Body kapot, duivelse keuze!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Essebes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Body kapot, duivelse keuze!

Bericht door Essebes » wo apr 27 2011 11:37 am

Vandaag bleek dat mijn D70s een reparatie nodig heeft die niet meer in verhouding staat tot de marktwaarde. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe body. Veel alternatieven heb ik niet als ik met mijn huidige objectieven wil blijven werken (AF die voor DX werken). Dingen die ik in mijn overweging wil meenemen: prijs, functionaliteit (wat heb ik nodig/wat wil ik/mijn huidige objectieven), beeldkwaliteit (m.n. kleur).

Objectieven die ik nu heb en/of nog wil aanschaffen:
- Tamron DX II 18-200 mm, AF (gevalletje vakantie);
- Nikon super telezoom VRII 70-300mm, AF
- Nikon 18-55mm VR/18-70 of iets gelijkwaardigs van een ander merk, bijvoorbeeld Sigma

Tips tot nu toe:
- D90 (die ik nieuw in doos bij Camera.nl kan kopen voor 500 euro, oude vervanger in lijn D70s-D80)
Voordeel: betere CCD-sensor, kunnen filmen, 2x zoveel megapixels (heel relatief natuurlijk), sneller dan de D70s, de prijs
Nadeel: oud type sensor, oudere technologie (maar is dat erg?)
- D7000 (nieuw 939-1049 euro, huidige vervanger in lijn D70s)):
Voordeel: nieuwste technologie (waaronder CMOS-sensor), nog meer megapixels (en weer relatief, want volgens mij eigenlijk onnodig), kan er voorlopig mee vooruit
Nadeel: de prijs: :(

Ik kan pas over een maand een nieuwe body kopen, dus zal het moeten doen met de Canon 400D van vriendlief.... :x
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages

Dochoff

Re: Body kapot, duivelse keuze!

Bericht door Dochoff » wo apr 27 2011 11:47 am

Essebes, ik ben, zoals zovelen hier, in het gelukkige (!) bezit van een D90. En volgens mij kom je louter positieve reacties tegen over de D90. Hoezeer de sensor en techniek oud dan wel verouderd is...volgens mij valt 't mee. En als prijs meeweegt, en je je vakantiegeld ook aan vakantie wilt besteden waar je leuke foto's kunt maken...Lijkt mij een D90 geen slechte keuze. Sterker nog: lijkt mij een prima keuze.

Succes er mee, laat je weten wat het geworden is (of wordt)?

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » wo apr 27 2011 11:51 am

Ik heb sinds 2 jaar de volgende combi:

Nikon D90
Nikon SB- 600 (nu kapot , en ga hem nog laten repareren)

Nikon SB-900 (komt eraan , is besteld)

Nikkor 70-300 mm
Nikkor 18-105 mm...

en ik ben nog steeds tevreden, met wat ik heb !!! :D

ook sucses met je keuze ..hihi :wink:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 27 2011 11:51 am

Je zal niet weten wat je ziet als je een D90 kiest. Een wereld van verschil met je D70s...

500 Euro lijkt mij een uitstekende prijs voor een nieuwe!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 27 2011 12:06 pm

Vooropgesteld, beide camera's zijn een gigantische vooruitgang t.o.v. je D70s (ik heb zelf met een D70s gewerkt en heb een D90). Maar het hangt er vanaf wat voor soort fotografie je doet of wilt gaan doen. Belangrijkste voordelen van de D7000 zijn:
- Nieuwe/betere sensor met iets betere ISO prestaties (al heb je de extra megapixels t.o.v. de D90 waarschijnlijk inderdaad niet nodig).
- Nieuw AF systeem (meer scherpstelpunten etc.)
- Hogere FPS (al schijnt de buffer te klein te zijn om daar heel veel uit te halen in RAW)
- Behuizing is beter, al is hij niet weatherproof zoals de pro-bodies en ook niet geheel van magnesium.
- Betere video.

Belangrijkste is om je budget in de gaten te houden. Maar als de keuze alleen maar gaat tussen een D90 of een D7000 zou ik zelf naar het volgende neigen:
- Ga je de camera veel voor video gebruiken dan verdient de D7000 mogelijk de voorkeur boven de D90.
- Doe je veel aan (snelle) actiefotografie, pak dan de D7000 vanwege de hogere FPS en het verbeterde trackingsysteem (al is de D300s voor dat specifieke werk naar mijn mening een betere keuze). Maar waarschijnlijk wil je dan ook weer die 70-300VR erbij, dus dan kost het gewoon allemaal meer geld.

