Body kapot, duivelse keuze!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Chicco

Re: Body kapot, duivelse keuze!

Bericht door Chicco » do apr 28 2011 12:17 pm

Ga voor de D90+16-85VR een prachtcombinatie die je nog lang zal plezieren :P

Grtz

Chicco

Essebes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Essebes » do apr 28 2011 12:49 pm

Ze bieden hem aan voor 739 met 18-105. Die kost 190 euro. Die wil ik eraf praten, en waarschijnlijk 550 overhouden:)
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages

Mustafa

Bericht door Mustafa » do apr 28 2011 3:33 pm

aaah, ok ik snap hem, laat ff weten of het je gelukt is, ben benieuwd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do apr 28 2011 4:42 pm

en spaar verder voor de 16-85 , de perfecte combinatie
Kan, maar ik ben blij met mijn 18-105.
Heb ze naast elkaar gehad en vond de mijn beter (18-105 tov de 16-85) tov de prijs. Contrast kan softwarematig een tikje krijgen. Indien dit nodig is.

Maar goed het is een afweging die je zelfs moet maken.

Kroontje

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do apr 28 2011 10:05 pm

Mustafa schreef:@ Essebes, heb ff gekeken op de site van camera.nl, maar kwam de D90 niet tegen voor 500 euro, ben je er zeker van dat die nieuw in doos te koop is voor 500 euro?
De website van Camera.nl heeft de D90 body niet meer te koop staan. Wél de D90 body in combinatie met de AF-S 18-105 VR, voor een spotprijs. Dus het is goed mogelijk dat ze in de winkel bereid zijn de body los te verkopen tegen een prijs waarover ze normaliter ruzie met de concurrenten (of met Nikon!) zouden krijgen :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » di mei 03 2011 6:58 pm

Nieuw dilemma: het wordt de D90, maar jullie mening over de 18-105 (die erbij zit) verschilt nogal.

Dus: losse body, of met de 18-105 erbij? Camera kan ik pas over drie weken in mijn handen houden, dus alle tijd voor heel veel goede voors en tegens. Ik ga natuurlijk zelf ook op onderzoek uit :wink:

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di mei 03 2011 10:39 pm

Essebes schreef:Nieuw dilemma: het wordt de D90, maar jullie mening over de 18-105 (die erbij zit) verschilt nogal.
Dus: losse body, of met de 18-105 erbij? Camera kan ik pas over drie weken in mijn handen houden, dus alle tijd voor heel veel goede voors en tegens. Ik ga natuurlijk zelf ook op onderzoek uit :wink:
Ik had de 18-105 er ook bij. Vervangen door een tweemaal zo dure Sigma 17-70mm 2.8-4.0. Behalve dat het zoekerbeeld van de Sigma natuurlijk een stuk lichter is, vond ik de focusring van de 18-105 een beetje te gammel en onnauwkeurig. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Als de 18-105 hoofdzakelijk voor "lichte werkzaamheden" met autofocus bestemd is, dan heb je er optisch een erg goed én practisch objectief aan, zéker als je er NEF mee fotografeert en dan converteert met Capture NX2, waarmee optische onvolkomenheden als CA, vignettering, kussen- c.q. tonvormige vertekening heel gemakkelijk en effectief kunnen worden gecorrigeerd.

EDIT: Nog eens teruglezend zie ik dat het nu lijkt alsof de 18-105 vol fouten zit. Dat bedoelde ik niet en dat is ook niet zo. Kijk b.v. de test op photozone.de er maar op na.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo mei 04 2011 9:10 am

Ik ben zelf in het bezit van o.a. de 18-105 en vind het een prettige lens voor algemeen gebruik. Inmiddels wel wat ander glaswerk erbij, maar daar was ik al voor gewaarschuwd, niet zozeer vanwege de kwaliteit van de 18-105 specifiek, maar vanwege NAS.
Je zou kunnen overwegen wat je bespaart als je een body alleen koopt tov de body met kitlens en of je het waard vindt om de 18-105 te laten liggen. Ik vraag me af of je de aankoopprijs van een losse lens van de kit-prijs kunt afsnoepen, ik hoop het voor je, maar betwijfel het.
Volgens mij is het verschil vervolgens dusdanig dat je 'm beter tot je kunt nemen en mooie foto's ermee gaat maken. Mocht ie je niet bevallen, kun je altijd overgaan tot wat anders. Maar mocht je het budget hebben om de 16-85 aan te schaffen én je gevoel is hierbij veel beter, dan is dat natuurlijk de te nemen stap.
Volg uiteindelijk je gevoel. Als je het gevoel hebt de verkeerde aankoop te hebben gedaan, ongeacht welke, had je beter een paar honderd euro meer of minder uit kunnen geven.

Succes, en we wachten het nog steeds af ;)

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » wo mei 04 2011 11:05 am

Weet je? De 18-105 voegt niets toe aan mijn huidige objectieven. Ik heb al een allroundlens (de Tamron 18-200, die volgens mij wel redelijk is). Ik wil een goede groothoek, maar die zijn helaas goed aan de prijs. Daar spaar ik dan liever even voor verder (voor de Sigma 17-70 heb ik dat ook wel over). Eigenlijk moet ik nu 140 euro uitgeven (zo ongeveer) aan iets wat ik niet nodig heb. Hoe laag de aanschafprijs van de 18-105 dan ook mag zijn in combinatie met de D90.

