Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D
het effect is duidelijk zichtbaar; oplossen in film weet ik echt niet; per foto is het niet zo moeilijk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik wil niet zeggen of insinueren dat het spoken zijn, alleen was het op mijn monitor(en) niet direct duidelijk in het donkere voorbeeld. Met tweaken is het wel zichtbaarder te maken. Ik denk dat het op een lichtere foto eerder zichtbaarder is, en dan zal het zeker storend zijn. Ben dus erg benieuwd naar oorzaken en oplossingen.
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Was absoluut niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor Ronnie, mijn grote macro vriend! Maarrrr ik hou je op de hoogte.
Ik denk dat ik met iets nieuws kom bij mijn fotowinkel, haha, een blauwe vlek, tant pis
Ik denk dat ik met iets nieuws kom bij mijn fotowinkel, haha, een blauwe vlek, tant pis

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Léon Obers
- Forumlid
Bij deze is het inderdaad wel goed te zien.Eeuw schreef:Bij deze zie ik het hier op mijn monitor heel erg duidelijk.
![]()
Misschien heb je wat hulp aan de informatie die Bjørn Rørslett geeft over lenzen.
Hij gebruikt lenzen ook voor UV en infrarood toepassingen. Bij infrarood hebben bepaalde lenzen een "hotspot".
Wellicht is er ook wel enig verband met de gevoeligheid onder normale lichtomstandigheden.
Mogelijk kun je op die wijze wat lenzen gaan scheiden die geen hotspot hebben.
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Typisch de meeste 50mm lenzen hebben last van een IR hot-spot. (Zie de beschrijvingen onderaan elke test, in donkerblauw font beschreven). Daarmee wellicht dus ook gevoelig voor een spotwerking onder normale lichtomstandigheden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Vreemd probleem, ik ken het niet. Ik heb zelf twee 50 mm objectieven, een MF en een AF, maar ben dit probleem (gelukkig) nog niet tegengekomen.
Teruggaan naar de winkel lijkt me de beste optie. Als je de tweede foto laat zien, moeten ze wel ervan overtuigd zijn dat er iets niet goed is aan het objectief.
Teruggaan naar de winkel lijkt me de beste optie. Als je de tweede foto laat zien, moeten ze wel ervan overtuigd zijn dat er iets niet goed is aan het objectief.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat jij het probleem niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Het probleem in deze vorm van een hotspot kwam reeds naar voren vanaf het moment dat lenzen met digitale sensors werden ingezet. In de vorm van "flare" en ghosting is het verder al zo oud als de fotografie zelf.
Teruggaan naar de winkel is daarom op zichzelf geen optie omdat het niet iets is als zijnde "dat een objectief niet goed is" maar simpelweg de eigenschappen, dat een glasoppervlak en anti-aliasing filter hoogglanzend zijn en ertussen reflectie kan ontstaan als de omstandigheden er naar zijn. Hooguit kun je de lens omruilen voor een heel ander model, als zijnde dat de lens niet voldoet aan je verwachtingen binnen de tijd dat een winkel meestal een omruiltermijn hanteert. Maar ook dan moet je afwachten wat een totaal ander lensontwerp met zich aan optische onvolkomenheden met zich meebrengt. Objectieven zonder optische lensfouten bestaan niet.
Naar aanleiding van die verhoogde gevoeligheid voor reflecties tussen lensdelen en sensor, wat dan een hotspot veroorzaakt, was aanleiding van lensfabrikanten om te proberen coating technologie te verbeteren ----> de introductie van nano coating.
Maar dat is nog steeds geen garantie dat het niet voor kan komen. De andere optie zou zijn om lenzen en anti-aliasing filter "mat" te maken. Maar ja, dan heb je wellicht ook geen herkenbaar scherp beeld meer om vast te leggen.
Zie een eerder voorbeeld: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28#p374028
Meer uitgebreide achtergrondinfo (met name vanaf "Uitleg 2e"): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090
Het probleem in deze vorm van een hotspot kwam reeds naar voren vanaf het moment dat lenzen met digitale sensors werden ingezet. In de vorm van "flare" en ghosting is het verder al zo oud als de fotografie zelf.
Teruggaan naar de winkel is daarom op zichzelf geen optie omdat het niet iets is als zijnde "dat een objectief niet goed is" maar simpelweg de eigenschappen, dat een glasoppervlak en anti-aliasing filter hoogglanzend zijn en ertussen reflectie kan ontstaan als de omstandigheden er naar zijn. Hooguit kun je de lens omruilen voor een heel ander model, als zijnde dat de lens niet voldoet aan je verwachtingen binnen de tijd dat een winkel meestal een omruiltermijn hanteert. Maar ook dan moet je afwachten wat een totaal ander lensontwerp met zich aan optische onvolkomenheden met zich meebrengt. Objectieven zonder optische lensfouten bestaan niet.
Naar aanleiding van die verhoogde gevoeligheid voor reflecties tussen lensdelen en sensor, wat dan een hotspot veroorzaakt, was aanleiding van lensfabrikanten om te proberen coating technologie te verbeteren ----> de introductie van nano coating.
Maar dat is nog steeds geen garantie dat het niet voor kan komen. De andere optie zou zijn om lenzen en anti-aliasing filter "mat" te maken. Maar ja, dan heb je wellicht ook geen herkenbaar scherp beeld meer om vast te leggen.