In alle andere situaties ben ik geneigd om te zeggen: Neem een D90 en investeer de rest van het geld in objectieven. Voor 1099 euro heb je al een combinatiekit van de D90 met 18-105VR en 70-300VR. Dat is goedkoper dan de camera los kopen. Of wellicht een Tamron 17-50 f/2.8. Dat is allemaal niet veel duurder dan de D7000 body los, en je kunt de aanschaf eventueel spreiden.

Verder hoor je over de D90 eigenlijk nooit klachten. Over de D7000 hoor je links en rechts wel wat klachten (problemen met het nieuwe AF systeem, overbelichting, andere kleuren dan voorgaande objectieven). Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de meeste echte problemen er met de laatste firmware wel uit zijn gehaald en dat veel van de klagers waarschijnlijk vooral klagen omdat het 'anders' is dan ze verwacht hadden. Dus dat zou ik niet te zwaar mee laten wegen.

Dan nog wat betreft je objectiefkeuze: De 18-70 is een uitstekend objectief (ik heb er zelf nog een liggen) en is kwalitatief denk ik redelijk vergelijkbaar met de 18-105 (al heeft die VR). De 16-85VR is beter maar een stukje duurder. De 18-55 zou ik links laten liggen; Prima lens maar ook vrij kwetsbaar, zeker het frontelement dat bovendien ook nog roteert (dat is niet prettig als je bijv. met polarisatiefilters werkt). Bij mij zijn dat soort lenzen mechanisch al 2 keer kapot gegaan, en dat was bij normaal gebruik.

Overigens: Als je D70s toevallig de nieuwe EN-EL3e batterij heeft kun je die ook nog gebruiken als 2e batterij voor een eventuele D90. Als het een ouder model EN-EL3 is weet ik niet of dat kan. Misschien ook nog iets wat je mee kunt nemen in je overweging, al zou ik er geen hoofdzaak van maken.
Spul waarmee je foto's maakt...

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » wo apr 27 2011 1:05 pm

Bedankt voor jullie reacties! De D90 lijkt me een goede keuze qua budget en prestaties. Als ik jullie reactie zo peil, denk ik dat de D90 een goede keuze is. Die is nu al weer snel te realiseren, trouwens, dat kan deze maand nog. Sport doe ik eigenlijk bijna nooit, waardoor ik de snelheid van de D7000 eigenlijk niet nodig heb. Bovendien ga ik niet veel met video doen. Nou, zo af en toe voor de leuk. En als het me bevalt kan ik altijd nog de stap wagen naar de D7000. Daarbij ik één EN-EL3e-accu over, en een ouder EL-type. Die werken in de D70s trouwens allebei prima, de EL3e iets beter.

Camera.nl biedt de D90 aan voor 739 met 18-105-objectief van Nikon, en mijn idee is de 18-105 in te ruilen tegen een groothoek of een macro-objectief. Ik heb nog steeds de Sigma 17-70 2.8 op het oog. Misschien is daar iets mee te doen. De bovenste twee objectieven in mijn eerste post heb ik trouwens al. De Tamron vind ik handig als vakantieobjectief, of als je gewoon niet teveel wilt meeslepen.

TomD80

Bericht door TomD80 » wo apr 27 2011 1:48 pm

Essebes schreef:
Tips tot nu toe:
- D90 (die ik nieuw in doos bij Camera.nl kan kopen voor 500 euro, oude vervanger in lijn D70s-D80)
Voordeel: betere CCD-sensor, kunnen filmen, 2x zoveel megapixels (heel relatief natuurlijk), sneller dan de D70s, de prijs
Nadeel: oud type sensor, oudere technologie (maar is dat erg?)
- D7000 (nieuw 939-1049 euro, huidige vervanger in lijn D70s)):
Voordeel: nieuwste technologie (waaronder CMOS-sensor), nog meer megapixels (en weer relatief, want volgens mij eigenlijk onnodig), kan er voorlopig mee vooruit
Nadeel: de prijs: :(

Ik kan pas over een maand een nieuwe body kopen, dus zal het moeten doen met de Canon 400D van vriendlief.... :x

Volgens mij heeft de D90 een CMOS sensor en geen CCD.

