Vuurwerk fotografie 2010-2011

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Vuurwerk fotografie 2010-2011

Bericht door ALE » di dec 28 2010 9:28 am

Hieronder een recept zoals ik die zou gebruiken voor vuurwerk fotografie en waarmee ik leuke resultaten scoor. Het is super eenvoudig, iedereen kan dit !

Benodigdheden:
  • Statief
  • Draad- of draadloze ontspanner
  • Genoeg geheugenkaartjes
  • Reserve (opgeladen) batterij die je warm tegen je lijf houdt
Hoe nu verder ? Alles gaat op manueel… :oohh:
  • Pas eerst het jaartal in je camera aan en zet deze op 2011
  • Alle opname worden uiteraard in RAW geschoten
  • Zet de camera op manuele programma (M-stand)
  • Indien je objectief met een VR stand is uitgerust zet je die uit omdat je een statief gebruikt (tenzij je een heel speciaal objectief bezit)
  • Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig. Deze verdraai je niet meer
  • Zet je diafragma op f/8 tot max f/11. Vuurwerk is fel licht vandaar dat mijn voorkeur naar f/11 uitgaat. Ook deze blijft zo ingesteld
  • ISO200
  • WB op daylight of tungsten (zonnetje of gloeilamp) *
  • Zet je sluitersnelheid op B(ulb)
  • Maak de compositie door een paar vuurpijlen te volgen. Je ziet vanzelf wel waar de meeste pijlen tot "ontploffing" komen
  • Vanaf nu kijk je niet meer door je zoeker. Zodra je een pijl de grond ziet verlaten open je de lens door de ontspanknop in te drukken
  • Kijk goed in de lucht en begin met tellen zodra de pijl afgaat (ontploft). Maximaal 5 seconden, niet meer en dan sluit je de lens. Dit proces herhaal je net zo vaak als je goeddunkt
Meestal zie je overbelichte foto’s van vuurwerk omdat men de klassieke fout maakt door te lang te belichten (meer dan 5 seconden) of men een te groot diafragma (klein getal) gebruikt. Het tellen is echt belangrijk, zodra je het eerste licht uit de pijl in de lucht ziet, begin je met tellen tot 5 en dan sluiten die camera !

*) Witbalans is altijd een discutabel onderwerp. Feitelijk komt tungsten dichter in de buurt bij de kleurtemperatuur van vuurwerk (3000K) waardoor de kleuren nauwkeuriger worden geregistreerd. Echter indien je de WB op daylight (5300K) instelt zal er een kleur verschuiving optreden die warmer zal aan doen. Vaak vind ik dit bij vuurwerk mooier. Is en blijft een persoonlijke smaak en je kan de WB altijd achteraf nog aanpassen als je maar RAW fotografeert !

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop hier alvast mijn bijdrage te hebben geleverd aan een mooi fotografisch begin van 2011 en ik wens jullie heel veel gezondheid toe !!!!
Cheers,

ALE Afbeelding Afbeelding

:!: Mocht het heel koud worden zijn dit echt ideale handschoenen (LoweAlpine - Convert Mitten Glove) voor de fotografie.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Vuurwerk fotografie 2010-2011

Bericht door André » di dec 28 2010 10:01 am

Arthur, ik weet het, het is waarschijnlijk basiskennis, maar om een of andere reden brengt de volgende zin in je "tutje" mij in verwarring, en wat voor objectief kan ik (of we natuurlijk) het beste gebruiken.

"Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig. Deze verdraai je niet meer"

Ook vier ik oud en nieuw dit jaar bij vrienden die op 15 hoog wonen en vanuit hun gigantische ramen (die vanaf middelhoogte wel open kunnen) een prachtig uitzicht hebben over de stad. Wij zullen gewoon lekker warm vanuit hun appartement kijken naar het vuurwerk. Kan ik deze methode ook vanuit deze positie gebruiken ????

