Ik gebruik dit tooltje, voor mij werkt dit perfect.

Gr. John.
jan schreef:John, Kroontje en JanR,
Zover alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik zal eens informeren bij Konijnenberg of zij dit ook kunnen verzorgen. Ik heb de indruk dat het alleen voor mijn Tamron lens is. Balen want op de D3100 die ik voorheen had was alles wel scherp.
Ik heb eens even gezocht naar het tooltje van John en dan € 55,= voor in principe, in mijn geval, maar 1 lens dat vindt ik een beetje overdreven. John, of is dit iets wat je regelmatig herhaald?
JanR, waarop heb je de foto's dan bekeken voro d ebeoordeling. Op je display of op een PC beelscherm?
Dat was waarschijnlijk "vroeger" ook zo, maar toen maakte je alleen printjes van 15x10cm. Nu zit je op 30cm van een 27 inch monitor op minimaal 100% ingezoomd een foto te bekijken....celticfreak schreef:Je kunt tegenwoordig niets meer kopen of er is iets mis mee
Met deze diafragma zou de complete hond scherp moeten zijn zie gras om het beestje, ik heb zelfde probleem met donkerdere objecten .Léon Obers schreef:Dat voorbeeld geeft geen enkele indicatie of de AF back-focus heeft.
Snel bewegend onderwerp en dan ook nog zo'n slecht contrasterend "effen" vlak (de vacht van de hond), waarop het scherptevlak is gericht.
Met de scherpte in het gras vóór de hond zou ik dan weer bijna het tegenovergestelde beweren waar de scherpte ligt.
Maar op de hond lijkt het weer verder naar achteren te liggen.
Maak eens gewoon wat tests met statische onderwerpen, en een duidelijk contrasterend onderwerp op de plek waar je het scherpstelveldje legt.
simbad schreef:Heb net in de tuin getest.
Met 17 mm paar mm backfocus voor mij acceptabel rest van de brandpunt afstanden perfect ook ff de 70 -300 erop op beide uitersten perfecte focus (had niet anders verwacht), voor mij is dit goed.
Ik vraag mij alleen af hoe dit met macro fotografie gaat ,daar gaat het om 10de millimeters ??.Heb helaas zelf nog geen macro lens.
Met macro zou je zeggen dat het perfect moet zijn wat je door je kijker ziet dat dat ook voor je sensor moet zijn .