D40 in de "aanbieding"
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het overgrote deel van de nieuwe Nikon lenzen zijn AF-S lenzen en daarmee volledig te gebruiken op de D40. "Een paar lenzen" klopt dus niet. De niet-professionele bodies kun je inderdaad beter nieuw kopen. De prijzen dalen nog zó hard, dat het prijsverschil tussen nieuw en tweedehands klein is. Daarnaast zijn deze camera's kwetsbaarder dan de dure, waarmee tweedehands kopen meer risico's heeft.dirk-jan boon schreef:gewoon effe wachten, op de d40 passen maar een paar lensen en ik denk dat de aan een d40 verschlingerende fotograaf op den duur meer wil vandaar dat ik de d40al relatief vaak tweedehands zie (voor overigens in vergelijkeing tot de 'ich bin doch blod" markt te duur aanbieden
Mee eens. Maar om hem als reserve body te kunnen gebruiken is het wel heel erg afhankelijk van wat je voor glaswerk in je bezit hebt. Jij hebt twee AF-S objectieven zie ik. Dus dan zou het kunnen.D70-shooter schreef:Voor dat geld heb je een prima reserve body denk ik zo. Niets mis mee.
Overigens vind ik dat de D40 onterecht veel kritiek krijgt. Voor 400 euro (na cashback) heb je een meer dan goede 6MP DSLR.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor dat de objectieven A goedkoper worden en B dat er veel meer. Zoals elders aangegeven ben ik toch nog een beetje analoog ingesteld hahaha en is met de hand scherp stellen niet echt een probleem.
Ik vind als je in M fotos maakt met de D40(x in mijn geval) de camera juist erg prettig in de hand liggen zeker om diafragma en sluitertijd in te stellen terwijl je gewoon door de zoeker je aandacht bij het object kan houden.
my 2 cents
Jeroen
Ik vind als je in M fotos maakt met de D40(x in mijn geval) de camera juist erg prettig in de hand liggen zeker om diafragma en sluitertijd in te stellen terwijl je gewoon door de zoeker je aandacht bij het object kan houden.
my 2 cents
Jeroen
sorry Gdp dit klinkt krom van de D40 had je zeker meer plezier gehadIk heb er nog aan gedacht deze camera aan te schaffen. Niet met de bedoeling nu volledig digitaal te gaan, maar als een interessante tussenstap. Het is uiteindelijk de Fujifilm FinePix S9600 geworden. Van deze keuze heb ik nog geen dag spijt gehad.
en vooral andere conclusies getrokken vwb digitaal.
De D40 draaid rondjes om die fuij
groetjes
Nou, mijn mening dan ook maar loslaten over de D40. Een paar maanden geleden wist ik nog niet zoveel van DSLR's en hun lenzen. Ik ben me gaan verdiepen in de materie en heb de diverse merken en hun instap t/m top modellen bekeken. Wat ik zocht was een kleine DSLR, denk aan 400D, D40. Ik vondt de Canon er goedkoop uitzien en lag niet lekker in MIJN hand. Dus dan maar de Nikon, maar de D40 of de D40x? Alle winkels waar ik ben geweest werd mij vertelt dat je 10 MP moest hebben (ooh ja, dacht ik), 10 MP was immers de norm. Na weer veel op internet te hebben gelezen toch maar besloten voor een gewone D40 te gaan, 6MP is immers genoeg als je nooit veel groter gaat dan A4 formaat. Het prijsverschil tussen D40 en D40x was en is nog steeds ongeveer 150-200 euro. Dat geld heb ik gestoken in een mooie lens. Ik heb uiteindelijk nog wel even getwijfeld tussen een D40 en D80, vanwege de ingebouwde scherpstel motor van de D80. Heb dit uiteindelijk niet gedaan vanwege formaat en vanwege het feit dat ik nog altijd kan overstappen naar een meer professionele camera als ik de smaak echt te pakken heb. Mocht dat in de toekomst het geval zijn dan zal het een D200 worden en geen D80.
Al met al, de D40 is een fijne camera welke mooie plaatjes maakt. Ligt bij mij lekker in de hand, is compact en voor een vriendelijke prijs aan te schaffen. Maar uiteindelijk is wat binnen ieders budget, smaak en eisen valt, waar je voor moet gaan.