Gr. Andre
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di dec 28 2010 11:29 am

Arthur, ik hoopte al dat je weer een 'Vuurwerkdraadje' zou openen met tips! Dank :mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ruud O

Bericht door Ruud O » di dec 28 2010 11:51 am

Bedankt voor je tips Arthur.
Ik heb in het verleden al meer van je tips gebruikt, en ga dat zeker weer doen.
Waar ik alleen moeite mee heb is je opmerking. ( Focus je lens op oneindig )
Ik heb hier vorig jaar ook op gewezen, is toen misschien niet goed overgekomen
Als ik mijn lenzen op oneindig zet, zijn ze niet scherp meer.
Ik ben dan als het ware al door het scherp stel punt voor oneindig heen gegaan.
Zelf focus ik met AF op een helder punt ver weg, zet de camera dan op M en blijf verder van mijn lens af.
Ik weet dat een beetje kritiek op Arthur hebben, niet het slimste is wat je kan doen. maar zou het toch zonde vinden als een aantal mensen mooie vuurwerk foto`s hebben die net niet scherp zijn.

Groet Ruud.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di dec 28 2010 12:52 pm

flippie17 schreef: wat voor objectief kan ik (of we natuurlijk) het beste gebruiken.

Ook vier ik oud en nieuw dit jaar bij vrienden die op 15 hoog wonen en vanuit hun gigantische ramen (die vanaf middelhoogte wel open kunnen) een prachtig uitzicht hebben over de stad. Wij zullen gewoon lekker warm vanuit hun appartement kijken naar het vuurwerk. Kan ik deze methode ook vanuit deze positie gebruiken ????
Ik adviseer een groothoek objectief. Indien je vanuit een huiskamer gaat fotograferen zou ik proberen om de verlichting uit te zetten. Helemaal donker is onzin maar de hoofdverlichting uit is wenselijk. Dan het objectief zo dicht mogelijk tegen het raam en er iets schuin voor. Hoek van inval = hoek van terugkaatsing is hier de wet. Hierdoor voorkom je eventueel schittering in de ruit. Indien je een zonnekap van rubber hebt kan je die straks tegen de ruit drukken. Ik ken die zonnekappen allen bij een 50mm wat natuurlijk geen groothoek is.
Ruud O schreef: Zelf focus ik met AF op een helder punt ver weg, zet de camera dan op M en blijf verder van mijn lens af.
Ik weet dat een beetje kritiek op Arthur hebben, niet het slimste is wat je kan doen. maar zou het toch zonde vinden als een aantal mensen mooie vuurwerk foto`s hebben die net niet scherp zijn.
Wat een onzin om geen kritiek op mij te hebben en dit is helemaal geen kritiek maar juist een perfecte aanvulling op de tekortkoming in het draadje. Heb het van vorig jaar nog eens nagekeken en toen heb je mij hier ook terecht op gewezen! Ik heb toen het volgende geantwoord:
"Indien je je objectief op het oneindig teken zet is de scherpstelring al iets teruggedraaid. Wat ik nog wel eens doe is in een verlichte omgeving de lens scherp stel op oneindig m.b.v. de AF-motor of gewoon manueel, en let goed op dat het groene balletje links onderin blijft branden. Zet hem dan op manueel en kom dan nergens meer aan. Succes verzekert op scherpe foto's temeer omdat je ook op f/8 - f/11 gaat werken".

Beste mensen, laten we kritisch blijven en elkaar aanvullen waar het kan. Op die manier zijn we met z'n allen instaat om een soort van kennisbank op te bouwen die zijn weerga niet kent. En daar is o.a. dit forum voor.
Fijne jaarwisseling,

ALE

Ruud O

Bericht door Ruud O » di dec 28 2010 12:54 pm

OK Arthur.

Een beetje kort door de bocht van mij.

