advies SDHC-kaart voor D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: advies SDHC-kaart voor D7000

Bericht door Patrick » wo feb 16 2011 9:46 pm

8x 8GB is zat voor zo'n beetje elke situatie. Ik neem een netbook mee op vakantie. Dik 100GB over voor foto's. Daar kom je best ver mee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » wo feb 16 2011 10:30 pm

Ik weet niet hoeveel foto's je wilt schieten, maar ik ben net terug van 2 weken Tanzania waarvan 1 week safari in 4 wildparken.
Ik heb genoeg gehad aan 1 maal 8 gig met een D90, alleen in raw geschoten. De camera geeft bij een lege kaart het minimum aantal foto's aan.
Dit is bij een D90 in raw 525. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op bijn 700. Hou er wel rekening mee dat als je gaat filmen, je minimaal een klasse 6 kaartje moet gebruiken.
Voor fotograferen schijn je met een D90 genoeg te hebben aan klasse 4 volgens de verkoper, Ik heb echter wel standaard klasse 6 kaartjes.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 16 2011 10:38 pm

Dat is uitermate zuinig geschoten Giso!

Had je ook zo "weinig" geschoten als je meer kaartjes mee zou hebben gehad?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo feb 16 2011 10:42 pm

Ik had nog twee lege kaartjes over aan het eind van de vakantie. mijn vriendin heeft nog wat foto's gemaakt en de filmpjes op de compactcamera.
Geloof mij maar na een dag of 4 komen de giraffen en zebra's je neus uit. Dan laat je de gids/chauffeur niet meer stoppen voor minder dan een leeuw, luipaard of neushoorn.
Groet Giso

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo feb 16 2011 10:43 pm

Oh ja, en dan nog wat.
Het is echt geen pretje om ruim 700 foto's te gaan nalopen en nabewerken.
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 16 2011 10:50 pm

Giso schreef:Oh ja, en dan nog wat.
Het is echt geen pretje om ruim 700 foto's te gaan nalopen en nabewerken.
Tenzij het je hobby is. Wat voor best veel mensen geldt die hier komen. :mryellow:

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » wo feb 16 2011 11:10 pm

700 is niet zo gek veel, ik kom er gemiddeld met 1500 terug van vakantie, uiteindelijk blijven er minder over.
Bridge is een aardig programma om een eerste schifting mee te maken.

Hoe meer geheugen hoe beter, hoef je nergens rekening mee te houden.

Wils

Bericht door Wils » do feb 17 2011 9:07 am

Frank R schreef:Ik snap deze vragen nooit zo goed. In de handleidingen staat toch welke kaarten compatibel zijn en wat minimaal nodig is voor je camera? Wil je safe gaan neem je toch gewoon een tandje sneller?

Aantal jaren geleden in Vietnam geweest. Heb daar de kaart regelmatig in een internetcafé leeg laten halen en op cd laten branden. Zelf in de kleinste plaatjes was er wel een mogelijkheid te vinden.
Deze vraag komt voort uit het feit dat ik niet kan lezen in de handleiding welke snelheid minimaal nodig is/maximaal nuttig is. (ofwel met welke snelheid kan de D7000 de buffer wegschrijven) Was dat van de buffer wel tegengekomen. "Helaas" komen er steeds meer kaartjes op de markt, waardoor de handleidingen natuurlijk niet "up to date" zijn, en niet alles weergeven, maar dat lost de vorige vraag niet op.
Ik ben daarnaast bang dat ik in de binnenlanden van Kenia en Tanzania weinig internet cafe's tegenkom. stroom vaak na 22:00 u afgesloten (generator uit) dus naar mijn idee niet veel mogelijkheden voor overzetten. Tja, en zoals bekend is; hoe sneller hoe duurder (en dat gaat bij de snelste kaarten heel rap). En bij deze vakantie heb ik ze nodig, een volgende heb ik wellicht meer ruimte om wat over te zetten oid

groet Wils

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do feb 17 2011 9:19 am

Wils,

De extreme III is snel zat daar ondervind ik geen problemen mee.
En als je neit zeker weet of je een Netbook of iets dergelijks mee kunt nemen of een PC ergens kunt vinden, dan zijn losse kaartje de enige oplossing.
En wil je qua snelheid het zekere voor het onzekere, neem dan deze:

