D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
The Riddler

Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

Bericht door The Riddler » di feb 08 2011 7:39 pm

pacha schreef:
yzf1kr schreef:... En dat je bij de D3x en D7000 boven de f/11 tegen problemen met diffractie gaat aanlopen...
Dit valt tegen, :roll:
tenminste, wanner de uitspraak ook geld voor macro lenzen, met een afbeeldingmaatstaf 1:1
Dan is er een probleem, wanneer ik de D7000 wil gebruiken voor macro opnames. :(

Het zit namelijk zo:
Ik gebruik meestal f/16 voor het maken van macro afbeeldingen, op afbeeldingmaatstaf 1:1,
het heeft te maken met de geringe scherptediepte bij macro,
op f/11 is er onvoldoende scherpte diepte,
de afbeelding heeft dan weinig scherptediepte, daar waar er echt scherptediepte moet zitten,
ga je echt voor afbeeldingmaatstaf 1:1, dan is de scherptediepte bij f/16 amper 1millimeter,
op f/11 zal het nog minder zijn.
Voor beter resultaat, kan je aan focus stacking doen, maar dat is bij deze niet aan de orde.

Bij close up, 1:2 bijvoorbeeld, is er meer ruimte, om lagere f-waarden te gebruiken, en toch een redelijke scherptediepte te behouden.

Hoop dat iemand duidelijkheid kan brengen in verband met diffractie,
in dit geval , bij gebruik van de D7000 en een macrolens, in mijn geval voorlopig alleen de Nikon Micro-Nikkor 60mm f/2.8

Alleszins bedankt aan eenieder die hier een bijdrage levert, om één en ander toe te lichten, ik stel jullie hulp zeer op prijs.
Alle macrolenzen hebben diffractie; zoals eerder gezegd is dit een natuurkundig verschijnsel. Diffractie neemt toe wanneer de diafragmaopening kleiner wordt. Kleiner dan f16 zou ik persoonlijk niet gauw gaan want dan neemt de scherpte gewoon heel veel af. Bij goedkoop glas kan de scherpte al afnemen bij bijv f11. Het heeft dus niets met de camera te maken.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 08 2011 8:37 pm

pacha schreef:
tom schreef:...De spiegel eerst omhoog zetten voor de opname kan ook...

Tom, kan je toevallig uitleggen, hoe het in zijn werk gaat, bij de D300s, om de spiegel op te klappen, en pas nadien de opname te maken.
In theorie lijkt het me eenvoudig, maar vraag me toch af, hoe het er in praktijk aan toe gaat.
Wieltje op de M-stand als ik het goed zeg (ik gebruik het nooit). Zit bij die Q-stand e.d.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 08 2011 8:49 pm

Tom schreef:
pacha schreef:
tom schreef:...De spiegel eerst omhoog zetten voor de opname kan ook...

Tom, kan je toevallig uitleggen, hoe het in zijn werk gaat, bij de D300s, om de spiegel op te klappen, en pas nadien de opname te maken.
In theorie lijkt het me eenvoudig, maar vraag me toch af, hoe het er in praktijk aan toe gaat.
Wieltje op de M-stand als ik het goed zeg (ik gebruik het nooit). Zit bij die Q-stand e.d.
De stand maakt niet uit.

Het is een van de opties op het draaiwiel links boven op de camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 08 2011 9:00 pm

Patrick schreef: De stand maakt niet uit.

Die bij de Q-stand zit bedoel je?

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » di feb 08 2011 9:40 pm

bij de D90 kun je ook eerst de spiegel opklappen voor je een opname maakt!! = d10 in "persoonlijke instellingen" menu,. .
ik heb het ook in "mijn menu" gezet,.. makkelijker te bereiken via fn knop aan de voorkant!!
succes,..

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di feb 08 2011 9:46 pm

Spiegel opklappen in mijn D90 is simpel. Staat in het menu "Persoonlijke Instellingen" onder d10 - Spiegelvoorontspanning". Zodra je de sluiterknop indrukt klapt de spiegel omhoog. Eén volle seconde later ontspant de sluiter. Op een stevig statief heb je dan echt geen last meer van spiegeltrilling.

Aangezien zowel D300s als D7000 alleen maar méér techniek hebben zal het daar wel op vergelijkbare wijze gaan.

Ik zie nu dat de rest van het antwoord net gegeven is...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 08 2011 9:49 pm

Tom schreef:

Ja. MUP heet ie volgens mij (geen camera bij de hand).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » di feb 08 2011 9:58 pm

D7000 heeft alles wat je nodig hebt, ik heb hem zelf, en na aanvankelijke problemen met de resolutie nu geweldige platen.
de sensor is dusdanig royaal voorzien van pixels, dat ik door de pixels het beeld niet meer zag!
Spiegel vooraf omhoog, prima. Infrarood afstand bediening van de achterzijde. Mogelijkheid Ai objectieven te gebruiken.
En met 16 Mp kun je redelijk croppen zonder verlies.
D300 zal binnenkort wel vervangen worden, D90 loopt uit, kun je misschien wel goedkoop krijgen, is ook een overweging.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di feb 08 2011 10:02 pm

yzf1kr schreef:Dit is wel interessant.
Hier heeft iemand de macro foto’s met bijna alle Nikon body’s gemaakt.

