SB 800 TTL onderbelichting met D lens

Discussies over flitsers
Jaap
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: SB 800 TTL onderbelichting met D lens

Bericht door Jaap » za jan 01 2011 6:38 pm

Dag Leon,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de contacten van de flitser schoongemaakt, er verse opgeladen accu's in gedaan en nog wat meer geexperimenteerd.
Verder heb ik de flitser gereset naar zijn fabrieksinstellingen.
Hier mijn bevindingen:
- Zowel op de D300 als de D80 werkt de interne flitser zoals verwacht.
- Met de externe flitser blijft het probleem bestaan op beide camera's met de 85 mm, 18-200 en 12-24 mm lens.
- Als ik de D300 in commander mode zet (met 3 stops onderbelichting voor de interne flitser) en de SB800 er los naast zet in remote mode krijg ik goed belichte foto's. Ter controle heb ik de SB800 uitgezet en dan alleen met deze instelling de interne flitser gebruikt, en dan krijg ik een onderbelichte foto.
- Met de D300 in mode A met het diagfragma van de lens geexperimenteerd, het scherm van de flitser laat steeds het juiste diafragma zien. Dit betekent volgens mij dat de body wel met de flitser het diafragma communiceert. De gemaakte foto's worden donkerder en lichter met als het diafragma gewijzigd wordt.
Mijn conclusie is dat de communcatie van de flitser naar de camera terug niet werkt.
Ik zal volgende week contact met Beverwijk opnemen.

Indien iemand nog een goede suggestie heeft, dan hoor ik het graag.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 01 2011 7:06 pm

Jaap schreef: Mijn conclusie is dat de communcatie van de flitser naar de camera terug niet werkt.
Ik neem aan dat je bedoelt alleen voor wat betreft de rechtstreekse verbinding van de flitser indien de flitser op de flitsschoen is geschoven.
Via de remote van de interne flitser (met stuur-flitsjes), werkt het wel.
Dus ik denk toch iets als een slecht contact van één van die puntjes in de zoekerschoen (of je flitser).
Je kunt contactjes nog eens schoonborstelen met een fiber borsteltje, maar anders inderdaad maar Beverwijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jaap » za feb 26 2011 12:51 pm

Van de week heb ik contact gehad met Nikon Nederland. Hun advies was in eerste instantie om zowel de flitser en de camera te resetten.
Maar dit was ook niet de oplossing. Hun advies is om de flitser op te sturen.
Na nog wat meer experimenteren merkte ik dat de flister wel goed werkt in TTL FP en TTL FP BL als ik voor rear en/of slow gordijn kies.

De flitser is nu bijna 4 jaar oud. Omdat de flitser wel goed werkt als remote flitser (en in AA FP stand) en ik eigenlijk al een tijd nog een 2e remote flitser erbij wil hebben doe ik er verstandiger aan niet meer in de oude te investeren maar er een 2e bij te kopen. Ik had er eigelijk een SB400 bij willen kopen maar ik ga nu voor de SB700 of SB900.
Ik zal het draadje nog eens doorlezen dat over de keuze tussen de keuze van SB700 en SB900 gaat.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groet, Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”