Een poos geleden heb ik mijn oude 50 f:1.8 MF weggedaan omdat het regelmatig voorkwam dat er midden in het beeld een blauw/paarse vlek verscheen. Dat zou iets te maken hebben met spiegeling tussen het achterste lensdeel en de sensor van de D200 die ik toen nog had.
Vervolgens heb ik een 50 f:1.4AF (non-D) gekocht en die had precies hetzelfde, maar nu op mijn D7000.
Die 50 f:1.4AF (non-D) heb ik vervolgens ingeruild voor een 50 f:1.8AF-D en je raadt het al... wéér die blauwe vlek in het midden.
Wanneer het het duidelijkst zichtbaar is, dat is met veel licht in de achtergrond. De gemiddelde landschapsfoto zeg maar. Echt niet extreem dus. Zolang de horizon onder het midden van het beeld ligt, dan valt het niet op. Heb ik een donkerder onderwerp in het midden met lucht erboven, dat is het zichtbaar. Soms zo erg dat de foto absoluut onbruikbaar is. Bij filmen is het vooral erg duidelijk.
Wat nu?
Bestaat er een 50mm die dat probleem NIET geeft?
Ik ben bang dat ik de lens niet meer kan inleveren om mijn geld terug te krijgen. Het is tenslotte geen productiefout, maar in mijn ogen een ontwerpfout

Wat zou jij doen?
Hier een voorbeeld, onbewerkt.

(edit:link verwijderd)