Hij trekt zelf geen conclusies, maar heeft alle RAW’s geplaatst, zodat je zelf kan vergelijken.
De enige opmerkingen die hij heeft is dat het aantal megabyte van de sensor niet veel uitmaakt, maar dat de kwaliteit van de lens vele malen belangrijker is.
En dat je bij de D3x en D7000 boven de f/11 tegen problemen met diffractie gaat aanlopen.

http://nikonandye.wordpress.com/article ... on-d-slrs/
he grappige site!
heb ff een paar foto's vergeleken, en dan van de D80 en D90 die ik heb, en de D700 die een kennis van mij heeft en de D7000. en tot mijn verbazing, kan ook aan me ogen liggen vind ik de foto's uit de d80 en de d7000 het mooist....? D80 lijkt wat meer detail te hebben dan de D90 en de D700 (zie de nerven van het blad in het midden) en de D7000 alhoewel een andere foto is gewoon het mooist van die 4.....mmmm
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 08 2011 10:16 pm

Patrick schreef:
Tom schreef:

Ja. MUP heet ie volgens mij (geen camera bij de hand).
MUP inderdaad, geen M. Maar over die Q-stand had ik het dus al eerder. ;).

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » ma mar 07 2011 6:42 am

Dank aan iedereen voor de waardevolle reacties.
Heb uiteindelijk gekozen voor de D7000.

Kiezen is verliezen.
Kon er maar 1 kiezen, zal later blijken of ik de goeie keuze heb gemaakt.

Heb de prijzen vergeleken gaande van 985 euro tot 1099 euro.
De prijzen in Nederland, liggen vrij goed.
Heb goeie ervaringen met Nederlandse bedrijven.
Heb eveneens goeie ervaring met de bezorgers TNT en UPS, deze keer was het echter geen optie, om een voor mijn budget relatief dure camera, te laten bezorgen.
Gelukkig hebben steeds meer Nederlandse bedrijven hebben een filiaal/afhaalpunt in België, er kwamen 2 bedrijven in aanmerking,
ben het materiaal bij één van hen, gaan afhalen, dit leek me de veiligste en snelste manier, was evenwel iets duurder dan de goedkoopste aanbieder,
maar heb gekozen voor een bedrijf wat ik al kende, en waar ik een zekere service na verkoop van verwacht, en wat op 100km. afstand ligt.

Heb meteen een reserve batterij gekocht, lijkt me handig om bij de hand te hebben.
Heb een 16 gb kaartje gekocht, wat volgens de verkoper geschikt is voor probleemloos video beelden te registreren, ben niet van plan om deze functie vaak te gebruiken, maar het is handig als het kan.

De eerste aanblik van de D7000 is vrij positief.
- de meeste knoppen komen bekend voor.
- het 3 inch scherm is een hele verbetering tegenover het kleine scherm van mijn D70 en D50.
- live view lijkt me erg handig, voor het fotograferen laag bij de grond.
- de miror up functie kan ik goed gebruiken bij macrofotografie.
- de bruikbare hogere Iso waarden, zijn eveneens een pluspunt.
- hetgeen ik ook verwacht van de laagste Iso waarde, Iso100 de D70 en D50 hebben een laagste Iso waarde van 200.
Of ik in praktijk er veel zal van merken, weet ik niet.

Heb meteen de opslag op Raw+Jpeg gezet, vind ik handig om ook de Jpeg file erbij te hebben,
misschien is het handig om de Jpeg file meteen op het tweede kaartje te zetten, heb nog zo'n kaartje van de D50.
Eigenlijk liggen de CF kaartjes van de D70 me beter, die lijken zo robuust, tegenover een klein SD kaartje.

Heb reeds een en ander getest, de handleiding voor een deel doorgenomen, ook een paar objectieven getest, lijken allemaal te werken op de D7000.
Heb het kitobjectief niet bijgekocht, de 'VR' functie is wellicht een pluspunt,
maar ik ben wellicht beter af, met een macro objectief, en een telezoom.
Deze zullen een pak duurder zijn, maar beter afgestemd op mijn noden.

Voorlopig heb ik nog geen problemen gehad, bij het fotograferen met deze camera.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

consono
Forumlid
Forumlid

Bericht door consono » ma mar 07 2011 9:04 am

Veel plezier ermee!

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald-D » ma mar 07 2011 1:01 pm

Heel veel plezier met je D7000, en laat nog even weten of hij verder bevalt.
Paulus van Aken schreef:D7000 heeft alles wat je nodig hebt, ik heb hem zelf, en na aanvankelijke problemen met de resolutie nu geweldige platen.
Zou je dit misschien kunnen toelichten, waarom je aanvankelijk problemen had, en nu niet meer? Hoe heb je dat opgelost?
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Tobias

Bericht door Tobias » ma mar 07 2011 6:51 pm

Ben nieuwsgierig naar de foto's van de d7000 bezitters/adviseurs en aangeven waar de d7000 beter presteert dan de d300(s).

Het zou de adviseurs sieren aan de hand van praktijk voorbeelden hun mening te onderbouwen, zodat een aspirant iets beter beslagen ten ijs een keus kan maken. Nu heb ik het idee dat er soms maar wat geroepen wordt. Neemt niet weg dat een d7000 een prima camera is en je er uitstekend macro foto's mee kunt maken.

1. D300

Afbeelding

2. D300

Afbeelding

3. D300

Afbeelding

4. D300

Afbeelding

5. D300

Afbeelding

5.

Plaats reactie