welk importing software gebruiken jullie?

Discussies over fotobewerking en archivering

Welke importing software gebruiken jullie?

Aperture
1
2%
Nikon importing software
17
40%
Echte mannen gebruiken geen importing software!
16
37%
Adobe Lightroom
8
19%
euh iPhoto?
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma apr 16 2007 11:10 am

Dat eerste bekijken doe ik meestal met IrfanView.
Die is wel wat langzaam met NEF, maar als ik NEFs schiet, doe ik toch altijd RAW+JPG en met IrfanView steggel ik dan wat. Ik hup dan gewoon van JPG naar JPG.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma apr 16 2007 11:32 am

Inhijsen en de eerste automatische verbetering doe ik met Picture Project. Bekijken, op volle grootte met de diashowfunctie.

Evt noodzakelijke verbeteringen daarna met Capture NX.

Ik vind de Nikonsoftware nog steeds de beste weergave van mijn NEF's geven.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » ma apr 16 2007 11:36 am

Ik gebruik sinds kort bijna altijd Lightroom. Deze zet voor je de foto's in een map (Zelf te bepalen).
Tevens kan je gelijk aan de foto's keywords meegeven en wordt er automatisch de IPTC data eraan toegevoegd. Dit vind ik erg handig! De keywords voor het snel terug kunnen vinden van bepaalde foto's en de IPTC waar je je eigen gegevens + © gegevens erin kunt zetten etc. etc. Nikon View heeft deze mogelijkheden (volgens mij) niet....
Lightroom dus!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma apr 16 2007 11:44 am

De Finder van de Mac geeft NEF previews goed en snel weer. Nikon View en Picture Project bieden voor Mac gebruikers geen meerwaarde wat dat betreft.

JOEB

PictureProject, Nikon Capture 4 en Paintshop pro

Bericht door JOEB » ma apr 16 2007 11:48 am

Met Picture Project haal ik de boel binnen. Geef een collectie op met een zinnige naam. Veder zorgt Picture Project voor de dir-namen en haalt de boel netjes over. (Zowel van m'n D100 als m'n S1).
Nikon Capture voor de 'batch aanpassingen' en voor het knippen/plakken/andere resoluties enz.
Als dat niet voldoende is gebruik ik Paintshop Pro (9) voor het fijnere werk.
Als ik snel iets op het web wil zetten gebruik ik Arles Webpage creator. Deze past resoluties aan en sleutelt handig wat webpagina's in elkaar met menu's en de hele zooi.

gr
JOEB

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma apr 16 2007 11:49 am

Als importprogramma gebruik ik NikonView, zet alles netjes in mappen op datum en tijd. Verder gebruik ik het programma niet.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma apr 16 2007 12:05 pm

ik gebruik Fotostation. Ook om te archiveren. Vroeger werd er een light versie bij de Nikon camera meegeleverd. Ik gebruik de Pro versie.

JoostDeJong

Bericht door JoostDeJong » ma apr 16 2007 12:58 pm

Ik sleep alle NEF's op mijn mac naar map 2007, daarin zit map 04, daarin zit map 16onderwerp. In map 16onderwerp waar nu alle NEF's zitten maak
ik nog een map "bewerkt" die dus altijd boven staat en save hier m'n in
Capture NX bewerkte NEF's in als TIFF's of Jpegs. Deze TIFF's krijgen dan de naam DSC_0494onderwerp zodat ze makkelijk te herkennen zijn.
NEF's bekijk ik of in "finder" of open de hele batch in "Preview" en smijt
meteen de mislukte foto's weg. Na Capture NX evt. Photoshop en klaar.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di apr 17 2007 10:43 am

Voor het importeren van de NEF's gebruik ik altijd Nikon View 6.2.7. Verdere verwerking doorgaans in NX + CS2. Een voordeel van Nikon View tov andere (niet-Nikon) programma's is dat eventuele spraakmemo's (ik gebruik de D2x) tevens direct kunnen worden afgespeeld.
Jur

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di apr 17 2007 7:55 pm

Nikon View toch wel. Andere import programma's heb ik wel geprobeerd maar voldeden nooit (cq deden niet wat ik wilde = op de nikonview manier, dan moet je nikonview blijven gebruiken). Wat ik handig vind is dat je Nikonview de bestanden andere namen kunt laten geven. Ik voeg het prefix D70 of D50 toe.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di apr 17 2007 8:17 pm

Camera via USB kabeltje direct aan een MAC.
Commando: "Alles importeren" met Fotoimport.
Dat programma vergelijkt de opnamen in je toestel (of op je kaart) met de inhoud van je importmap en haalt vervolgens razendsnel (alleen de nieuwe) bestanden binnen. Gelijkertijd krijgen al je foto's (NEF of JPG maaakt niet uit) direct een thumbnail in de Finderweergave. Als je dat zou willen wilt kun je er voor kiezen, dat vervolgens automatisch je geheigenkaart weer geleegd.
Met PS CS2 vervolgens de opnames selecteren, zo nodig bewerken en opslaan naar de betreffende doelmappen.
Ik heb in de laatste jaren NX, Aperture en nog zo'n handjevol programma's geprobeerd. Ze hebben allemaal wel iets waar ze in uitblinken, maar hebben ook elk voor zich hun beperkingen. PS is tot nu toe de meest universele, complete en veelzijdige software van dit moment.

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Malo1961

Bericht door Malo1961 » di apr 17 2007 8:49 pm

Adobe Lightroom. Wil ook nooit meer iets anders. Snel en maakt PS bijnaaaa....... :) overbodig.
My 2 cnts,
Martin

JOEB

spraakmemo's

Bericht door JOEB » di apr 17 2007 10:18 pm

Jur schreef:Een voordeel van Nikon View tov andere (niet-Nikon) programma's is dat eventuele spraakmemo's (ik gebruik de D2x) tevens direct kunnen worden afgespeeld.
Vanuit m'n S1 gaan met picture project de spraakmemo's ook mee.

(Ja, ja... de S1 kent spraakmemo's!)

JoostDeJong

Bericht door JoostDeJong » di apr 17 2007 10:35 pm

Mmm,goeie tip Fera Albi,direct een thumbnail in de finder is toch wel handig,gaat 't ook sneller dan slepen? Met een 2gb ultraIII kaartje begint 't behoorlijk te vertragen als je een volle kaart naar je finder sleept. Maar goed,zo vaak is m'n kaart nou ook weer niet vol.
Joost

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo apr 18 2007 8:28 am

D70 aan de USB kabel, cam wordt door de pc herkent en opent Nikon View en de bijbehorende download interface.
Klik op importeren en nef'jes gaan in tempo naar de door mij ingestelde download dir. op de pc. Voor iedere nieuwe cf-kaart of opnieuw aanpluggen wordt automatisch een nieuwe sub-dir gemaakt. Bestanden worden automatisch (instelbaar) na overpompen van mijn cf gewist.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”