Ik kreeg zelf al het idee dat je met center het beter krijgt, daarom vroeg ik t ook.george013 schreef:Met dit soort situaties moet je een keuze maken. Zie je bijv. met foto1 en foto5. Foto1 is gericht qua belichting op de donkerdere hond en foto5 op het lichtere water.
Foto1 zou je nog met een flits kunnen verbeteren. Belichting meer richten op de heldere achtegrond, de hond wordt dan onderbelicht maar dat verbeter je weer met de flits. Zo werk je die lichtverschillen een beetje weg.
Zou je dat bij foto5 ook doen, geloof ik dat de afstand camera-hond te groot is. Maar gewoon proberen.
Persoonlijk heb ik de lichtmeting nooit op matrix staan. De camera gaat zelf het een en ander interpreteren en aanpassen. Zet hem op spot of center, houd goed in de gaten war je op richt, kijk op het histogram of hoge lichten schermpje en probeer het resultaat te beoordelen. Kweek je jezelf een gevoel aan hoe het licht in te schatten.
George
Dat richten is nog best moeilijk met van die scheurende honden
Histogram ken ik nog niet, ga ik me maar eens in verdiepen (moet toch ergens beginnen :mrgreen: )
Bedankt voor je input iig