Groet Ruud.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di dec 28 2010 1:39 pm

Arthur, wat ik al schreef, de ramen kunnen vanaf middelhoogte (90 cm ongeveer) gewoon open, dus van glas heb ik geen last. Maar zou je misschien in jip-en-janneke taal kunnen uitleggen wat je nu precies bedoeld met "op oneindig" zetten ???? Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld, maar wil het graag zeker weten.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

flitslicht

Bericht door flitslicht » di dec 28 2010 2:30 pm

Een andere manier, wat eenvoudiger en minder traditioneel, is om het vuurwerk gewoon uit de hand met een snelle sluitertijd te fotograferen. Het resultaat ziet er dan meer uit zoals mensen zich het herinneren. Hier een voorbeeld op ISO 800, 1/200 f/2:
Afbeelding

Dit is voor luie mensen die niet met een statief willen gaan pielen :mryellow:

Een variatie kan je nog maken door met zo hoog mogelijke fps meerdere plaatjes te schieten van een vuurpijl lancering en die later op de computer samen te voegen zoals je dat opok met HDR beelden doet.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di dec 28 2010 3:01 pm

Een kennis van mij heeft ook eens geprobeerd de camera gewoon op bulb en dan steeds de lens afdekken. dus is je foto gemaakt dan iets voor de lens zetten en zie je een vuurpijl omhoog gaan dan weer weg, dan krijg je dus meerdere uitspatters op je foto.
iemand dit ook wel eens geprobeerd?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di dec 28 2010 3:21 pm

iefie schreef:Een kennis van mij heeft ook eens geprobeerd de camera gewoon op bulb en dan steeds de lens afdekken. dus is je foto gemaakt dan iets voor de lens zetten en zie je een vuurpijl omhoog gaan dan weer weg, dan krijg je dus meerdere uitspatters op je foto.
iemand dit ook wel eens geprobeerd?
Ja, niet met vuurwerk maar bij een workshop nachtfotografie. Van die foto's waarbij je mensen meerdere keren op dezelfde foto krijgt.

Ik ga het dit jaar met vuurwerk ooks een proberen om op die manier een paar pijlen 'tegelijk' op de foto te krijgen. Alleen wel oppassen als je teveel andere lichtbronnen of verlichte objecten in beeld hebt. Ik heb zelfs een speciale 'zwartkaart' gekocht (zo'n harde, A4 formaat) om dit te doen. Met de hand vond ik het het niet zo lekker werken (dat kan ook, hand er gewoon voor houden) en zwart papier is niet zo'n succes als het regent of waait. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

markschouren

Bericht door markschouren » di dec 28 2010 3:29 pm

zeker een goede tip
ik ga dit zeker uitproberen

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di dec 28 2010 5:00 pm

flippie17 schreef: Maar zou je misschien in jip-en-janneke taal kunnen uitleggen wat je nu precies bedoeld met "op oneindig" zetten ???? Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld, maar wil het graag zeker weten.
Zal het proberen Flippie. Heb even een objectief van jouw erbij genomen. Zet het schakelaartje van op de stand M. Net boven het VR teken zit de scherpstelring. Die verdraai je zo totdat je in het venster het oneindig symbool ziet (omgevallen cijfer 8). Je kijkt dan door je zoeker totdat het groene scherpstellampje permanent gaat branden (focus even op een onderwerp die ver van je afstaat). That's it, niet meer aankomen, je objectief staat nu manueel "op oneindig" ingesteld.

Afbeelding

Hope this helps,

ALE

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di dec 28 2010 6:25 pm

Helemaal duidelijk en toch net iets anders dan ik dacht. Ik ga eens een poging wagen. Vond in mijn la nog een oude afstandsbediening van mijn D200 en die past dus ook op de D700. Mijn plan was inderdaad de 24-120 er op te zetten.

Ruud O

Bericht door Ruud O » di dec 28 2010 6:37 pm

Er komen een aantal leuke tips voorbij.
Waar ik zeker wat mee ga doen.
Hier nog een van mij, blijf een beetje voor je zoeker staan, of dek hem goed af.
Ik heb zelf een keer problemen gehad met invallend licht door de zoeker.
Groet Ruud.

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Mijndert » do dec 30 2010 10:31 am

Misschien een idee om bij primes de Hyperfocal Distance te gebruiken?
Heb je alle pijlen, ver af en dichtbij er scherp op.

mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”