Kan geen reactie van jou in het draadje over hyperfocaal scherpstellen vinden George, vandaar dat ik er naar verwees. Enfin, maakt niet uit maar toch bedankt voor de uitleg over hoe en wat dit nu precies inhoud.....
In dit bewuste draadje heb ik getracht uit te leggen dat secuur scherpstellen van eminent belang is om scherpte van voor naar achter te verkrijgen. Indien ik dus mijn diafragma instel op f/8 wordt alles scherp vanaf
70cm tot oneindig en op f/11 vanaf
45cm tot oneindig (bij getoonde objectief). Big deal m.b.t
dit onderwerp! Het is donker dan valt dit stukje voorgrond scherpte zo goed als niet op. Indien je echt de volledige range van je objectief wilt benutten en tot zijn recht wil laten komen moet je zo dicht op het vuurwerk gaan zitten dat je voor mij niet goed snik bent. M.a.w. dat kleine stukje scherpte die je 100% zeker aan de voorkant wint ga jij niet zien op je
vuurwerk foto's die in het donker zijn gemaakt. Maar ik laat me graag overmorgen verrassen door jouw foto's die, 's nachts met misschien wel een borrel op, zijn scherp gesteld op deze wijze. En dan zou ik graag dezelfde foto willen zien die op de manier zijn scherp gesteld zoals in het openingsdraadje is beschreven (gewoon op oneindig) zodat iedereen het verschil kan beoordelen.
Ik hoop we dat dit
eenvoudige draadje over vuurwerk fotografie nog wel lees- en begrijpbaar blijft.....
Groet,
ALE