Samyang "poor man's" 35mm f/1.4 - lenstest

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Samyang "poor man's" 35mm f/1.4 - lenstest

Bericht door Léon Obers » za mei 21 2011 1:36 pm

Eeuw schreef: Wel een nieuwe publicatie gevonden:
http://www.questionsphoto.com/article/5 ... se-en-main
Mijn eerste indruk voor de afbeeldingen met schaars licht (en wellicht het gebruik van een grote opening) geven me wel het idee van een bepaalde typische zachte sfeer (zacht contrast). Met name te zien op de 2e pagina te zien halverwege. Dat stadsbeeld geeft iets Anton Pieck achtigs. Dat kun je prettig vinden of juist niet. Maar ja, dat zul je al gauw hebben bij elke lichtsterke lens. Het is wellicht makkelijker een zachter contrast wat op te peppen, dan andersom. Voor volle opening beelden ziet het er best fraai uit.
Alleen de vertekening en het bokeh vind ik minder aantrekkelijk. Maar ja, de lens kost ook niks in vergelijking met die van Nikon of Zeiss. :D

Vrij vertaald naar het Nederlands (via Google translator) is het wel een lens met potentie:
"De scherpte is veruit superieur aan die van standaard brandpuntsafstand lenzen en vignettering opvallend beheerst."
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mei 21 2011 1:52 pm

Ik vind dat je wel gelijk hebt, iets schilderachtigs heeft het zeker. Dat komt hier natuurlijk vooral door de onderwerpskeuze, vakwerkhuisjes. Best mooi. Het zachte tekenen doen al die f/1.4 objectieven wel een beetje bij volledige opening begrijp ik. Je vindt de onscherpte niet mooi zeg je. Ik vind het nogal meevallen, in ieder geval beter dan de Nikon 35mm's. Ik weet eigenlijk niet hoe het met de Sigma 30mm f/1.4 is gesteld. Heb er nooit naar gekeken.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 21 2011 2:10 pm

Eeuw schreef:Je vindt de onscherpte niet mooi zeg je. Ik vind het nogal meevallen, in ieder geval beter dan de Nikon 35mm's.
Ik zou meer voorbeelden en vergelijkingen willen zien, met name ook naast een Zeiss 35mm/1.4
Maar een keus voor een Samyang is gezien de prijs snel gemaakt. :D

Via een voor mij nog onbekende test website waar iemand in een ander draadje naar verwees kun je heel aardig vergelijkingen maken met foto's langs elkaar.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... Tools.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Samyang staat er helaas (nog) niet bij.

In die vergelijkingen van allerlei lenzen vind ik met name de kwaliteit van bijv. een Sigma 105mm macrolens opvallend goed tegenover andere merken. Ook de Sigma 150mm is een fraai objectief.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mei 21 2011 2:19 pm

Léon Obers schreef:..........
Ik zou meer voorbeelden en vergelijkingen willen zien, met name ook naast een Zeiss 35mm/1.4
Maar een keus voor een Samyang is gezien de prijs snel gemaakt. :D
............
Dat is precies de spijker op de kop. Je moet niet vergelijken met Nikon of Canon AF-lenzen, maar met de Zeiss' en Voigtländers die nu de kwaliteit op mf uitmaken. Dan is het helemaal duidelijk.

Hier nog een goeie quote:
It’s amazing that this lens beats the Nikon, Canon, and Sony optics in almost every way. It says quite a bit of the sad state of optical affairs at Nikon and Canon especially.

Read more on PhotoRumors.com: http://photorumors.com/2011/05/04/samya ... z1MzM7sYnH" onclick="window.open(this.href);return false;
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mei 29 2011 2:47 pm

Nog een vergelijkende test:
http://www.canon-board.info/showthread. ... post967720" onclick="window.open(this.href);return false;
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 29 2011 3:35 pm

Hoewel mijn Pools niet is wat het zou moeten zijn - vooral tegenwoordig - is het leuk te zien dat ook de Canon 1,4/35mm het moet afleggen tegen dit prachtige Koreaanse product. Het gaat helemaal goed komen met die jongens. Als die de handen ineen slaan met bijvoorbeeld Samsung gaan er een aantal Japanse bedrijven het heel moeilijk krijgen. Tenzij die Japanse bedrijven zelf de Koreanen binnen halen? Of... misschien wel een Europees bedrijf, zoals Zeiss heel goed samengaat - correctie: samenging - met Kyocera.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo mei 29 2011 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 29 2011 3:54 pm

emdeklerk schreef:zoals Zeiss heel goed samengaat met Kyocera.
Nou ja, Kyocera maakt vanaf 2005 geen camera's en lenzen meer.
Zeiss lenzen en camera's (Zeiss Ikon) worden nu gemaakt door Cosina.
Door wie de "Sony" Zeiss lenzen worden gemaakt is mij niet bekend.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 29 2011 4:56 pm

Helemaal goed. Ik bedoelde Cosina.
Kyocera maakt al lang geen Zeiss/Yashica/Contaxen en optiek meer, helaas.

