Vuurwerk fotografie 2010-2011

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vuurwerk fotografie 2010-2011

Bericht door ALE » do dec 30 2010 10:39 am

Mijndert schreef:Misschien een idee om bij primes de Hyperfocal Distance te gebruiken?
Heb je alle pijlen, ver af en dichtbij er scherp op.
Indien je met je primes zo dicht op een vuurpijl zit ben ik bang dat je in het ziekenhuis beland. "Je bent een rund indien je met oud op nieuw met hyperfocaal stunt" :lol:
Groet,

ALE

ps, is natuurlijk een algemene opmerking en niet persoonlijk, je vat hem wel.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do dec 30 2010 10:55 am

Als je veilig op je balkon staat, steken zie niet alles af op 200 meter, de buren zullen op 100 meter ook wat doen, vandaar mijn toevoeging.
Als je 10 meter afstand houd, ja dan ben je een rund, kan je camera en lens best wel eens de laatste "actie" maken. :cry:
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 11:38 am

Uit Wiki:
n de optica en de fotografie betekent hyperfocale afstand die afstand t.o.v. het toestel waarachter alle onderwerpen een aanvaardbare scherpte vertonen. Er zijn twee definities die algemeen gebruikt worden, die echter slechts een klein verschil in resultaat vertonen:
Dit zou een goed uitgangspunt kunnen zijn. Zou het zelfs als een must zien. Het zegt niets over de voorwerpsafstand.
George

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » do dec 30 2010 11:56 am

Arthur, dank je wel voor de uitleg. Daar ga ik zeker gebruik van maken.
Dit jaar koop ik maar eens geen vuurwerk, want vorig jaar kostte het mij (of eigenlijk de verzekering) een nieuw raam :shock:. Bovendien is foto's maken ook veel leuker :D

Fijne jaarwisseling!!
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do dec 30 2010 12:01 pm

Het enige verschil tussen wel of geen vuurwerk kopen, is het feitelijke lontje aansteken. Daar geef ik al jaren geen cent meer aan uit.
Ik lag me rot om al mijn buren die bakken met geld uitgeven. Ik geniet er net zo hard van. Ik mag alleen het lontje niet aansteken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vuurwerk fotografie 2010-2011

Bericht door Robin » do dec 30 2010 2:51 pm

Ruud O schreef:Er komen een aantal leuke tips voorbij.
Waar ik zeker wat mee ga doen.
Hier nog een van mij, blijf een beetje voor je zoeker staan, of dek hem goed af.
Ik heb zelf een keer problemen gehad met invallend licht door de zoeker.
Groet Ruud.

Op de D700/D3... kan je je zoeker afsluiten

Sent from my iPhone using Tapatalk
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 8:02 pm

Laat ik nu niet snappen waarom ik de enige ben die Ale's afwijzing van Mijnderts suggestie niet begrijp en als foutief beoordeel.
George

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do dec 30 2010 8:09 pm

Hallo George,

Lees dit draadje eens door en ik denk dat je dan het antwoord hebt.
Groet,

ALE

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 8:40 pm

Ale,
Dat draadje heb ik ook in mijn hoofd en heb daar ook in gereargeerd. Ben zo vrij je eigen foto te gebruiken.
Afbeelding
Wat je doet met een hyperfocale instelling is je oneindig-symbool op je afstandsring zetten tegenover het gebruikte diafragma-getal. Hyperfocaal gaat uit van oneindig, zet je oneindig symbool van je afstandsring tegenover het gebruikte linker diafragmagetal en je hebt de hyperfocale instelling. Foto is scherp vanaf oneindig tot de afstand af te lezen op je afstandsring tegenover de rechter streep met het gebruikte diafragma. Dat is dan het hyperfocale gebied.
Maar dit zegt niets over de afstand van jou tot je onderwerp. Wil jij scherp fotograferen, dan is elk onderwerp binnen dit gebied scherp, volgens de definities.
Maar met deze truuk hoef je niet alleen het oneindigsymbool gerbuiken. Je kunt ook instellen op de afstand van een vuurpot en zeggen ik wil meer van de voorgrond, of de achtergrond scherp hebben. Heeft Leon ook in dat draadje vermeld. Ik doe het uit mijn hoofd.
"Je bent een rund indien je met oud op nieuw met hyperfocaal stunt"
Dit begrijp ik niet. Er is nergens sprake van de afstand toto het onderwerp.
George

