Belichtingscorrectie??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
RRon

Belichtingscorrectie??

Bericht door RRon » wo jan 19 2011 8:58 pm

Goedenavond allemaal!

Vandaag lekker wezen spelen met de mijn nieuwe speeltje, veel lopen klooien met instellingen etc om te kijken wat de effecten ervan zijn op de foto's. Net alles op klaptop bekeken en er is mij een hoop duidelijk geworden!
Ik heb echter wel een vraagje! Zit hier net binnen in huis wat te spelen met de belichtingscorrectie.Iemand had mij een poosje geleden uitgelegd dat ik toen nog met mijn Canon Ixus met die belichtingscorrectie moest spelen om blauwe sneeuw weer wit te krijgen, dat lukte toen. Nu zit ik dus in woonkamer wat plaatjes te schieten maar of dat ik hem nu op +5 of -5 zet, ik zie helemaal geen verschil????
Moet volgens gebruiksaanwijzing wel lukken wanneer camera op A staat met spotmeting, met of zonder flits maakt ook niets??

Wat mis ik in het verhaal, wat doe ik fout??

Gaat om een D5000!

Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Belichtingscorrectie??

Bericht door Mas » wo jan 19 2011 9:07 pm

Ligt er misschien aan wat voor programma je gebruikt op je laptop, om die foto's te bekijken. Voorheen bekeek ik alles via picasa, totdat ik er achter kwam dat dat programma foto's aanpast, en vaak op een manier die ik helemaal niet wil ;; ;-) Zou dus goed kunnen dat ook jouw programma alles gelijk trekt naar een gemiddeld niveau.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

RRon

Bericht door RRon » wo jan 19 2011 9:24 pm

Mas schreef:Ligt er misschien aan wat voor programma je gebruikt op je laptop, om die foto's te bekijken. Voorheen bekeek ik alles via picasa, totdat ik er achter kwam dat dat programma foto's aanpast, en vaak op een manier die ik helemaal niet wil ;; ;-) Zou dus goed kunnen dat ook jouw programma alles gelijk trekt naar een gemiddeld niveau.

Foutje, camera stond op stand M, dus niet op A!! :oops:

Maakt niet uit met welk programma ik ze bekijk, ook op display camera ziet alles er gelijk uit?? Ik kijk trouwens rechtstreeks vanaf SDkaart op laptop!
In stand P zie ik wel duidelijk verschil maar dan veranderen ook de sluitertijd en het diafragma, wanneer ik de belichtingscorrectie aanpas!!??

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » wo jan 19 2011 9:31 pm

En je histogrammetjes? Ook allemaal gelijk?
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 19 2011 9:41 pm

RRon schreef: In stand P zie ik wel duidelijk verschil maar dan veranderen ook de sluitertijd en het diafragma, wanneer ik de belichtingscorrectie aanpas!!??
Uiteraard, dat is de essentie van een belichtingscorrectie om de sluitertijd en/of het diafragma aan te passen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo jan 19 2011 10:28 pm

RRon schreef:Goedenavond allemaal!

Vandaag lekker wezen spelen met de mijn nieuwe speeltje, veel lopen klooien met instellingen etc om te kijken wat de effecten ervan zijn op de foto's. Net alles op klaptop bekeken en er is mij een hoop duidelijk geworden!
Ik heb echter wel een vraagje! Zit hier net binnen in huis wat te spelen met de belichtingscorrectie.Iemand had mij een poosje geleden uitgelegd dat ik toen nog met mijn Canon Ixus met die belichtingscorrectie moest spelen om blauwe sneeuw weer wit te krijgen, dat lukte toen. Nu zit ik dus in woonkamer wat plaatjes te schieten maar of dat ik hem nu op +5 of -5 zet, ik zie helemaal geen verschil????
Moet volgens gebruiksaanwijzing wel lukken wanneer camera op A staat met spotmeting, met of zonder flits maakt ook niets??

Wat mis ik in het verhaal, wat doe ik fout??

Gaat om een D5000!

Ah, zit je nu hier. Je kunt de vraag ook nog stellen op LightCatch.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jan 19 2011 10:42 pm

Gobert schreef: Ah, zit je nu hier. Je kunt de vraag ook nog stellen op LightCatch.
:?: :?:
Gevalletje forum shopping?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo jan 19 2011 10:48 pm

Correct me if I'm wrong maar volgens mij heeft de belichtingscorrectie knop (de "+/-" knop) helemaal geen invloed als je camera op M staat. Allebei je variabelen (sluitertijd en diafragma - Iso laat ik buiten beschouwing) heb je immers al zelf handmatig ingesteld. In de A stand moet het wel werken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 19 2011 10:56 pm

Daar was heer RRon ook achtergekomen. Zie een paar reacties terug.
RRon schreef: ....Foutje, camera stond op stand M, dus niet op A!! :oops: ....

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo jan 19 2011 11:01 pm

Dat had ik gezien maar kreeg uit zijn verdere verhaal in die post niet echt het idee dat hij besefte dat de belichtingscorrectietoets het in de M stand ook niet hoort te doen - en de reden waarom niet.

RRon

Bericht door RRon » do jan 20 2011 6:10 am

Ah, zit je nu hier. Je kunt de vraag ook nog stellen op LightCatch.