Zie een eerder voorbeeld: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28#p374028
Meer uitgebreide achtergrondinfo (met name vanaf "Uitleg 2e"): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb eens zitten spitten op de site van Bjørn Rørslett waarnaar Léon verwijst. Veel informatie, maar geen goed nieuws te vinden. Er blijft niet veel over wanneer je de link legt tussen hotspots bij UV fotografie en de mogelijkheid dat die dan ook verschijnen bij normale fotografie. Eerder hed ik er ook al last van maar dan was de achtergrond wit geclipt. Nu is dat niet zo. Is dan het voordeel van een grotere contrastomvang van de D7000 tov D200 een nadeel geworden? Ik zal er verder maar mee leren leven. Geld terug, dat kan ik inderdaad niet verwachten. Zou geen redelijke eis zijn.
Wel jammer dat de 35mm 1.8G bij UV opnames ook een flinke hotspot geven. Dat weerhoudt me er nu van deze aan te schaffen. Misschien kan ik eens een serie testopnames maken met een demo model. Anders blijven alleen de Nanocoat objectieven over? Beetje overdreven voor iemand die geen geld verdient met fotografie vind ik.
Wel jammer dat de 35mm 1.8G bij UV opnames ook een flinke hotspot geven. Dat weerhoudt me er nu van deze aan te schaffen. Misschien kan ik eens een serie testopnames maken met een demo model. Anders blijven alleen de Nanocoat objectieven over? Beetje overdreven voor iemand die geen geld verdient met fotografie vind ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb precies hetzelfde met mijn 50mm 1.8D,
Een raar rondje precies in het midden.
zie hier de foto.

zie hier de foto.

D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Léon Obers
- Forumlid
Precies dat is het. Als je heel goed kijkt naar de vorm van het rondje zit er zelfs "vaag" iets in van de 7-kant vorm van het diafragma.iefie schreef:Ik heb precies hetzelfde met mijn 50mm 1.8D,
Zelfs de Coastal Optics 60 mm f/4 UV-Vis-IR APO Macro die genoemd wordt in het bericht in mijn vorige verwijzing, blijkt bij specifieke vergrotingsmaatstaven ook een hotspot te hebben. (Een objectief van circa $ 4500).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 05 2011 10:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ken het fenomeen ook met mijn 50 1.8d maar alleen als ik naar fel licht toe fotografeer, dus richting zon of een weerspiegeling via het water....Het komt zo zelden voor dat ik me er geen zorgen over maakte en nu ook weet hoe ik het vermijden kan.
Zoals op de foto van de hond, zo erg ken ik het dan weer niet.
mvg, Peter
Zoals op de foto van de hond, zo erg ken ik het dan weer niet.
mvg, Peter
Bijna leeg hier....
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Die vlek lijkt me veel scherper afgetekend dan bij die van mij. Maar een goed idee eens recht naar boven te klikken. Dat ga ik ook eens even doen en zien of het er op lijkt.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Léon Obers
- Forumlid
Is tevens afhankelijk van de ingestelde diafragmawaarde en mogelijk ook afstandinstelling (het achterste lensdeel zit dichterbij of verderaf van de sensor). Met of zonder zonnekap maakt misschien ook nog verschil uit. (Zonder zonnekap meer verstrooing van licht binnen de camera).Eeuw schreef:Die vlek lijkt me veel scherper afgetekend dan bij die van mij.
Misschien kunnen mensen die uiteenlopende lenzen hebben een algemene test doen als het mooi weer is met blauwe lucht.
Tegen de lucht in fotograferen zoals bij het voorbeeld van Riemke, met diverse diafragma's en afstandsinstellingen, en kijken wat eruit komt. Maar ja, zal bij verschillende modellen camera's wellicht ook weer anders uitpakken.
Zelf heb ik een 50mm/1.8 AI-S lens (1e AI-S versie in de rij van de lijst van Roland Vink, een manuele Voigtländer 58mm/1.4 en Voigtländer 40mm/2.0
Het is nu alleen slecht weer.
Wel allemaal dezelfde basis-instellingen gebruiken voor de camera voor het contrast. Bijv. "Standard".
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Erg fijn idee!
Ik ben van de partij, sowieso.
Ik ben van de partij, sowieso.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Léon Obers
- Forumlid
Paar dagen wachten, als het beter weer wordt. Bovendien is het hier nu carnaval en heb ik verplichtingen om met dochter op stap te gaan (zij verkleed als Pipi Langkous).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 05 2011 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Heel interessant natuurlijk, maar ik denk dat onze lezers liever weten hoe jij gaat. Als Tita Tovenaar?Léon Obers schreef:Par dagen wachten, als het beter weer wordt. Bovendien is het hier nu carnaval en heb ik verplichtingen om met dochter op stap te gaan (zij verkleed als Pipi Langkous).