Belichtingscorrectie??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Belichtingscorrectie??

Bericht door Léon Obers » do jan 20 2011 2:58 pm

RRon schreef:Tsja..........?? Ik weet ook niet waarom ze dat hebben gedaan, maar het staat toch echt op blz 90 van de D5000! :D
Ja, ik heb het gelezen in de PDF gebruikshandleiding. Ik controleer zoiets vooraf, voordat ik een antwoord geef.
Ik denk dat het is geschreven vanuit een ander uitgangspunt.
Matrix-meting zou suggereren dat het een zeer uitgebalanceerde meting is, waarbij je vanuit die invalshoek geen correctie nodig zou hebben.
Spotmeting en centrumgerichte metingen is bedoeld voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en vanuit die ervaring typisch op andere helderheden gaan meten (zoals bij sneeuw) en daar dan een correctie op toepassen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 20 2011 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArieVerbeek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArieVerbeek » do jan 20 2011 7:47 pm

Bij centrum of spot meting wordt de instelling zo gekozen dat het centrum de belichting bepaald. Er is dan een redelijke kans dat de foto toch tegen valt uit belichtingsoogpunt het kan zijn dat de omgeving zodanig licht of donker is dat je de belichting wil aanpassen. Bij matrix meting is die kan kleiner maar je kunt dan misschien weer redeneren dat het onderwerp t.o.v. de omgeving te licht of donker eruit komt en daar kun je dan ook weer met dezelfde wijze corrigeren. Zo kun je dus op verschillende situatie de belichting bij regelen. Zoals je op blz 91 ziet kun je de belichtingsmeter corrigeren op dezelfde wijzen maar dan moet je het toch weer met de hand bijregelen. Gewoon blijven zoeken, spelen en proberen dat is de enige maner om er wat grip op te krijgen.
Succes,
Arie
D800 + AF MICRON NIKKOR 105mm 1:2.8

RRon

Bericht door RRon » do jan 20 2011 8:59 pm

ArieVerbeek schreef:Bij centrum of spot meting wordt de instelling zo gekozen dat het centrum de belichting bepaald. Er is dan een redelijke kans dat de foto toch tegen valt uit belichtingsoogpunt het kan zijn dat de omgeving zodanig licht of donker is dat je de belichting wil aanpassen. Bij matrix meting is die kan kleiner maar je kunt dan misschien weer redeneren dat het onderwerp t.o.v. de omgeving te licht of donker eruit komt en daar kun je dan ook weer met dezelfde wijze corrigeren. Zo kun je dus op verschillende situatie de belichting bij regelen. Zoals je op blz 91 ziet kun je de belichtingsmeter corrigeren op dezelfde wijzen maar dan moet je het toch weer met de hand bijregelen. Gewoon blijven zoeken, spelen en proberen dat is de enige maner om er wat grip op te krijgen.
Succes,

Arie
Wordt aan gewerkt! :D
Net geprobeerd de maan netjes op de foto te zetten maar dat is niet makkelijk met een standaard kitlens 18-55! :mryellow:
Vind het wel steeds leuker worden en ik begrijp er langzaam aan steeds meer van, mede dankzij dit forum!! Gebruiksaanwijzing verteld wel welk knopje waarvoor dient, maar niet wat de gevolgen ervan zijn, tenminste niet erg uitgebreid!
Ga maandag met de biebpas van mijn dochter eens wat boekjes lenen bij de bibliotheek!! :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”