advies SDHC-kaart voor D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Wils

advies SDHC-kaart voor D7000

Bericht door Wils » di feb 15 2011 11:04 am

Ik ben door omstandigheden "gedwongen" mijn D80 (had een zeewaterdip gehad) weg te doen
Daarvoor een D7000 gekocht. Ben er tot nu toe zeer gelukkig mee. Echt een hele verbetering tov mijn D80
Ik had in de D80 een Sandisk Extreme III van 8Gb.
maar nu gaan wij op vakantie in Kenia en Tanzania en ik hoop daar heeeeeel veel te schieten, dus extra geheugen mee.
wat zijn de minimale eisen die ik moet stellen aan een nieuw SDHC kaartje? Wat kunnen jullie mij adviseren?
Je leest en hoort veel hierover, maar ik heb nog niet echt een conclusie kunnen trekken over wat echt nodig is.
ik zal, naar ik verwacht, regelmatig een snelle serie schieten (in NEF en JPG) en dat moet ie wel kunnen verwerken.
Ik ben benieuwd naar de reacties

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: advies SDHC-kaart voor D7000

Bericht door Léon Obers » di feb 15 2011 11:37 am

Wils schreef: Ik had in de D80 een Sandisk Extreme III van 8Gb.
Was je daar niet tevreden over?
Wel tevreden, neem dat dan weer gewoon.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hilit=sdhc
Vriendelijke groet, Léon Obers

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » di feb 15 2011 2:01 pm

Als je zowel in NEF alswel JPG schiet in beide hoogste kwaliteit en op de eerste kaart NEF van 16gb en op een tweede kaart van 8gb JPG plaatst kun je tegen de 450 foto's maken. Weet je in ieder geval hoeveel foto's je kunt maken met een kaartje van 16 + 8gb :)
Zelf gebruik ik overigens een Sandisk ultra en extreme. Minimale eisen hangen vooral af van wat je wilt en hoe snel je iets wilt laten verwerken en of je ook wil filmen als extraatje..

Groet, Jeroen

Wils

Bericht door Wils » di feb 15 2011 2:30 pm

Léon Obers schreef:
Wils schreef: Ik had in de D80 een Sandisk Extreme III van 8Gb.
Was je daar niet tevreden over?
Wel tevreden, neem dat dan weer gewoon.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hilit=sdhc
jawel, ik was/ben prima tevreden over dat kaartje in mijn D80
ik ben benieuwd of het het hogere aanbod van gegevens van de D7000 aan zal kunnen, toch heel wat grotere files.
ps. dat andere topic had ik gelezen, maar kon niet tot een eindconclusie komen, vandaar nu deze specifieke vraag (de poster had trouwens een kaartje met doorvoorsnelheid van 45Mb gekocht)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 15 2011 3:18 pm

Wils schreef: ik ben benieuwd of het het hogere aanbod van gegevens van de D7000 aan zal kunnen
Ik denk niet dat je je daarover zorgen hoeft te maken. Data op een geheugenkaartje wegschrijven gebeurd bij allemaal, ook bij langzame kaartjes.
De buffer van de camera is in zijn meest ongunstige instelling 10 beelden bij RAW. Schiet je minder dan 10 beelden achter elkaar in continue mode (bijv. 2 seconden lang bij 5 beelden per seconde) merk je er al helemaal niks van. Dan komt het erop aan wat je nog langer erna in die snelheid en hoeveelheid wilt blijven fotograferen. Denk je heel reeksen te schieten met continue 5 beeldjes per seconde en dat bijv. 10 seconden lang, tja, dan zul je op een gegeven moment vertraging merken, omdat het leegmaken van de buffer niet snel genoeg gebeurd. Kun je altijd nog JPG als formaat kiezen. Gaat een stuk sneller. Als de intentie is om echt continue "sport-opnamen" te maken, had je IMO dan beter een andere camera kunnen kiezen zoals een D3s die beter op die snelheid is afgestemd.

Ik zou de aandacht meer richten op de capaciteit van geheugenkaartjes en hoeveelheid kaartjes om mee te nemen naar Afrika, dan op de snelheid.

