"Dubbel beeld" in zoeker

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
GdP

Bericht door GdP » zo apr 08 2007 2:18 pm

Misschien dat iemand het weet, maar ik dacht dat de D50 niet in het bezit is van een zgn. dakkantprisma. Maar dat het beeld in de zoeker wordt verkregen met behulp van spiegeltjes, als kosten besparing. Hiervan kan ik me voorstellen dat er een dubbelbeeld gaat ontstaan bij opnames tegen de zon in. :(
Maar zolang deze niet op de foto zichtbaar zijn is er niets aan de hand. :)
Met vr. gr.,
Gerrit

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 08 2007 3:11 pm

Als de D50 inderdaad een porro-prisma, dus met spiegels, heeft in plaats van een dakkantprisma, dan zijn die spiegels oppervlakteverzilverd. Ook dan hoor je geen dubbel beeld te zien.

Ik zie wel eens een dubbel beeld op het matglas als ik een 150 mm repro-objectief op de balg heb, en "door oneindig heen" instel. Ik weet niet wat precies de oorzaak is.

Groet, E.M. de Klerk

GdP

Bericht door GdP » ma apr 09 2007 11:13 am

Ik ben in het bezit van het Nikon 500mm spiegelobjectief. Net uit focus ontstaan ook bubbele beelden! Misschien een vergelijkbaar effect?
Met vr. gr.,
Gerrit

Foutje! :oops: bubbele moet zijn dubbele :D

Bedankt Cees. :)
Laatst gewijzigd door GdP op ma apr 09 2007 11:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma apr 09 2007 11:16 am

Gerrit, nu al aan de bubbels? :shock:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Philip

Bericht door Philip » ma apr 09 2007 1:07 pm

gdepater schreef:Misschien dat iemand het weet, maar ik dacht dat de D50 niet in het bezit is van een zgn. dakkantprisma. Maar dat het beeld in de zoeker wordt verkregen met behulp van spiegeltjes, als kosten besparing. Hiervan kan ik me voorstellen dat er een dubbelbeeld gaat ontstaan bij opnames tegen de zon in. :(
Met vr. gr.,
Gerrit
Hoi Gerrit,

Als ik het dus goed begrijp, hoef ik dus niet naar Mediamarkt terug te gaan, omdat ik een foutieve kit-lens heb?

Groet en dank,
Philip

GdP

Bericht door GdP » ma apr 09 2007 1:12 pm

Philip schreef:
gdepater schreef:Misschien dat iemand het weet, maar ik dacht dat de D50 niet in het bezit is van een zgn. dakkantprisma. Maar dat het beeld in de zoeker wordt verkregen met behulp van spiegeltjes, als kosten besparing. Hiervan kan ik me voorstellen dat er een dubbelbeeld gaat ontstaan bij opnames tegen de zon in. :(
Met vr. gr.,
Gerrit
Hoi Gerrit,

Als ik het dus goed begrijp, hoef ik dus niet naar Mediamarkt terug te gaan, omdat ik een foutieve kit-lens heb?

Groet en dank,
Philip
Hallo Philip,

Volgens mij ligt het zeker niet aan de lens!
Wanneer op al je foto's niets bijzonders te zien is, lijkt mij er niets aan de hand te zijn.
Met vr. gr.,
Gerrit

Philip

Bericht door Philip » di apr 10 2007 11:25 am

Ok, dank voor al jullie reacties!

Groet,
Philip

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2007 10:10 pm

Ik heb sterk de indruk dat je een filter op je lens hebt zitten "ter bescherming" van je lens. Bij sterke licht/donker contrasten in een foto (met name bij tegenlicht, nachtopnamen, opnamen van muziekconcerten met spots etc.) krijg je gewoon dubbele contouren ergens anders in je beeld door reflectie van een "plan-parallel" glas, wat een filter is.

Filter eraf schroeven en kijk het dan nog eens.

Meer info:
Zie ergens in het midden onder "Filter Flare":
http://www.vanwalree.com/optics/flare.html

Extra uitgebreide aanvulling met voorbeelden:
http://www.vanwalree.com/optics/filterflare.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » wo apr 11 2007 10:23 pm

Léon Obers schreef:Ik heb sterk de indruk dat je een filter op je lens hebt zitten "ter bescherming" van je lens. Bij sterke licht/donker contrasten in een foto (met name bij tegenlicht, nachtopnamen, opnamen van muziekconcerten met spots etc.) krijg je gewoon dubbele contouren ergens anders in je beeld door reflectie van een "plan-parallel" glas, wat een filter is.

Meer info:

Je ziet het bij Philip niet op de foto!

Philip

Bericht door Philip » do apr 12 2007 10:25 am

gdepater schreef:
Léon Obers schreef:Ik heb sterk de indruk dat je een filter op je lens hebt zitten "ter bescherming" van je lens. Bij sterke licht/donker contrasten in een foto (met name bij tegenlicht, nachtopnamen, opnamen van muziekconcerten met spots etc.) krijg je gewoon dubbele contouren ergens anders in je beeld door reflectie van een "plan-parallel" glas, wat een filter is.

Meer info:

Je ziet het bij Philip niet op de foto!
Klopt helemaal. Ik heb wel een filter, maar zie het dubbele beeld zowel met als zonder filer in de zoeker.

Philip

Bericht door Philip » vr apr 13 2007 4:44 pm

Zijn er eigenlijk meer mensen die dit fenomeen met hun D50 hebben? Kan het trouwens te maken hebben met beschadigde coating op de lens? (Heb dit wel een keer stofvrij gemaakt met een brillendoekje. Zo'n ding dat je bij duurdere zonnebrillen krijgt)

Kroko

Bericht door Kroko » vr apr 13 2007 6:00 pm

Philip schreef:Zijn er eigenlijk meer mensen die dit fenomeen met hun D50 hebben? Kan het trouwens te maken hebben met beschadigde coating op de lens? (Heb dit wel een keer stofvrij gemaakt met een brillendoekje. Zo'n ding dat je bij duurdere zonnebrillen krijgt)
Ik heb het fenomeen geprobeerd te reproduceren maar dit lukte me niet.
Als het brillen doekje van zacht stof is kan het geen kwaad. Zo’n speciaal nat (papieren) doekje is niet geschikt.

Philip

Bericht door Philip » ma apr 16 2007 8:18 am

OK, dank voor je reactie Kroko!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”