Capture NX verwijderen / View NX vraag

Discussies over fotobewerking en archivering
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Capture NX verwijderen / View NX vraag

Bericht door henkk » zo feb 27 2011 6:24 pm

Capture NX(2) maakt allerlei sporen in de Registry van je computer. Die blijven staan als je het delete en dan wil een nieuwe versie niet installeren. Wat Gobert adviseert, haalt hopelijk die sporen weg. Maar misschien ook niet als ik het laatste bericht lees. Dan moet je ze handmatig opsporen en deleten via het programma Regedit (type "regedit" in de balk "zoekopdracht starten" of "uitvoeren"). Er is een aantal plaatsen in het register waar Nikon sporen achterlaat. Je moet ze allemaal vinden en deleten. Voor een PC dummy is het niet aan te raden in het register te gaan werken.

Als je dat toch wil, kan ik wel kijken waar allemaal Nikon dingen staan in het register. Het opsporen en deleten zul je zelf moeten doen.

Ik zou overigens verwachten dat als je een complete nieuwe inrichting van het OS maakt, ook het register helemaal nieuw geschreven wordt dus dat het probleem met oudere versies dan niet meer bestaat. Maar dat is wel een paardenmiddel want dan zijn ook al je andere programma's weg. Kortom dag(en) werk.

Als je een nieuwe versie CNX2 in een goede winkel koopt, zou je kunnen bedingen dat ze er voor zorgen dat het gaat werken op je pc. Kost misschien wel wat, want het is best een gedoe.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Bram

Bericht door Bram » zo feb 27 2011 6:37 pm

henkk schreef:Capture NX(2) maakt allerlei sporen in de Registry van je computer. Die blijven staan als je het delete en dan wil een nieuwe versie niet installeren. Wat Gobert adviseert, haalt hopelijk die sporen weg. Maar misschien ook niet als ik het laatste bericht lees. Dan moet je ze handmatig opsporen en deleten via het programma Regedit (type "regedit" in de balk "zoekopdracht starten" of "uitvoeren"). Er is een aantal plaatsen in het register waar Nikon sporen achterlaat. Je moet ze allemaal vinden en deleten. Voor een PC dummy is het niet aan te raden in het register te gaan werken.

Als je dat toch wil, kan ik wel kijken waar allemaal Nikon dingen staan in het register. Het opsporen en deleten zul je zelf moeten doen.

Ik zou overigens verwachten dat als je een complete nieuwe inrichting van het OS maakt, ook het register helemaal nieuw geschreven wordt dus dat het probleem met oudere versies dan niet meer bestaat. Maar dat is wel een paardenmiddel want dan zijn ook al je andere programma's weg. Kortom dag(en) werk.

Als je een nieuwe versie CNX2 in een goede winkel koopt, zou je kunnen bedingen dat ze er voor zorgen dat het gaat werken op je pc. Kost misschien wel wat, want het is best een gedoe.

Groet, Henk

Ik denk dat ik dat maar ga doen, gewoon mijn pc leeggooien, formatteren, windows er opnieuw opzetten en dan capture installeren. Dat bij de winkel afspreken dat het gaat werken op mijn pc vind ik een erg goede tip van je. Ik haal het programma of bij CameraTools in Apeldoorn of bij Konijnenberg, kan met beiden wel overweg.

Bedankt!

groet, Bram

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo feb 27 2011 6:40 pm

Bram schreef:

Beste Gobert,

Ik heb beide programma's gedownload, en laten draaien, bij de laatste werden tal van H-KEY's ofzo verwijderd. Maar hoe dan ook ik blijf de melding krijgen.

groet, Bram
Dat is mooi dat er tal van H-KEY's worden verwijderd maar het is de vraag of die van Nikon ook worden verwijderd. Kennelijk niet want anders zou de melding verdwenen moeten zijn.
Er zijn meer programma's die troep in het register achterlaten en blijkbaar is die troep nu (deels) verwijderd. Ik weet niet wat de criteria zijn op grond waarvan die opruimprogramma's het register schoonmaken.

