welk importing software gebruiken jullie?
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik gebruik sinds kort bijna altijd Lightroom. Deze zet voor je de foto's in een map (Zelf te bepalen).
Tevens kan je gelijk aan de foto's keywords meegeven en wordt er automatisch de IPTC data eraan toegevoegd. Dit vind ik erg handig! De keywords voor het snel terug kunnen vinden van bepaalde foto's en de IPTC waar je je eigen gegevens + © gegevens erin kunt zetten etc. etc. Nikon View heeft deze mogelijkheden (volgens mij) niet....
Lightroom dus!
Tevens kan je gelijk aan de foto's keywords meegeven en wordt er automatisch de IPTC data eraan toegevoegd. Dit vind ik erg handig! De keywords voor het snel terug kunnen vinden van bepaalde foto's en de IPTC waar je je eigen gegevens + © gegevens erin kunt zetten etc. etc. Nikon View heeft deze mogelijkheden (volgens mij) niet....
Lightroom dus!
PictureProject, Nikon Capture 4 en Paintshop pro
Met Picture Project haal ik de boel binnen. Geef een collectie op met een zinnige naam. Veder zorgt Picture Project voor de dir-namen en haalt de boel netjes over. (Zowel van m'n D100 als m'n S1).
Nikon Capture voor de 'batch aanpassingen' en voor het knippen/plakken/andere resoluties enz.
Als dat niet voldoende is gebruik ik Paintshop Pro (9) voor het fijnere werk.
Als ik snel iets op het web wil zetten gebruik ik Arles Webpage creator. Deze past resoluties aan en sleutelt handig wat webpagina's in elkaar met menu's en de hele zooi.
gr
JOEB
Nikon Capture voor de 'batch aanpassingen' en voor het knippen/plakken/andere resoluties enz.
Als dat niet voldoende is gebruik ik Paintshop Pro (9) voor het fijnere werk.
Als ik snel iets op het web wil zetten gebruik ik Arles Webpage creator. Deze past resoluties aan en sleutelt handig wat webpagina's in elkaar met menu's en de hele zooi.
gr
JOEB
Ik sleep alle NEF's op mijn mac naar map 2007, daarin zit map 04, daarin zit map 16onderwerp. In map 16onderwerp waar nu alle NEF's zitten maak
ik nog een map "bewerkt" die dus altijd boven staat en save hier m'n in
Capture NX bewerkte NEF's in als TIFF's of Jpegs. Deze TIFF's krijgen dan de naam DSC_0494onderwerp zodat ze makkelijk te herkennen zijn.
NEF's bekijk ik of in "finder" of open de hele batch in "Preview" en smijt
meteen de mislukte foto's weg. Na Capture NX evt. Photoshop en klaar.
ik nog een map "bewerkt" die dus altijd boven staat en save hier m'n in
Capture NX bewerkte NEF's in als TIFF's of Jpegs. Deze TIFF's krijgen dan de naam DSC_0494onderwerp zodat ze makkelijk te herkennen zijn.
NEF's bekijk ik of in "finder" of open de hele batch in "Preview" en smijt
meteen de mislukte foto's weg. Na Capture NX evt. Photoshop en klaar.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon View toch wel. Andere import programma's heb ik wel geprobeerd maar voldeden nooit (cq deden niet wat ik wilde = op de nikonview manier, dan moet je nikonview blijven gebruiken). Wat ik handig vind is dat je Nikonview de bestanden andere namen kunt laten geven. Ik voeg het prefix D70 of D50 toe.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Fera Albi
- Clublid
Camera via USB kabeltje direct aan een MAC.
Commando: "Alles importeren" met Fotoimport.
Dat programma vergelijkt de opnamen in je toestel (of op je kaart) met de inhoud van je importmap en haalt vervolgens razendsnel (alleen de nieuwe) bestanden binnen. Gelijkertijd krijgen al je foto's (NEF of JPG maaakt niet uit) direct een thumbnail in de Finderweergave. Als je dat zou willen wilt kun je er voor kiezen, dat vervolgens automatisch je geheigenkaart weer geleegd.
Met PS CS2 vervolgens de opnames selecteren, zo nodig bewerken en opslaan naar de betreffende doelmappen.
Ik heb in de laatste jaren NX, Aperture en nog zo'n handjevol programma's geprobeerd. Ze hebben allemaal wel iets waar ze in uitblinken, maar hebben ook elk voor zich hun beperkingen. PS is tot nu toe de meest universele, complete en veelzijdige software van dit moment.
Hans
Commando: "Alles importeren" met Fotoimport.
Dat programma vergelijkt de opnamen in je toestel (of op je kaart) met de inhoud van je importmap en haalt vervolgens razendsnel (alleen de nieuwe) bestanden binnen. Gelijkertijd krijgen al je foto's (NEF of JPG maaakt niet uit) direct een thumbnail in de Finderweergave. Als je dat zou willen wilt kun je er voor kiezen, dat vervolgens automatisch je geheigenkaart weer geleegd.
Met PS CS2 vervolgens de opnames selecteren, zo nodig bewerken en opslaan naar de betreffende doelmappen.
Ik heb in de laatste jaren NX, Aperture en nog zo'n handjevol programma's geprobeerd. Ze hebben allemaal wel iets waar ze in uitblinken, maar hebben ook elk voor zich hun beperkingen. PS is tot nu toe de meest universele, complete en veelzijdige software van dit moment.
Hans
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
spraakmemo's
Vanuit m'n S1 gaan met picture project de spraakmemo's ook mee.Jur schreef:Een voordeel van Nikon View tov andere (niet-Nikon) programma's is dat eventuele spraakmemo's (ik gebruik de D2x) tevens direct kunnen worden afgespeeld.
(Ja, ja... de S1 kent spraakmemo's!)
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
D70 aan de USB kabel, cam wordt door de pc herkent en opent Nikon View en de bijbehorende download interface.
Klik op importeren en nef'jes gaan in tempo naar de door mij ingestelde download dir. op de pc. Voor iedere nieuwe cf-kaart of opnieuw aanpluggen wordt automatisch een nieuwe sub-dir gemaakt. Bestanden worden automatisch (instelbaar) na overpompen van mijn cf gewist.
Klik op importeren en nef'jes gaan in tempo naar de door mij ingestelde download dir. op de pc. Voor iedere nieuwe cf-kaart of opnieuw aanpluggen wordt automatisch een nieuwe sub-dir gemaakt. Bestanden worden automatisch (instelbaar) na overpompen van mijn cf gewist.