Samyang "poor man's" 35mm f/1.4 - lenstest
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Samyang "poor man's" 35mm f/1.4 - lenstest
De eerste test op het web van de onlangs geïntroduceerde Samyang 35mm f/1.4 manuele lens.
Met een prijs van circa 4x goedkoper als de Nikon 35mm/1.4 lacht Samyang iedereen uit.
En de kwaliteit?
Vol open en bij diafragma f2.0 presteert de Samyang BETER dan de Nikkor lens, zowel in het centrum als in de hoeken.
Inderdaad daarboven wordt de Nikkor wel beter (die komt aan erg hoge scherpte), maar niet 4x beter, gezien de prijs.
Verder presteert de Samyang ook beter op het gebied van astigmatisme dan de Nikon lens (het verschil in scherpte in verschillende richtingen, te vergelijken als de spaken in een fietswiel, en loodrecht erop als zijnde de cirkels zoals een velg). Met name te zien bij de grotere openingen. Een hogere mate van astigmatisme zie je met name dan terug als wat "veeg" scherpte in de hoeken naar het centrum toe gericht.
Verder:
- minder coma
- minder vertekening
- minder lichtafval
- CA is ook erg goed, hoewel de LoCa wel weer iets langer stand houdt dan bij Nikon.
De Samyang kan dus eigenlijk prima mee, vooral als je hem wilt inzetten bij die grotere openingen.
Iets waar je juist een keus maakt om zo'n lichtsterke lens te willen kopen.
O ja, waar is de test te lezen. Hier: http://www.lenstip.com/297.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pros:
- very good, momentarily even splendid image quality in the frame centre,
- good image quality on the edge, even on full frame,
- low lateral chromatic aberration,
- moderate distortion,
- splendidly corrected astigmatism,
- the smallest vignetting in the 1.4/35 class lenses,
- decent work against bright light,
- very good price/quality ratio.
Cons:
- visible longitudinal chromatic aberration,
- noticeable coma.
Met een prijs van circa 4x goedkoper als de Nikon 35mm/1.4 lacht Samyang iedereen uit.
En de kwaliteit?
Vol open en bij diafragma f2.0 presteert de Samyang BETER dan de Nikkor lens, zowel in het centrum als in de hoeken.
Inderdaad daarboven wordt de Nikkor wel beter (die komt aan erg hoge scherpte), maar niet 4x beter, gezien de prijs.
Verder presteert de Samyang ook beter op het gebied van astigmatisme dan de Nikon lens (het verschil in scherpte in verschillende richtingen, te vergelijken als de spaken in een fietswiel, en loodrecht erop als zijnde de cirkels zoals een velg). Met name te zien bij de grotere openingen. Een hogere mate van astigmatisme zie je met name dan terug als wat "veeg" scherpte in de hoeken naar het centrum toe gericht.
Verder:
- minder coma
- minder vertekening
- minder lichtafval
- CA is ook erg goed, hoewel de LoCa wel weer iets langer stand houdt dan bij Nikon.
De Samyang kan dus eigenlijk prima mee, vooral als je hem wilt inzetten bij die grotere openingen.
Iets waar je juist een keus maakt om zo'n lichtsterke lens te willen kopen.
O ja, waar is de test te lezen. Hier: http://www.lenstip.com/297.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pros:
- very good, momentarily even splendid image quality in the frame centre,
- good image quality on the edge, even on full frame,
- low lateral chromatic aberration,
- moderate distortion,
- splendidly corrected astigmatism,
- the smallest vignetting in the 1.4/35 class lenses,
- decent work against bright light,
- very good price/quality ratio.
Cons:
- visible longitudinal chromatic aberration,
- noticeable coma.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Samyang "poor man's" 35mm f/1.4 - lenstest
Indrukwekkend!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
Die Samyang series worden steeds sterker.
Klinkt goed
Klinkt goed
- Eeuw
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb hem vandaag besteld, nu maar hopen dat ie snel komt.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Eeuw schreef:Ik heb hem vandaag besteld, nu maar hopen dat ie snel komt.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Zodra ik hem heb zal ik een Samyang draadje openen. Lijkt me heel leuk om te vergelijken met andere brandpunten en andere Nikonbodies.
Ik begrijp uit verschillende publicaties dat ie misschien beter tot zijn recht komt op full-frame, maar het heeft me toch niet weerhouden er eentje te bestellen voor mijn plasticrommeld7000.
Ik begrijp uit verschillende publicaties dat ie misschien beter tot zijn recht komt op full-frame, maar het heeft me toch niet weerhouden er eentje te bestellen voor mijn plasticrommeld7000.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Ontbreekt een autofocus?
Gezien de laatste zin uit de conlusie:
I am very curious indeed how the situation on the market will change when Samyang starts to equip its lenses with an autofocus…
I am very curious indeed how the situation on the market will change when Samyang starts to equip its lenses with an autofocus…
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, die ontbreekt.Dochoff schreef:Ontbreekt een autofocus?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Dat zou dan wel de derde "con" kunnen zijn 
Puntje van belang lijkt mij.

- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Ik was op de hoogte hoorDochoff schreef:Dat zou dan wel de derde "con" kunnen zijn

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Inmiddels 640 viewers van dit topic, dus ik denk met jou, en mij, inmiddels een hoop anderen ookEeuw schreef:Ik was op de hoogte hoorDochoff schreef:Dat zou dan wel de derde "con" kunnen zijn

Gelukkig was je op de hoogte, zou anders een teleurstelling zijn. Nu zal menig aanschaffer zich zorgvuldig inlezen in mogelijke nieuwe lenzen, maar dan is het wel fijn dat de info klopt en voldoende is

p.s1. Veel plezier er mee!
p.s.2 wordt NAS nu SAS?

- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Je wordt gewoon duizelig van de enthousiaste berichten over deze lens. Met enige scepsis zie ik hem tegemoet, dat wel, maarrrr gezien mijn lenzenpark zal het meteen een van de beste zijn. Ik ben altijd nogal krenterig geweest met glasinvestering. Nu nog steeds dus, maar ik vind het vooral spannend en een grote uitdaging om dit type objectieven te gebruiken. Leuker dan gewoon veel geld uit te geven aan "de drie musketiers" van Nikon, veel te makkelijk. Vroeger heb ik altijd met de hand moeten scherpstellen en er viel dan ook veel af door misfocus. Ik ben er nooit heel sterk in geweest, net zo min als mijn horizon recht houden. Toch heb ik jaren mijn geld verdiend met fotografie, maar dat was heel veel studiowerk op midden- en grootformaat. Gewoon leuk maar ik heb het afgezworen. Nu heb ik een amateurcamera en ben zo vrij als een vogeltje.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Ben ook heel benieuwd naar die lens! Heb er ook alles wat er over bekend is al over opgezocht en gelezen.
Zie je ervaringen dan ook smachtend tegemoet !!
Zie je ervaringen dan ook smachtend tegemoet !!

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Nog steeds niet leverbaar hier....
Wel een nieuwe publicatie gevonden:
http://www.questionsphoto.com/article/5 ... se-en-main
Getest op een Canon, helaas.
Wel een nieuwe publicatie gevonden:
http://www.questionsphoto.com/article/5 ... se-en-main
Getest op een Canon, helaas.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>