VR?
- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: VR?
Nee. De duurdere lenzen hebben en aan/uit schakelaar en een normal/active mode. De goedkopere alleen een aan/uit schakelaar. Maar volgens mij is de VR op deze lenzen wel compatible met 'normal mode'. Dus het zou kunnen dat ze ook met pannen rekening houden. Ik zou zeggen: vraag het aan de eigenaar van een 18-55, of van een 55-200 met VR.
lock
lock
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Neej, lock zet'm op normal.Arthur Mol schreef:Ok, op de 16-85 zit ook een normal/active knop. Die zet ik dus voortaan op active als ik wil pannen. Dankjewel.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Bij pannen moet je gewoon de normal stand gebruiken hoor!Arthur Mol schreef:Ok, op de 16-85 zit ook een normal/active knop. Die zet ik dus voortaan op active als ik wil pannen. Dankjewel.
Of te wel de VR probeert ook je pannen tegen te gaan in deze stand.Handleiding 16-85: schreef: Active:
Het vibratiereductiemechanisme vermindert vooral zichtbare cameratrillingen, wanneer u bijvoorbeeld foto's neemt vanuit een bewegend voertuig. In deze modus maakt de lens niet automatisch het onderscheid tussen pannen en cameratrilling
Active gebruik je alleen indien je zelf in bewegende voertuigen bevindt.
Edit: Eeuw was me voor

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Ok, dus begrijp ik hieruit dat de 16-85 panning niet herkent zoals Lock schreef over de 70-200?
De 70-200 herkent panning en corrigeert dan in slechts 1 richting. Bij active tracht de lens alle beweging te neutraliseren en dat wil je natuuurlijk niet.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Jawel hoor, de VR van Nikon herkent panning in de Normal stand.Arthur Mol schreef:Ok, dus begrijp ik hieruit dat de 16-85 panning niet herkent zoals Lock schreef over de 70-200?
VR vermindert voornamelijk cameratrillingen, grove bewegingen, daar valt panning onder, dus niet.
Tenzij je hem op Active zet, dan probeert de VR alle beweging te compenseren, dus ook panning.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat is niet echt correct. De nieuwe VR versie, in ieder geval die van de Nikon AFS 105mm micro f2.8 heeft zo'n schakelaar active/normal ook niet... omdat deze niet nodig is. Het VR systeem herkent het zelf!lock schreef:Nee. De duurdere lenzen hebben en aan/uit schakelaar en een normal/active mode. De goedkopere alleen een aan/uit schakelaar. Maar volgens mij is de VR op deze lenzen wel compatible met 'normal mode'. Dus het zou kunnen dat ze ook met pannen rekening houden.

-
- Forumlid
De 16-85 heeft ook een normal/active schakelaar. Normal is the mode...Arthur Mol schreef:Ok, dus begrijp ik hieruit dat de 16-85 panning niet herkent zoals Lock schreef over de 70-200? ]
-
- Forumlid
Richard, het kan zijn dat alle VRII systemen met alleen een aan/uit schakelaar panning automatisch herkennen. Thom H. bevestigt dat ook wat betreft de 105 VRII. Maar volgens mij is dit ook geen el cheapo lens. Ik denk niet dat de VR op de 18-55 hiermee dus niet vergelijkbaar is. 16-85 heeft echter gewoon een normal/active schakelaar.Patrick schreef:Dat is niet echt correct. De nieuwe VR versie, in ieder geval die van de Nikon AFS 105mm micro f2.8 heeft zo'n schakelaar active/normal ook niet... omdat deze niet nodig is. Het VR systeem herkent het zelf!lock schreef:Nee. De duurdere lenzen hebben en aan/uit schakelaar en een normal/active mode. De goedkopere alleen een aan/uit schakelaar. Maar volgens mij is de VR op deze lenzen wel compatible met 'normal mode'. Dus het zou kunnen dat ze ook met pannen rekening houden.
-
- Forumlid
Psies....Eeuw schreef:Neej, lock zet'm op normal.Arthur Mol schreef:Ok, op de 16-85 zit ook een normal/active knop. Die zet ik dus voortaan op active als ik wil pannen. Dankjewel.
-
- Forumlid
En dat is nu weer zoiets van deze tijd, mensen lezen niet meer. In de handleiding van de diverse VR objectieven staat precies wat ze bij welke stand doen. Normal voor algemeen gebruik èn pannen, active voor gebruik vanuit een voertuig (of onder het lopen) en uit als ie op statief staat. Maar ja zo'n boekje hoef je als slimme vent of meid toch niet te lezen.......t. hurkmans schreef:Dank dames en heren,
Uit de reacties blijkt wel hoeveel onduidelijkheid en onenigheid er nog bestaat over het fenomeen VR.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.