Al met al, de D40 is een fijne camera welke mooie plaatjes maakt. Ligt bij mij lekker in de hand, is compact en voor een vriendelijke prijs aan te schaffen. Maar uiteindelijk is wat binnen ieders budget, smaak en eisen valt, waar je voor moet gaan.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
D40
Hallo 2beme, ik ben blij dat je gelukkig bent met de D40 en dat ie mooie plaatjes maakt is zeker.
Veel succes ermee en ben benieuwd naar de plaatjes.
Groetjes George
Veel succes ermee en ben benieuwd naar de plaatjes.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ik ben ook zeker tevreden met mijn D40.
Was ook op zoek naar een instap DSLR voornamelijk om het te leren en zat toen ook een beetje tussen de D40(X) en 400d.
Vond ook de Canon er "goedkoper" uitzien en voelen en de Nikons (ook de duurdere natuurlijk) lagen bij ook beter in de hand.
Ook gekozen voor de "gewone" D40 en niet de X en meteen de 55-200mm erbij gekocht.
Het bevalt mij prima en zie mijzelf ook nog wel een keer een overstap doen naar de grotere body's
Was ook op zoek naar een instap DSLR voornamelijk om het te leren en zat toen ook een beetje tussen de D40(X) en 400d.
Vond ook de Canon er "goedkoper" uitzien en voelen en de Nikons (ook de duurdere natuurlijk) lagen bij ook beter in de hand.
Ook gekozen voor de "gewone" D40 en niet de X en meteen de 55-200mm erbij gekocht.
Het bevalt mij prima en zie mijzelf ook nog wel een keer een overstap doen naar de grotere body's

2beme schreef:Nou, mijn mening dan ook maar loslaten over de D40. Een paar maanden geleden wist ik nog niet zoveel van DSLR's en hun lenzen. Ik ben me gaan verdiepen in de materie en heb de diverse merken en hun instap t/m top modellen bekeken. Wat ik zocht was een kleine DSLR, denk aan 400D, D40. Ik vondt de Canon er goedkoop uitzien en lag niet lekker in MIJN hand. Dus dan maar de Nikon, maar de D40 of de D40x? Alle winkels waar ik ben geweest werd mij vertelt dat je 10 MP moest hebben (ooh ja, dacht ik), 10 MP was immers de norm. Na weer veel op internet te hebben gelezen toch maar besloten voor een gewone D40 te gaan, 6MP is immers genoeg als je nooit veel groter gaat dan A4 formaat. Het prijsverschil tussen D40 en D40x was en is nog steeds ongeveer 150-200 euro. Dat geld heb ik gestoken in een mooie lens. Ik heb uiteindelijk nog wel even getwijfeld tussen een D40 en D80, vanwege de ingebouwde scherpstel motor van de D80. Heb dit uiteindelijk niet gedaan vanwege formaat en vanwege het feit dat ik nog altijd kan overstappen naar een meer professionele camera als ik de smaak echt te pakken heb. Mocht dat in de toekomst het geval zijn dan zal het een D200 worden en geen D80.
Leuk te vernemen dat je zo blij bent met je D40 Maurice.
Plezier hebben in fotograferen daar gaat het toch om! En dat gaat even goed met een D40.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik ben ook heel tevreden over mijn D40, ik was op zoek naar iets dat makkelijk mee te nemen en soepeler hanteerde dan de compact die ik gebruikte. Werd de D40.
Er komen mooie strakke foto's uit.
't Is wat behelpen met non CPU lenzen, omdat hij dan geen lichtmeting doet, maar aan de hand van het histogram is dat prima bij te sturen.
Kortom een fijne camera waar je alles mee kunt doen.
Er komen mooie strakke foto's uit.
't Is wat behelpen met non CPU lenzen, omdat hij dan geen lichtmeting doet, maar aan de hand van het histogram is dat prima bij te sturen.
Kortom een fijne camera waar je alles mee kunt doen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
@ 2Beme, duidelijke taal over een D40.
Ook ik heb bewust naar een DSLR gezocht voor een bepaald budget. Verschillende reviews gelezen op internet. De reviews van LetsGoDigital en Ken Rockwell gaven mij een beeld dat het een carmera is waar veel mee kan. Met de 90 euri cashback is een komplete kit met 2 objectieven en tas een goede keus.
