :(

-D3100 heeft 14.2 Mp en 3bps

-D90 heeft 12.3 Mp en 4bps

het is voor thuis gebruik maar ook voor motorcross!
moet ik voor de Mp gaan of voor de bps?

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za dec 25 2010 4:52 am

Naar mijn overtuiging zijn zowel aantal megapixels als aantal beelden-per-seconde uiterst secundaire zaken, BEHALVE voor de beroepsfotograaf die in zijn werk tegen de technische grenzen van zijn camera oploopt. Het is voor iedereen hier duidelijk dat jij daar de komende drie, vier jaar nog niet aan toe bent.

Het is al een paar keer geschreven: ga je eerst eens écht verdiepen in hoe fotografie werkt. Dan begrijp je ook beter waarom er bepaalde keuzes gemaakt kunnen worden en dan is het ook je eigen keuze. Niet zomaar navolgen van een ander's ideeën.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

plop81

Bericht door plop81 » za dec 25 2010 10:41 am

daar heb ik dus ook niet veel aan!
moet ik nu eerst les gaan volgen voor ik een toestel koop?
ik vraag gewoon welke het beste is van die 2!!
JaapV schreef:Naar mijn overtuiging zijn zowel aantal megapixels als aantal beelden-per-seconde uiterst secundaire zaken, BEHALVE voor de beroepsfotograaf die in zijn werk tegen de technische grenzen van zijn camera oploopt. Het is voor iedereen hier duidelijk dat jij daar de komende drie, vier jaar nog niet aan toe bent.

Het is al een paar keer geschreven: ga je eerst eens écht verdiepen in hoe fotografie werkt. Dan begrijp je ook beter waarom er bepaalde keuzes gemaakt kunnen worden en dan is het ook je eigen keuze. Niet zomaar navolgen van een ander's ideeën.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » za dec 25 2010 10:54 am

plop81 schreef:daar heb ik dus ook niet veel aan!
ik vraag gewoon welke het beste is van die 2!!]
Met de D3100 bereik je eerder de grenzen van het toestel als met de D90, dus zou ik voor de D90 gaan.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za dec 25 2010 11:04 am

plop81 schreef:ik geraak er niet uit :(

-D3100 heeft 14.2 Mp en 3bps

-D90 heeft 12.3 Mp en 4bps

het is voor thuis gebruik maar ook voor motorcross!
moet ik voor de Mp gaan of voor de bps?
Beide getallen zijn niet van belang. Het verschil is te klein.

Waarom? Ga eens naar de winkel en houd eens een D90 en een D3100 vast.

De D90 is een stuk steviger en zwaarder. Wil je eens wat grotere lens op je camera zetten (bij motorcross wel wenselijk) dan is dat veel fijner.
De D3100 is een plastic instap model, het doet wbt presaties niet veel onder voor de D90, maar de ergonomie van de D90 is gewoon beter.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 25 2010 1:03 pm

plop81 schreef:daar heb ik dus ook niet veel aan!
ik vraag gewoon welke het beste is van die 2!!
JaapV schreef:Naar mijn overtuiging zijn zowel aantal megapixels als aantal beelden-per-seconde uiterst secundaire zaken, BEHALVE voor de beroepsfotograaf die in zijn werk tegen de technische grenzen van zijn camera oploopt. Het is voor iedereen hier duidelijk dat jij daar de komende drie, vier jaar nog niet aan toe bent.

Zo werkt het dus niet. Wat is beter: een Volkswagen of een Opel? Een Porsche of een Ferrari? Zeg het maar!

Ik denk dat je bij jouw soort fotografie het beste af bent met een D90. Die megapixels zijn gezwets; maakt echt helemaal niets uit. Ik durf te beweren dat je met 10 megapixels en een goed objectief meer details ziet dan met 14 megapixels en een matig stukje glas ervoor.

Die snelheid (4 beelden per seconde tegen 3) en het autofocussysteem zijn veel belangrijker. En de bouw van de body. Dit alles meegenomen is de D90 echt de betere camera voor je.

Als je nog wat extra geld investeren wilt, kan je het beter in betere objectieven investeren dan in een nog duurdere camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » za dec 25 2010 3:48 pm

Mag ik nog een poging doen.
Je ziet in de reacties van ons dat we geneigd zijn de camera die we zelf hebben en waar we ervaring mee hebben
de meest geschikte te vinden.
Eigenlijk is de keuze van de body erg afhankelijk van het budget dat je nu en in de toekomst voor fotografie wil vrijmaken. De nieuwste modellen zijn eigenlijk allemaal wel geschikt.
Maar de body is maar de helft van het verhaal.
De keuze van lensen is minstens zo bepalend.
Met name de lichtsterkte van een lens geeft je meer mogelijkheden hoge sluitertijden te kiezen.
Lichtsterke lensen zijn duurder en zwaarder.
De zwaarte van deze lensen maakt dat de combinatie met een zwaardere body een betere balans geeft.
Maak van de keuze van de body niet te groot probleem.
Mijn voorspelling... als je serieus blijft fotograferen zul je binnen een aantal jaren een nieuwe body kopen.
Dan kun je zelf uit ervaring gericht een keuze maken.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za dec 25 2010 4:07 pm

Nog een 3e mogelijkeid: een 2e hands D200.

Waarom? Wegens de Weathersealing. Bij motorcross heb je toch al snel veel last van stof, en misschien wil je ook wel eens onder slechtere weersomstandigheden fotograferenij (regenfoto's lijken mij erg spectaculair bij MC). Verder heeft hij het zelfde AF systeem als de D90, en de snelheid iets hoger 5 fps ipv 4.

Nadeel is dat je bij je volgende body toch in het zelfde segment zal willen blijven, en voor een dure D300s (of zijn opvolger) wil gaan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 25 2010 4:30 pm

yzf1kr schreef:Nog een 3e mogelijkeid: een 2e hands D200.
Daar had ik ook even over zitten denken, maar die kan je niet aanraden aan een beginnend fotograaf. Geen "pretstanden".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”