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » wo apr 27 2011 2:27 pm

@TomD80: Inderdaad! Het maakt de keuze nog makkelijker :D

Bak
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bak » wo apr 27 2011 2:45 pm

Ik heb een paar weken geleden bewust gekozen voor de D90 als vervanger van mijn D40. Mijn grootste argument was toch de prijs. Ja, hij is al een paar jaar op de markt, maar wat toen goed was is nu niet opeens slecht omdat er iets nieuws is gekomen. Als geld geen rol speelt is het makkelijk, maar in alle andere gevallen moet je toch keuzes maken. In mijn voorbereiding heb ik ook alleen maar positieve geluiden gehoord en ben tot heden meer dan tevreden. De camera kan nog steeds meer dan deze eigenaar :wink: .

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » wo apr 27 2011 3:34 pm

Ik denk dat je inderdaad met de D90 de juiste keuze maakt.
Je geeft zelf al aan niet aan sportfotografie te doen.
De extra MP's maken de noodzaak voor duurdere lenzen groter.

Ik heb de D7000 gekozen vanwege de hogere snelheid, nieuw AF systeem en betere ISO prestaties. Ik had een D90.
Ik schiet namelijk veel indoor sport.

500 is wel een hele strakke prijs voor een D90, daar kan ik hem niet voor vinden.
Dus als jij dat wel kunt, gelijk doen

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo apr 27 2011 3:45 pm

Niet twijfelen , gaan voor de D90 , en spaar verder voor de 16-85 , de perfecte combinatie en zul je veel plezier aan beleven. wil je van alles het beste : Ga voor het duurste , ben je van alle discussies ook af , want er is altijd beter.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo apr 27 2011 6:25 pm

TomD80 schreef: Volgens mij heeft de D90 een CMOS sensor en geen CCD.
Klopt! Ik zat het net te tikken...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » wo apr 27 2011 7:48 pm

Bak schreef:Ik heb een paar weken geleden bewust gekozen voor de D90 als vervanger van mijn D40. Mijn grootste argument was toch de prijs. Ja, hij is al een paar jaar op de markt, maar wat toen goed was is nu niet opeens slecht omdat er iets nieuws is gekomen. Als geld geen rol speelt is het makkelijk, maar in alle andere gevallen moet je toch keuzes maken. In mijn voorbereiding heb ik ook alleen maar positieve geluiden gehoord en ben tot heden meer dan tevreden. De camera kan nog steeds meer dan deze eigenaar :wink: .
Kun je aangeven wat de (belangrijkste) verschillen zijn die je nu ervaart?
En wat miste je op je D40?
Alvast bedankt
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » do apr 28 2011 8:06 am

Verschillen die ik ervaar;
- D90 is groter en zwaarder. Voelt daardoor degelijker, maar je moet het wel dragen.
- Functies op de D90 zijn directer toegankelijk. De D40 kent eigenlijk ook alle functies wel, maar je zult vaker het menu in moeten. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld je ISO-instelling.
- Display aan de bovenkant van de body is toch wel handig.
- D90 heeft meer pixels waardoor je meer ruimte hebt om te croppen.
- Interne autofocusmotor van de D90, waardoor meer objectieven geschikt zijn die ook voordeliger zijn. Bijvoorbeeld 50mm AF-D voor € 129 versus 50mm AF-S voor € 229 (prijzen als voorbeeld bij Foka).
- Ik heb het gevoel dat de D40 wat vergevingsgezinder is voor bijvoorbeeld belichtingsfoutjes die de fotograaf maakt.
- D90 is beduidend sneller.

Ik ben overgestapt omdat ik meer mogelijkheden onder handbereik wilde en meer pixels wilde om ruimte te hebben om te croppen. De D40 is een prima camera, waarbij de focus meer licht op de (half)automatische standen. Handmatig kan wel maar vergt iets meer tijd/inspanning. Wat logisch is voor een instapmodel. De D90 geeft meer ruimte voor eigen interpretatie en instelling terwijl de (half)automatische standen nog steeds voorhanden zijn, voor als dat een keer gewenst is. Staat tegenover dat je ook makkelijker foto's kunt verkl*ten door verkeerde instellingen, maar daar leer je ook weer van. Hij daagt je wat meer uit om over je foto na te denken.

Mustafa

Bericht door Mustafa » do apr 28 2011 11:49 am

@ Essebes, heb ff gekeken op de site van camera.nl, maar kwam de D90 niet tegen voor 500 euro, ben je er zeker van dat die nieuw in doos te koop is voor 500 euro?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”