"Dubbel beeld" in zoeker
"Dubbel beeld" in zoeker
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag een beetje aan het spelen met mijn D50 en ik merkte iets (voor mij) geks op. Ik probeer net, tegen het licht in, mijn vrouw te fotograferen en zie door de zoeker een soort van tweede lijn van de omtrek van haar haar lopen. Als ik aan dezelfde tafel op iets anders focus, bijvoorbeeld een fruitschaal, dan zie ik dit "dubbele beeld" niet. Heeft dit iets te maken met tegen het licht in fotograferen?
Ik hoor het graag!
Groet,
Philip
Ik ben vandaag een beetje aan het spelen met mijn D50 en ik merkte iets (voor mij) geks op. Ik probeer net, tegen het licht in, mijn vrouw te fotograferen en zie door de zoeker een soort van tweede lijn van de omtrek van haar haar lopen. Als ik aan dezelfde tafel op iets anders focus, bijvoorbeeld een fruitschaal, dan zie ik dit "dubbele beeld" niet. Heeft dit iets te maken met tegen het licht in fotograferen?
Ik hoor het graag!
Groet,
Philip
Re: "Dubbel beeld" in zoeker
Hallo Philip,Philip schreef:Ik probeer net, tegen het licht in, mijn vrouw te fotograferen en zie door de zoeker een soort van tweede lijn van de omtrek van haar haar lopen.
Groet,
Philip
Een verschijnsel dat mij bekend voorkomt. Belangrijk is te weten dat als je vrouw beweegt of dan dat tweede beeld synchroon meebeweegt. Zo niet, dan komt dit door zgn. monochromatisch licht.

Gewoon met daglicht zien we dingen zoals ze zijn, met monochromatisch licht zien we dingen die we normaal nooit zien.

Het is een fout van de lens. De coating op de lensdelen vormen zelf ook een soort lens, maar dan voor monochromatisch licht. Wat je dan te zien krijg is je zgn. engelbewaarder.
Iemand die katholiek is kan je er meer over vertellen, ik snap er zelf nl. ook niet zoveel van.

Met vr. gr.,
Gerrit
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
GdP
Gerrit,
Je doet me keer op keer versteld staan, die vakkundige uitleg, die benadering van het probleem.
Echt ik kan het je niet nadoen, maar hier hebben we ook echt wat aan.
Als ik een probleem heb in deze orde van grote, zal ik je zeker raadplegen.
Groetjes George
Je doet me keer op keer versteld staan, die vakkundige uitleg, die benadering van het probleem.
Echt ik kan het je niet nadoen, maar hier hebben we ook echt wat aan.
Als ik een probleem heb in deze orde van grote, zal ik je zeker raadplegen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ja heb wel een foto maar daar zie je dat dubbele beeld weer niet op. Heel raar. Het is alleen zichtbaar in de zoeker en dan met name, tegen het licht in focussen op een zwart onderwerp.
Hoe dan ook, ik heb de standaard D50 kit lens, de Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX.
@ Gerrit: Dank voor de heldere uitleg. Als ik het goed begrijp is er dus niks aan de hand, als dat beeld synchroon meebeweegt, met de beweging van het onderwerp? Of is dit wel een garantiegevalletje? (heb hem zo'n 3 weken gelden bij MEdiamarkt in A'dam gekocht)
Groet,
Philip
Hoe dan ook, ik heb de standaard D50 kit lens, de Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX.
@ Gerrit: Dank voor de heldere uitleg. Als ik het goed begrijp is er dus niks aan de hand, als dat beeld synchroon meebeweegt, met de beweging van het onderwerp? Of is dit wel een garantiegevalletje? (heb hem zo'n 3 weken gelden bij MEdiamarkt in A'dam gekocht)
Groet,
Philip
- Fera Albi
- Clublid
@ Philip:
Ben jij wellicht brildrager?
Ik bedoel dat als je net over de bovenrand van je bril door de zoeker kijkt, heb je ook dubbel beeld.
Overkwam mij vroeger ooit en natuurlijk net bij het uitproberen van een nieuw objectief.
Groet,
Hans
Ben jij wellicht brildrager?
Ik bedoel dat als je net over de bovenrand van je bril door de zoeker kijkt, heb je ook dubbel beeld.

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...