Bij Foka is de body nu niet op voorraad, maar daar verkopen ze hem los voor 599. Ook prima. Kan ik de 140 euro in mijn zak laten zitten, en daar de komende maanden nog 190 euro bijleggen voor de Sigma. Toch? Alles op zijn tijd. Ik zit niet zonder.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo mei 04 2011 12:02 pm

Essebes schreef:Weet je? De 18-105 voegt niets toe aan mijn huidige objectieven. Ik heb al een allroundlens (de Tamron 18-200, die volgens mij wel redelijk is). Ik wil een goede groothoek, maar die zijn helaas goed aan de prijs. Daar spaar ik dan liever even voor verder (voor de Sigma 17-70 heb ik dat ook wel over). Eigenlijk moet ik nu 140 euro uitgeven (zo ongeveer) aan iets wat ik niet nodig heb. Hoe laag de aanschafprijs van de 18-105 dan ook mag zijn in combinatie met de D90.

Bij Foka is de body nu niet op voorraad, maar daar verkopen ze hem los voor 599. Ook prima. Kan ik de 140 euro in mijn zak laten zitten, en daar de komende maanden nog 190 euro bijleggen voor de Sigma. Toch? Alles op zijn tijd. Ik zit niet zonder.
Gelijk heb je.
Trouwens, een straatje verderop bij Kamera Express is de D90 wél op voorraad. Ook voor €599,00. Ik zou ze voor de zekerheid wel even bellen voordat je op de fiets stapt :wink2:
Groet, Jaap

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo mei 04 2011 12:14 pm

Essebes schreef:Weet je? De 18-105 voegt niets toe aan mijn huidige objectieven...... Eigenlijk moet ik nu 140 euro uitgeven (zo ongeveer) aan iets wat ik niet nodig heb.
Dan is iedere euro inderdaad te veel en zonde. Maakt natuurlijk je keuze wel een stuk makkelijker ;)

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » wo mei 04 2011 12:21 pm

JaapV schreef:Trouwens, een straatje verderop bij Kamera Express is de D90 wél op voorraad. Ook voor €599,00. Ik zou ze voor de zekerheid wel even bellen voordat je op de fiets stapt :wink2:
Dat doe ik pas over drie weken, nog even wachten op mijn vakantiegeld. Mijn computer gaf het laatst ook al op (en is vervangen), en gemeentebelastingen kwamen langs, en de zomervakantie komt eraan, dus nu even pas op de plaats. Maar goede tip van je over K-E: had hem daar nog niet gezien. De Foka is wel dichterbij voor mij; als ik daar over drie weken langs kan, is dat wel zo makkelijk om daar langs te peddelen:)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo mei 04 2011 10:36 pm

Essebes schreef: Ik wil een goede groothoek, maar die zijn helaas goed aan de prijs. Daar spaar ik dan liever even voor verder (voor de Sigma 17-70 heb ik dat ook wel over).
Alvorens die Sigma aan te schaffen even het draadje daarover in het andere hoofdstuk van deze site lezen!
Ik had die lens ook bij mijn D7000 aangeschaft, vanwege de iets grotere lichtsterkte, maar heb hem na drie weken terug kunnen sturen, gelukkig zonder kosten (dank KE), was geen scherpe foto mee te maken, had 25% backfocus, verder wel mooi, maar heb toch voor de 16-85 van Nikon zelf gekozen, minder licht, maar wel altijd (nou ja, altijd) scherp, je moet natuurlijk geen wonderen verwachten
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » wo mei 04 2011 10:50 pm

Paulus

Ik heb de 17-70 ook, niet de gestabiliseerde versie.
Maar ik maak er hele scherpe foto's mee.
Het kan dus exemplarisch zijn.
Ook de aanschaf van een Nikkor garandeert geen goede focus.
Ik heb een Nikkor 105 Micro terug moeten sturen die deed het gewoon niet. Was toch bijna 700 keiharde Euris

En we weten inmiddels allemaal dat de D7000 heel gevoelig is voor misfocus.

Dezelfde 17-70 lens had ik op de D90, en dat was gewoon TOP

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » zo mei 22 2011 7:31 pm

Goed nieuws: de D90 is binnen!
Ik sta aardig versteld van de mogelijkheden, en de kwaliteit van de camera. Heerlijk. Er gaat inderdaad een wereld voor me open, zoals jullie al zeiden.

Ik ben meteen begonnen met RAW-foto's, die ik eerst nabewerk op de camera en daarna in The GIMP (soort Photoshop, een aantal zal het programma wel kennen). Eerst openen in de plugin (UFRaw) voor de basisbewerking, en daarna bijsnijden en de final touch in The GIMP.

Aardig wat geëxperimenteerd. Hieronder de eerste resultaten. Daarbij opgemerkt dat de gordijnen dicht waren vanwege de vliegtoeren van onze jongste vogel (7 weken), die zijn eerste vliegles kreeg:

Afbeelding
1/40, f 4.5, ISO 200, op 82mm

En nog eentje:
Afbeelding
1/40, f 5.6, ISO 200, op 300mm

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”