Het volgende wil ik toch in deze discussie in het midden gooien. Nadat ik mijn D40 had aangeschaft ben ik bij deze site beland. Hier hoor ik veel geluiden over de beperkingen van de D40 en weing over de mogelijkheden. Deze geluiden zijn niet altijd even uitnodigend voor D40/x bezitters. soms vind er erg snobistische uitspraken tussen zitten. Het lijkt dan wel dat het fotgraveren pas begint met objectieven van meer dan 800 euri en een D80, maar liever nog beter en duurder.
Ik ben naar de jubileumdag gweest om de sfeer van de club eens te proeven. Natuurlijk als trotse eigenaar van een nikon neem je je D40 in een Crumpler tas mee. Welnu de tas is even open geweest voor de foto Me & My Nikon D40. Daarna ben ik weer naar huis gegaan, ik voelde me niet echt op mijn plek met een simpele D40. Ik heb nog wat oude clubblaadjes gekocht en ze thuis gelezen. Ook hierin weer een neerbuigende teneur van uitspraken over een D40 en haar beperkingen. (Volgens mij is een canmera vrouwelijk, want het is het liefje van de eigenaar) Na deze ervaringen dacht ik 'wat een snobs, die lui'
Beste forummers en NCN-leden ik val niemand aan en ben er van overtuigd dat iedereen zijn/haar bevindingen vanuit zijn eigen perspectoief gezien weergeeft, zonder daarbij iemand te willen kwetsen of aanvallen. Zo ook mijn verhaal en geef hierin weer hoe de NCN en sommige discussie dit forum op mij overkomen.
We kunnen best de berperkingen noemen van een bepaald product, maar noem dan ook de mogelijkheden van dat product. imho zijn de mogelijkheden van een D40/x vele malen groter dan de beperkingen. Zonder het te bedoelen kan je in je reviews afstotend zijn ipv uitnodigend naar andere nikon gebruikers. Laten we eerlijk zijn, de D40 heeft toch maar eventjes een award gewonnen. Die krijg je toch niet vanwege al haar beperkingen.
Ook ik heb bewust naar een DSLR gezocht voor een bepaald budget. Verschillende reviews gelezen op internet. De reviews van LetsGoDigital en Ken Rockwell gaven mij een beeld dat het een carmera is waar veel mee kan. Met de 90 euri cashback is een komplete kit met 2 objectieven en tas een goede keus.
Het volgende wil ik toch in deze discussie in het midden gooien. Nadat ik mijn D40 had aangeschaft ben ik bij deze site beland. Hier hoor ik veel geluiden over de beperkingen van de D40 en weing over de mogelijkheden. Deze geluiden zijn niet altijd even uitnodigend voor D40/x bezitters. soms vind er erg snobistische uitspraken tussen zitten. Het lijkt dan wel dat het fotgraveren pas begint met objectieven van meer dan 800 euri en een D80, maar liever nog beter en duurder.
Ik ben naar de jubileumdag gweest om de sfeer van de club eens te proeven. Natuurlijk als trotse eigenaar van een nikon neem je je D40 in een Crumpler tas mee. Welnu de tas is even open geweest voor de foto Me & My Nikon D40. Daarna ben ik weer naar huis gegaan, ik voelde me niet echt op mijn plek met een simpele D40. Ik heb nog wat oude clubblaadjes gekocht en ze thuis gelezen. Ook hierin weer een neerbuigende teneur van uitspraken over een D40 en haar beperkingen. (Volgens mij is een canmera vrouwelijk, want het is het liefje van de eigenaar) Na deze ervaringen dacht ik 'wat een snobs, die lui'
Beste forummers en NCN-leden ik val niemand aan en ben er van overtuigd dat iedereen zijn/haar bevindingen vanuit zijn eigen perspectoief gezien weergeeft, zonder daarbij iemand te willen kwetsen of aanvallen. Zo ook mijn verhaal en geef hierin weer hoe de NCN en sommige discussie dit forum op mij overkomen.
We kunnen best de berperkingen noemen van een bepaald product, maar noem dan ook de mogelijkheden van dat product. imho zijn de mogelijkheden van een D40/x vele malen groter dan de beperkingen. Zonder het te bedoelen kan je in je reviews afstotend zijn ipv uitnodigend naar andere nikon gebruikers. Laten we eerlijk zijn, de D40 heeft toch maar eventjes een award gewonnen. Die krijg je toch niet vanwege al haar beperkingen.