SanDisk Extreme® Pro™ SDHC™-kaart 32GB

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do feb 17 2011 9:27 am

Ik denk dat je er handig aandoet om bijv. nog 2x 8Gb kaartjes aan te schaffen mét een imagetank.
imagetanks van bijvoorbeeld Nexto of Vosonic. Die accu's van die dingen, mist je ze niet gaat gebruiken voor foto's terugkijken als ze een display hebben, gaan redelijk lang mee.
Zodoende heb je altijd, is mijn ervaring, voldoende en veilige opslag capaciteit. Bijkomend voordeel is dat die tanks gemakkelijk in een fototas kan opbergen en dus altijd bij je kan hebben.
Een Vosonic van 320Gb heb je al rond de €250,- ( Vosonic VP5500 320GB - Cameratools)
Tevens is dit een veilige investering in de toekomst.
Geheugenkaarten eisen veranderen onderhand met elke nieuwe camera. Een snelle, grote en dus erg dure geheugenkaart is misschien voor je volgende camera alweer achterhaald.
Een opslagtank kun je altijd blijven gebruiken en mocht de hardisk alsnog te klein blijken kan je er altijd nog een harddisk bijnemen!

Mijn 2 centen :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 17 2011 10:21 am

Wils schreef:
Frank R schreef:Ik snap deze vragen nooit zo goed.
Deze vraag komt voort uit het feit dat ik niet kan lezen in de handleiding welke snelheid minimaal nodig is/maximaal nuttig is. (ofwel met welke snelheid kan de D7000 de buffer wegschrijven) Was dat van de buffer wel tegengekomen.
De snelheid van gangbaar verkrijgbare kaartjes en camera is tegenwoordig zodanig hoog dat niemand zich een bult zal vallen over die snelheid voor gangbare onderwerpen op safari. Daarbij is de prijs van geheugen relatief zodanig laag (zeker in relatie van wat wordt uitgegeven aan een reis door Afrika zelf), dat ik eerlijk gezegd de reactie en vraagstelling net zoals Frank ook niet zo begrijp voor dit soort fotografie.

Je hebt zelf een D80 gehad met Extreme III kaartjes. Kwam je daar ooit problemen tegen?
Als je daaraan twijfelt neem je simpelweg een tandje sneller.

Bij testen op dpreview wordt altijd gekeken wat de snelheid van een camera is met een gangbaar "snel" verkrijgbaar kaartje.
Kijk bij dpreview wat de resultaten zijn voor een D7000 en bedenk of dat genoeg is met een "16GB Lexar Professional 133x Class 10 SDHC card".
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page11.asp
Kijk onder het kopje: "Continuous Shooting and Buffering" ergens halverwege de pagina.

Tegenwoordige Sandisk Extreme III kaarten met bijv. 30Mb/s zijn snellere kaartjes als de hiervoor genoemde Lexar kaart.
Snelheid van kaartjes voor diverse camera's (D7000 staat er niet bij) zie de database van Rob Galbraith
Voor de D90: http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9597
(De D7000 is sneller als de D90).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do feb 17 2011 11:01 am

Dat van dat nabewerken ligt denk ik ook wel aan mijzelf. Ik ben nog een beginnend fotograaf en heb hier veel plezier in.
Het nabewerken echter heb ik nog niet echt onder de knie, en als het parlement dan wil dat het snel gebeurd omdat er een fotoboek
moet worden besteld, dan kan je misschien begrijpen dat dan 700 foto's echt veel is. Ik ben zeker wel van plan om een cursus te volgen op dit punt.
Dan denk ik wel dat ik daar ook veel meer plezier aan beleef. Ik heb nu alles gedaan met capture NX en dat was de eerste keer, voor die tijd alleen kleine dingen aangepast met View NX.
Ik denk inderdaad dat dit vooruitzicht een tikkeltje heeft afgeschrikt in het gedrag van mijn rechtervinger.
Groet Giso

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do feb 17 2011 11:02 am

Oh ja. Tip voor Wils. Neem een goede verrekijker mee. Bijna net zo belangrijk als je camera.
Groet Giso

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do feb 17 2011 11:09 am

Aha Giso, ik zie dat er op jou ook politieke druk wordt uitgeoefend om de foto's te bewerken.
Ik doe een eerste selectie met Adobe Bridge. Daarna kan de 1e kamer de foto's bekijken op vol formaat in ViewNX. :D
Heb ik rustig de tijd om ze daarna te bewerken.
Bij de selectie wil de premier niet eens meer aanwezig zijn, dat scheelt weer debatteren :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 17 2011 11:23 am

700 Foto's hebben wil nog niet zeggen dat je er 700 gaat gebruiken. Je moet daar gewoon selectief in zijn. Als je er 100 echt goede platen weet uit te halen heb je het uitstekend gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”