Goed idee! :huh:

Maar kreeg op MF geen passend antwoord, vandaar hier ook even de vraag gesteld! :wink

weimaraner schreef:Dat had ik gezien maar kreeg uit zijn verdere verhaal in die post niet echt het idee dat hij besefte dat de belichtingscorrectietoets het in de M stand ook niet hoort te doen - en de reden waarom niet.
Heb gemerkt dat hij het niet doet in stand M, maar je kan in die stand wel de belichtingscorrectie instellen door middel van de "info" knop linksonder bij scherm en ik snapte in eerste instantie niet waarom dat geef effect gaf!
Nu begrijp ik dus dat die het niet doet in die stand omdat je het diafragma en sluitertijd in die stand handmatig in moet stellen. Blijf ik het wel vreemd vinden dat je de belichtingscorrectie in kan stellen, maar antwoord is mij duidelijk!

Mijn dank voor de reakties!! :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 20 2011 10:27 am

RRon schreef:Blijf ik het wel vreemd vinden dat je de belichtingscorrectie in kan stellen, maar antwoord is mij duidelijk!
Als je dat vreemd vindt, lijkt me dat het niet duidelijk voor je is, anders zou je dat niet vreemd vinden.
Een lichtmeter doet een weergave op basis van het gemeten licht (uiteraard) en een belichtingscorrectie als die ingesteld staat.

Gebruik je manueel (M), verstel je sluitertijd en/of diafragma aan de hand van de weergave van de lichtmeter tot de weergave van die lichtmeter 0 is. Stel je de belichtingscorrectie bij naar de + of - is de weergave niet meer 0 en moet je de sluitertijd en of diafragma opnieuw bijstellen. Precies die waarde die je nu net met die belichtingscorrectie hebt versteld. Dat is ook precies de bedoeling na een verstelling van de belichtingscorrectie.

Als je de gebruiksaanwijzing van de camera doorneemt kun je dit soort eenvoudige basiskennis gewoon terugvinden.
Lees het ook. Daar steek je wat van op. Haal anders een boek van de bibliotheek met basiskennis fotografie.

Verder zou ik spotmeting (info eerste reactie) helemaal nog niet gebruiken als je de basiskennis van lichtmeten niet doorhebt.
Grote kans dat je daarmee tegen onbegrijpelijke belichtingsresultaten aanloopt. Laat lichtmeting (voorlopig althans) op matrixmeting staan (default af fabriek) voor de minste problemen bij algemene huis- tuin en keukenfotografie.

RRon

Bericht door RRon » do jan 20 2011 11:52 am

Léon Obers schreef:
RRon schreef:Blijf ik het wel vreemd vinden dat je de belichtingscorrectie in kan stellen, maar antwoord is mij duidelijk!
Als je dat vreemd vindt, lijkt me dat het niet duidelijk voor je is, anders zou je dat niet vreemd vinden.
Een lichtmeter doet een weergave op basis van het gemeten licht (uiteraard) en een belichtingscorrectie als die ingesteld staat.

Gebruik je manueel (M), verstel je sluitertijd en/of diafragma aan de hand van de weergave van de lichtmeter tot de weergave van die lichtmeter 0 is. Stel je de belichtingscorrectie bij naar de + of - is de weergave niet meer 0 en moet je de sluitertijd en of diafragma opnieuw bijstellen. Precies die waarde die je nu net met die belichtingscorrectie hebt versteld. Dat is ook precies de bedoeling na een verstelling van de belichtingscorrectie.

Als je de gebruiksaanwijzing van de camera doorneemt kun je dit soort eenvoudige basiskennis gewoon terugvinden.
Lees het ook. Daar steek je wat van op. Haal anders een boek van de bibliotheek met basiskennis fotografie.

Verder zou ik spotmeting (info eerste reactie) helemaal nog niet gebruiken als je de basiskennis van lichtmeten niet doorhebt.
Grote kans dat je daarmee tegen onbegrijpelijke belichtingsresultaten aanloopt. Laat lichtmeting (voorlopig althans) op matrixmeting staan (default af fabriek) voor de minste problemen bij algemene huis- tuin en keukenfotografie.

Verhaal is mij duidelijk!!
En gebruiksaanwijzing heb ik gelezen daar staat ook in dat de functie van belichtingscorrectie het beste werkt icm centrum gerichte meting of spotmeting!

Nogmaals bedankt voor de moeite en uitleg, ben nog in opleiding en zal wat lectuur aanschaffen/lenen!! :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 20 2011 12:10 pm

RRon schreef: En gebruiksaanwijzing heb ik gelezen daar staat ook in dat de functie van belichtingscorrectie het beste werkt icm centrum gerichte meting of spotmeting!
Beetje vreemd dat Nikon dat specifiek meldt voor typisch deze belichtingsmethoden, want het is binnen de functies van lichtmeting op alle methoden van toepassing, dus ook bij matrix-meting. Zet je bij matrixmeting bijv. een belichtingscorrectie van 1 stop, is het resultaat echt gewoon ook 1 stop afwijkend van de nominale belichtingswaarde.

RRon

Bericht door RRon » do jan 20 2011 1:04 pm

Tsja..........?? Ik weet ook niet waarom ze dat hebben gedaan, maar het staat toch echt op blz 90 van de D5000! :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”