Ik lees net dat je je PC helemaal wil leegmaken en opnieuw installeren. Als je dat gaat doen, kun je net zo goed eerst een poging wagen het register helemaal schoon te maken van elke nikon vermelding. Als dat werkt, ben je klaar. Als het misgaat, moet je je PC opnieuw installeren maar dat was je toch al van plan.
Maak wel een goede backup van je pc voordat je in het register gaat werken of opnieuw gaat installeren.

george013

Bericht door george013 » zo feb 27 2011 6:53 pm

Ben benieuwd. Heb al gezegd dat na een schone installatie bij mij het ook niet werkte. Kreeg de boodschap dat de datum verlopen was. Zal wel van die trial bedoeld zijn.
Bram, doe wel een schone installatie, dwz formateren zodat ALLE troep weg is. En laat me weten wat er dan gebeurt. Het liefste zou ik nog zien dat je het programma installeert zonder netwerkverbinding en pas deze aansluit als erom gevraagd wordt. Schrijf de verschillende meldingen chronologisch even op.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo feb 27 2011 7:13 pm

george013 schreef:OS operating system. Schone installatie betekent dat de schijf eerst geformateerd wordt, alle bestandsgegeven worden verwijderd en het OS wordt opnieuw geinstalleerd.
Had eerst eens CaptureNX1 geinstalleerd. Was niet vooruit te branden. Een jaar later wou ik het proberen met NX2, kreeg dezelfde vermeldingen als jij, terwijl ik in de tussentijd mijn OS opnieuw heb geinstalleerd.
Ben ook nieuwsgierig als jij NX installeert zonder netwerverbinding, wat je dan krijgt en in welke volgorde.
George
Het is raar dat na een nieuwe installatie er nog sporen van oude installaties over zijn. Het opnieuw installeren van het besturingssysteem betekent m.i. so wie so dat de schijven/partities geformateerd worden. Dan is er niets ouds meer over. Of heb je een herstelversie o,i.d. van Windows gedraaid? Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee met het opnieuw installeren van besturingssystemen.

beersy

Bericht door beersy » zo feb 27 2011 8:13 pm

ga eens naar een herstelpunt van een eerdere datum

george013

Bericht door george013 » zo feb 27 2011 8:47 pm

henkk schreef: Het is raar dat na een nieuwe installatie er nog sporen van oude installaties over zijn. Het opnieuw installeren van het besturingssysteem betekent m.i. so wie so dat de schijven/partities geformateerd worden. Dan is er niets ouds meer over. Of heb je een herstelversie o,i.d. van Windows gedraaid? Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee met het opnieuw installeren van besturingssystemen.
Ik doe " regelmatig" een schone installatie om al die vervuiling kwijt te raken. PC wordt een stuk sneller. En progjes als CCleaner helpen daar niet bij.

Mijn conclusie uit volgende feiten 1) schone installatie 2) netwerkverbinding verplicht 3)toch aanwezigheid programma geconstateerd op PC, is dat deze info niet vanuit de PC komt.
Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar resultaten van Bram na een schone installatie. Hopende dat hij de goede volgorde in de gaten houdt.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo feb 27 2011 9:23 pm

Nikon heeft acties ondernomen om 'illegale' versies van Capture uit te schakelen. Of dat allemaal fail-safe werkt, weet ik niet. M.a.w. misschien worden illegale versies wel uitgeschakeld maar worden ook te goeder trouwe gebruikers belemmerd?? Nogmaals, op een schoon geinstalleerde pc kan niets staan van Nikon. Men kan het natuurlijk wel koppelen aan het IP-adres (dat verandert niet als het om ADSL gaat) en/of aan gebruikersidentificatie zoals e-mail adres.
Groet, Henk

