Pfff, het was toch moeilijk om alles vandaag goed belicht te krijgen.
-Statief en lange sluitertijd: Kreeg het niet goed scherp. Wat ik nu fout deed, ik weet het niet. Zelfs de avond-fotografie van vorige week ging 10 keer beter. Maar dit was een ruimte met maar één raam, waar wit licht uitkwam en gele lampjes aan het plafond.
De modellen zaten doodstil, maar het werd er niet mooier op.Bovendien kreeg ik het met het statief ook niet goed qua compositie. Je hebt zo weinig bewegingsvrijheid...
-De externe flits (sb-800), daar had ik me nog wat in verdiept en een aantal flits-foto's zijn redelijk tot goed gelukt.
Geprobeerd indirect via plafond, de flitser voor mij laten werken, mét diffusor-kapje en zonder. Voor de 2e keer dat ik dit ding gebruik...maar er valt nog meer uit te halen volgens mij.
-Zonder flits kwam ik er in de schaduw-achtige ruimtes gewoon niet mee weg. Of dat nou aan mij ligt of aan de camera of aan de lens...daar ben ik nog niet over uit.
-Met de hand flitsen terwijl de sluiter openstaat: Paar keer geprobeerd, maar ik heb de sluiter misschien te lang laten openstaan? Als ik hem korter deed (en dan wel via de zelfontspanner) was ik nog steeds te laat met flitsen vanuit m'n hand óp het onderwerp(maar dan was alles weer te donker). Dus niet zo als ik had gehoopt...
Wat ik merk is dat het dus duidelijk een kwestie is van trial en error. Veel experimenteren en je goed inlezen qua kennis wat werkt en wat niet werkt.
Nu wil ik zelf wel een flitser aanschaffen, maar ik weet nog niet welke...
Ik weet er nog te weinig van af en zie op Ebay allerlei goedkope flitsertjes, waarvan ik denk: 2 of 3 en dan proberen in verschillende opstellingen...Maar ik heb dan nog steeds geen idee wát ik koop omdat ik van het technische nog te weinig snap.
Hebben jullie een idee wat verstandig is om eens mee te beginnen? Ik heb toch eigenlijk maar een beperkt budget
(ik kan de vraag ook bij Flitsers stellen hoor).