probleem met 35mm 1.8 DX

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: probleem met 35mm 1.8 DX

Bericht door yzf1kr » di feb 01 2011 9:24 am

sjoppen schreef:Afbeelding

Zie je in deze foto niet een lampjesslinger? Stond je toevallig met je rug naar zo'n slinger en naast je camera?
Zo ja, dan is er licht via het oculair binnen gekomen.

Zie blz. 66 onderaan van de D90 handleiding.

groeten
nee, als je goed kijkt zijn dat de lampjes van de kade. Rechts onderin zie je ook nog eens een reflectie van het raam en de railing geprojecteerd op de kademuur.

Volgens mij zijn dit reflecties die via het frontglas op de binnenkant van de UV filter spiegelen.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » di feb 01 2011 9:55 am

Zie je in deze foto niet een lampjesslinger? Stond je toevallig met je rug naar zo'n slinger en naast je camera?

Zie blz. 66 onderaan van de D90 handleiding.
Bij nader inzien denk ik toch ook dat het flare is. Vrij duidelijk zelfs.
Lichtbron van onderen in foto 1 geeft boven in het beeld flare. Zo'n situatie heb ik zelf nog niet eerder gehad vandaar dat ik misleid werd. Neemt niet weg dat gebruik van het kapje geen kwaad kan.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 01 2011 10:13 am

Dat soort reflecties van delen die je elders in je beeld terugziet is typisch het gevolg van het gebruik van filters.
Door het plan parallel zijn van filters krijg je dat soort reflecties. De allerbeste en duurste filters zijn nog steeds plan parallel.
Dus het probleem voorkom je niet door er een duur filter op te zetten, het wordt hooguit iets minder door een betere coating.
Voorkomen van dit soort reflecties kan enkel door simpel het filter er volledig af te laten.

Zie wat verder naar beneden de volgende pagina "Filter flare" en het voorbeeld van die boot bij nacht: << HIER >>
Meer uitleg en voorbeelden: << HIER >>
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 01 2011 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » di feb 01 2011 10:42 am

@ yzf1kr je hebt gelijk, ik was mezelf aan het corrigeren terwijl jij je post aan het posten was :)

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 01 2011 1:57 pm

Er komt toch geen licht via het oculair bij de sensor? Ik dacht dat het oculair kapje alleen als functie had om te zorgen dat de lichtmeting niet beïnvloedt wordt door binnenvallend licht vanuit het oculair.

Ik heb pas foto's gemaakt met een flitser met octabox achter de camera (D7000) maar merkte geen enkel verschil met of zonder oculairkapje.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 01 2011 2:25 pm

ATOR schreef:
sjoppen schreef:Zie je in deze foto niet een lampjesslinger? Stond je toevallig met je rug naar zo'n slinger en naast je camera?
Er komt toch geen licht via het oculair bij de sensor? Ik dacht dat het oculair kapje alleen als functie had om te zorgen dat de lichtmeting niet beïnvloedt wordt door binnenvallend licht vanuit het oculair.
Inderdaad is het alleen bedoeld om eventuele beïnvloeding op de lichtmeting uit te sluiten. Tijdens de opname in namelijk de spiegel opgeklapt, is licht wat via het oculair valt volledig afgeschermd door die opgeklapte spiegel die het matglas volledig afsluit. Heeft dus geen invloed op de opname, laat staan scherp afgebeelde details zoals een lichtjesslinger.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 01 2011 2:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di feb 01 2011 2:25 pm

Neem de camera met lens en dop erop, stel bv "P" mode in, druk de ontspanknop half in en schijn met een lampje in het oculair. Kijk hoe de lichtmeter omhoog vliegt.
Fotografeer een wat donker onderwerp, met behoorlijk wat licht in je rug. De lichtmeting wordt wel beïnvloed, als je je oog van het oculair haalt, bv een tijdopname vanaf statief.

Groet Hans.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » di feb 01 2011 3:51 pm

Sorry mensen, ik zit te pitten. Let maar niet meer op mij. :oops:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 01 2011 4:06 pm

Nu ja, als je volgende keer bij avondopnamen weer wakker bent, even onthoudt het UV-filter eraf te halen voordat je opnamen maakt is het probleem verholpen. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”