(Wat was de RTS toch een mooie camera...)

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mei 29 2011 11:37 pm

Laat die gasten lekker in Korea hun ding doen, blijft het nog goedkoop ook :wink2: :lol:

Ik ben bezig hen te bewegen een 24mm f:/1.4 te maken voor me. Nog even geduld hoor.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 30 2011 12:51 am

emdeklerk schreef:Hoewel mijn Pools niet is wat het zou moeten zijn - vooral tegenwoordig - is het leuk te zien dat ook de Canon 1,4/35mm het moet afleggen tegen dit prachtige Koreaanse product. Het gaat helemaal goed komen met die jongens. Als die de handen ineen slaan met bijvoorbeeld Samsung gaan er een aantal Japanse bedrijven het heel moeilijk krijgen. Tenzij die Japanse bedrijven zelf de Koreanen binnen halen? Of... misschien wel een Europees bedrijf, zoals Zeiss heel goed samengaat - correctie: samenging - met Kyocera.
Als je met Google Chrome werkt wordt het herkend als Pools en kan je het laten vertalen in iets dat voor Nederland moet doorgaan. Dat zorgt er wel voor dat je de tekst redelijk kunt lezen. :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 30 2011 8:51 am

Dank je, Patrick.
Maar je zegt het: "in iets dat voor Nederlands moet doorgaan...".
Ik ben al allergisch voor d-, t- en alle andere hedendaagse spelfouten, dus ik laat de moderne gifbeker van de "vertaal"-programmatuur maar aan me voorbij gaan.
Gelukkig staan er foto's en ander illustratiemateriaal bij de Poolse tekst.
Groetend,
emdeklerk

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 30 2011 10:43 am

emdeklerk schreef:Dank je, Patrick.
Maar je zegt het: "in iets dat voor Nederlands moet doorgaan...".
Ik ben al allergisch voor d-, t- en alle andere hedendaagse spelfouten, dus ik laat de moderne gifbeker van de "vertaal"-programmatuur maar aan me voorbij gaan.
Gelukkig staan er foto's en ander illustratiemateriaal bij de Poolse tekst.
Ik vind het ook vervelend om te moeten lezen, maar kan er onderhand wel een beetje tegen.

De vertaling is trouwens eerder lachwekkend dan allergie-opwekkend. :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 26 2011 6:13 pm

Inmiddels een test van de "poor man's" Samyang 35mm f/1.4 op photozone.de
Samyang: http://www.photozone.de/nikon_ff/658-samyang3514fx" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon: http://www.photozone.de/nikon_ff/596-nikkorafs3514ff" onclick="window.open(this.href);return false;

In het centrum bij de twee grootste diafragma's iets minder resolutie als Nikon, de hoeken daarentegen zijn door de bank genomen weer net iets beter.

- Een stuk minder vignettering
- Een stuk minder chromatische abberatie
- Zelfde vertekening
- Bokeh is niet echt top, maar van de Nikon kennelijk ook niet.
"The quality of the bokeh is on the nervous side but that's a fate that it shares with the Nikkor lens actually.
The amount of bokeh fringing is typical for a lens in this class."

"Samyang continues to surprise us with the high quality of their recently released products. The Samyang 35mm f/1.4 AS UMC is capable of delivering a very high quality straight from f/1.4........."
"Stopping down boosts the contrast whereas the resolution improves to basically excellent results at medium aperture settings. It may be a surprising news but it matches the Nikkor AF-S 35mm f/1.4 G here."

De goedkope prijs zit hem kennelijk toch ook in andere zaken. Deze lens had wat last van decentrering, dus de spreiding in kwaliteit kan per exemplaar wat uiteenlopen. (Overigens kan dat bij de dure Nikon's net zo goed).

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo jun 26 2011 8:58 pm

Er worden hier veel meningen gegeven over dit objectief.
Maar wie van jullie heeft hem nou eigenlijk in bezit en kan wat foto's laten zien?

yellowfish

Bericht door yellowfish » zo jun 26 2011 9:11 pm

Altijd leuk te lezen dat er meerdere partijen zijn die prachtig glas kunnen fabriceren.
Zeker als de prijs ook veel lager kan uitkomen voor lichtsterk glas dan de gevestigde orde.
Ook hier ben ik het met Marten eens dat de testen zoals deze online worden gepresenteerd
niet direct voor zoete koek moet worden aangenomen. Immers ik heb u allen veel hoger zitten.
Wel kan ik onderstrepen -binnen dit merkenforum- dat het huis Nikon toch echt een geweldige
prestatie heeft geleverd. Ik heb zelf de AFS 35/1.4 en niet de Samyang, dat dan weer niet.
Ik ga de uitdaging van harte aan als hier iemand de Samyang kan testen en daardoor zelf kunnen
vergelijken en wie weet nog beoordelen.....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”