Wils

Bericht door Wils » di feb 15 2011 5:25 pm

ik had gelezen van die buffer, ik ben dus benieuwd wat het effect daarvan is in de praktijk
ik zal geen hele reeksen tijdens een sportwedstrijd gaan maken, maar hoop zeker dat ik veel vogels zal zien en kan fotograferen. mogelijk dat ik dan kort gebruik maak van de hoge snelheid opnamen
maar je antwoord klinkt logisch. zal waarschijnlijk een, misschien 2 seconden zijn.
ja en er gaat veel geheugen mee, maar hoe sneller hoe duurder, dus op deze wijze even voor-oriënteren

dank voor de reacties

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di feb 15 2011 8:52 pm

Wils schreef:(...)
ja en er gaat veel geheugen mee, maar hoe sneller hoe duurder, dus op deze wijze even voor-oriënteren
(...
...en als je ook een laptopje meeneemt dan heb je aan twee kaartjes ruim genoeg. Lijkt een open deur maar niet iedereen blijkt eraan te denken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » di feb 15 2011 9:14 pm

Wils,

Ik gebruik zelf ook de extreme III ik heb er 2 x8Gb inzitten. Als je echt veel plaatjes wil schieten zou je er 2 van 32Gb bij kunnen kopen.
Niet echt goedkoop weet ik, maar je kunt dan aardig wat foto's maken, ongeveer 2000. Laat je JPEG eraf en schiet je alleen RAW dan worden het er nog meer.
Als je terug gaat naar 12bits verwerking dan zijn de files gemiddels tussen de 16 en 18Mb qua grootte.

Dus rekenen.
Als het allemaal niet genoeg is doe dan 2x 64Gb, dan moet het lukken.

Wils

Bericht door Wils » wo feb 16 2011 8:31 am

JaapV schreef: ...en als je ook een laptopje meeneemt dan heb je aan twee kaartjes ruim genoeg. Lijkt een open deur maar niet iedereen blijkt eraan te denken.
Ik ben ook aan het kijken wat slim is in deze. Een laptop mee is iets teveel van het goede (denk aan stroom en gewicht), wel een image-tank of net-book ter overweging.
dus nog even kijken wat ik doe.
maar ik krijg wel meer zicht in hoe het aan te pakken nu, een paar niet te dure kaartjes zullen het worden, met een extra opslag mogelijkheid...

groet en dank Wils

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo feb 16 2011 12:33 pm

Voor eenzelfde vakantie (2009) heb ik een netbook gekocht, kleiner dan een laptop, maar net zoveel mogelijkheden. Groter dan een netbook, maar meer mogelijkheden. Scharrel een dongle van safaricom op en dan kun je prepaid internetten met je netbook. (Voor mij was dat wel heel makkelijk, mijn reisleidster had wel zo'n dongle, maar geen computer bij zich. :twisted: )
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 16 2011 12:56 pm

Als je de ruimte en de financien daarvoor hebt dan is dat zo slecht nog niet.
Op vakantie neem ik de laptop daarvoor ook altijd mee, maar ja die ligt dan in de caravan, ruimte is dan niet echt een probleem. Ik heb 4 kaartjes van 8Gb die krijg ik met goed fatsoen in 1 dag niet vol.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 16 2011 1:28 pm

Als al die extra apparaten een probleem is om mee te nemen.
Je kunt ook een aantal geheugenkaartjes kopen, het goedkoopste op de markt. Die gebruik je dan enkel als opslag achteraf. Met een paar wel snellere kaartjes van Sandisk neem je de opnamen. Op een computer ter plekke even de bestanden omwisselen van de ene naar de andere kaart. Wel zelf een cardreader meenemen.

Wils

Bericht door Wils » wo feb 16 2011 8:51 pm

Léon Obers schreef:Als al die extra apparaten een probleem is om mee te nemen.
Je kunt ook een aantal geheugenkaartjes kopen, het goedkoopste op de markt. Die gebruik je dan enkel als opslag achteraf. Met een paar wel snellere kaartjes van Sandisk neem je de opnamen. Op een computer ter plekke even de bestanden omwisselen van de ene naar de andere kaart. Wel zelf een cardreader meenemen.
Dit is op zich ook een goed idee, maar ik weet niet of ik onderweg wel aan een computer kan komen, doe nl een campeer vakantie
Wils

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 16 2011 9:34 pm

Lijkt mij toch het meest handige om extra kaartjes aan te schaffen.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo feb 16 2011 9:39 pm

Ik snap deze vragen nooit zo goed. In de handleidingen staat toch welke kaarten compatibel zijn en wat minimaal nodig is voor je camera? Wil je safe gaan neem je toch gewoon een tandje sneller?

Aantal jaren geleden in Vietnam geweest. Heb daar de kaart regelmatig in een internetcafé leeg laten halen en op cd laten branden. Zelf in de kleinste plaatjes was er wel een mogelijkheid te vinden.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”