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 8:45 pm

Ale,
Nog even de post teruggelezen.
Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig. Deze verdraai je niet meer
Het eneige verschil met hyperfocaal zou zijn dat je het oneindigsymbool zet tegenover je daifragmagetal.
George

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do dec 30 2010 9:32 pm

Kan geen reactie van jou in het draadje over hyperfocaal scherpstellen vinden George, vandaar dat ik er naar verwees. Enfin, maakt niet uit maar toch bedankt voor de uitleg over hoe en wat dit nu precies inhoud..... :huh:

In dit bewuste draadje heb ik getracht uit te leggen dat secuur scherpstellen van eminent belang is om scherpte van voor naar achter te verkrijgen. Indien ik dus mijn diafragma instel op f/8 wordt alles scherp vanaf 70cm tot oneindig en op f/11 vanaf 45cm tot oneindig (bij getoonde objectief). Big deal m.b.t dit onderwerp! Het is donker dan valt dit stukje voorgrond scherpte zo goed als niet op. Indien je echt de volledige range van je objectief wilt benutten en tot zijn recht wil laten komen moet je zo dicht op het vuurwerk gaan zitten dat je voor mij niet goed snik bent. M.a.w. dat kleine stukje scherpte die je 100% zeker aan de voorkant wint ga jij niet zien op je vuurwerk foto's die in het donker zijn gemaakt. Maar ik laat me graag overmorgen verrassen door jouw foto's die, 's nachts met misschien wel een borrel op, zijn scherp gesteld op deze wijze. En dan zou ik graag dezelfde foto willen zien die op de manier zijn scherp gesteld zoals in het openingsdraadje is beschreven (gewoon op oneindig) zodat iedereen het verschil kan beoordelen.

Ik hoop we dat dit eenvoudige draadje over vuurwerk fotografie nog wel lees- en begrijpbaar blijft.....
Groet,

ALE

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 9:59 pm

Het komt op het volgende neer, voor het gemak bij primes.
Scherptediepte is afhankelijk van je diafragma, scherptegebied is mede-afhankelijk van je afstandsring.
Bij hyperfocaal verschuif je je oneindigsymbool naar je diafragmagetal om een maximale scherptediepte te verkrijgen.
Mijndert zegt in feite niets anders als wat jij hebt gezegd, alleeen wordt de afstandsring ietsje verschoven om meer bruikbare scherptegebied te krijgen.
Ik wil morgen experimenteren met de camera. Is afhankelijk niet alleen van mij, maar ook van het gebruikte kanonsgeweld. Als het gelukt, zal ik het zeker laten zien. Maar het zullen zeker geen luchtopnames zijn.
George

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do dec 30 2010 10:11 pm

george013,
Als ik zicht vanaf het balkon heb op "lucht-bloemen", zal ik het ook doen.
Kunnen we 2011 beginnen met een vergelijkinkje.
Ik snap ALE wel, maar ik probeer zonder enige focus zoveel mogelijk scherp te krijgen.
En vanaf een paar meter is ook niet zo belangrijk, daar word niets ontstoken, behalve mijn shaggie :lol:

Wat betreft oculair, D700 heeft een klepje, de D300 een los mee geleverd plaatje voor dit doel.

mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

george013

Bericht door george013 » do dec 30 2010 10:23 pm

Mijndert,
Als je je lens op hyprfocal distance instelt, is dat niet hetzelfde als scherpstellen op een bepaalde afstand. Je scherptegebied is maximaal bij betreffende diafragma en brandpuntsafstand. Laatste is bij een prime gelijk. Je kunt er hemel-bloemen en voetzoekers mee doen. De fotograaf beoordeelt dat.
Maar blijft: anticiperen op de gebeurtenissen wbt je instellingen.
George

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr dec 31 2010 2:28 pm

Ik vrees dat mijn "project" vanaf 15 hoog geen kans van slagen heeft. Er hangt hier de hele dag dag een nevel en mist boven de stad, en dat gaat er volgens de weersvoorspellingen vanavond niet beter op worden. Sterker nog, er gaat vanavond nog meer mist komen en in combinatie met kruitdamp gaat dit smog opleveren. Heeeeeeeeeeel fijn voor mijn slechte luchtwegen dus. Ik neem de camera en statief wel mee, maar vrees dat hij in de hoek van de kamer zal blijven staan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”