george013

Bericht door george013 » zo feb 27 2011 9:39 pm

Toendertijd heb ik NX op een oude laptop geinstalleerd. Werkt hij voor geen meter. Zelfde IP-adres. Maar wel geinstalleerd als controle op mijn idee. Zou ik nog een keer kunnen doen met deze laptop.
Mijn conclusie is dat Nikon de PC-id registreert. Doet microsoft ook.
En als dat zo is moet je of 1)je pc-id veranderen of 2) een telfoontje naar Nikon.
Je pc-id wordt opgebouwd uit de serienummers van een aantal componenten: moederbord, harde schijf,processor en wat je er verder voor wilt gebruiken.
Mocht het anders zijn, ik ben nieuwsgierig.
George

Bram

Bericht door Bram » zo feb 27 2011 10:24 pm

beersy schreef:ga eens naar een herstelpunt van een eerdere datum

heb ik gedaan! en ....dat werkt! Ik ben de melding van de vorige versie kwijt. Vervolgens download ik de trail versie wat lukt en ik ook geinstalleerd krijg, alleen als ik dan opstart zijn de dagen dat ik hem mag proberen al verbruikt.
Mijn conclusie is dat inderdaad het ip adres wordt geregistreerd, maar al;s ik dus gewoon het pakket koop zou dmv de registratiecode het e.e.a. weer moeten doen.

groet, Bram

beersy

Bericht door beersy » zo feb 27 2011 10:30 pm

gelukkig Bram dat het werkt. :) :)

maak regelmatig herstelpunten je weet nooit waar het goed voor is.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » zo feb 27 2011 10:38 pm

iedere PC heeft een uniek adres een zogenaamd MAC adres. Met dit adres en enkele andere keys, ik denk niet het IP adres want dat word vaak variabel toegekend door de provider, kan men illegale software tegengaan. Daarom zal opnieuw installeren van de OS vaak niet het gewenste resultaat geven.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » zo feb 27 2011 10:47 pm

Bram schreef:
beersy schreef:ga eens naar een herstelpunt van een eerdere datum

heb ik gedaan! en ....dat werkt! Ik ben de melding van de vorige versie kwijt. Vervolgens download ik de trail versie wat lukt en ik ook geinstalleerd krijg, alleen als ik dan opstart zijn de dagen dat ik hem mag proberen al verbruikt.
Mijn conclusie is dat inderdaad het ip adres wordt geregistreerd, maar al;s ik dus gewoon het pakket koop zou dmv de registratiecode het e.e.a. weer moeten doen.

groet, Bram
En nu ben je op het punt waar ik ook was. Nu moet ik wel bekennen dat ik op mijn betreffende pc een trial NX2 wou plaatsen en deze is geweigerd. NX2 draait bij mij op een andere machine,XP.
Het is trouwens niet afhankelijk van je IP-adres, maar van je computer-id. Moest even zoeken, denk dat het GUID is. Zelf maar verder Googlen.
George

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » zo feb 27 2011 10:59 pm

Nee niet een GUID. In uitvoeren cmd typen dan krijg ms-dos scherm. Type dan je ipconfig/all in. Dan krijg het je een scherm.Het fysieke adres is het mac-adres
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 28 2011 12:02 am

peterpj schreef:iedere PC heeft een uniek adres een zogenaamd MAC adres. Met dit adres en enkele andere keys, ik denk niet het IP adres want dat word vaak variabel toegekend door de provider, kan men illegale software tegengaan. Daarom zal opnieuw installeren van de OS vaak niet het gewenste resultaat geven.
Ach, dan moet je eens gaan nadenken over virtualisatie. Dan werk je daar zo omheen... :mryellow:

Niet dat ik het nodig heb overigens. Ik koop niet veel software omdat ik meestal met Linux (Ubuntu) en open source software werk, maar ik heb voor fotobewerking wel Windows en Capture NX. Het was dat of een Mac die ik niet betalen kan/wil... Ik heb nooit spijt gehad van de aanschaf van Capture NX. Ik vind het heerlijk werken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”