AF fijnafstelling

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: AF fijnafstelling

Bericht door John Hoenen » ma aug 01 2011 10:30 pm

Jan,

Ik gebruik dit tooltje, voor mij werkt dit perfect.

Afbeelding

Gr. John.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma aug 01 2011 10:41 pm

Hallo

Toevallig dit ook gebruikt bij een fotozaak in Utrecht.
Dit voor mijn 50 f1.4 te testen met een ander exemplaar en andere body.
Resultaat front focus :( Nu bij nsp :wink:
Inderdaad een handige tool voor het afstellen van. beter dan een lap tekst onder 45 graden.

Kroontje

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » ma aug 01 2011 11:56 pm

Jan er zijn allerlei focuscharts te vinden waar je dat mee kunt instellen, die heb ik ook geprobeerd en was uitermate ontevreden met het resultaat.
Ik heb daarom gewoon onderwerpen gekozen waar een goed contrast in zit, Veel test foto's maken en kijken welke dan uiteindelijk echt scherp zijn.
Je bent er even mee bezig maar het loont de moeite.
Gebruik wel een statief.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 02 2011 12:13 am

John, Kroontje en JanR,

Zover alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik zal eens informeren bij Konijnenberg of zij dit ook kunnen verzorgen. Ik heb de indruk dat het alleen voor mijn Tamron lens is. Balen want op de D3100 die ik voorheen had was alles wel scherp.
Ik heb eens even gezocht naar het tooltje van John en dan € 55,= voor in principe, in mijn geval, maar 1 lens dat vindt ik een beetje overdreven. John, of is dit iets wat je regelmatig herhaald?

JanR, waarop heb je de foto's dan bekeken voor de beoordeling. Op je display of op een PC beelscherm?
Laatst gewijzigd door jan op di aug 02 2011 2:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » di aug 02 2011 9:42 am

Jan,

Op mijn beeld scherm omdat ik vind dat je dat niet echt goed kunt beoordelen op het display.
Het luistert nogal nauw, ik heb op al mijn lenzen fijnafstemming.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di aug 02 2011 9:59 am

jan schreef:John, Kroontje en JanR,

Zover alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik zal eens informeren bij Konijnenberg of zij dit ook kunnen verzorgen. Ik heb de indruk dat het alleen voor mijn Tamron lens is. Balen want op de D3100 die ik voorheen had was alles wel scherp.
Ik heb eens even gezocht naar het tooltje van John en dan € 55,= voor in principe, in mijn geval, maar 1 lens dat vindt ik een beetje overdreven. John, of is dit iets wat je regelmatig herhaald?

JanR, waarop heb je de foto's dan bekeken voro d ebeoordeling. Op je display of op een PC beelscherm?

Jan,

Het tooltje is idd prijzig, ik heb het bij Cameratools wel goedkoper gezien.
Ik check de fijnafstelling toch wel regelmatig ondanks dat de camera's de waarden van alle lenzen vast houden.
Ik had al eerder een soort gelijk ding zelf gemaakt en veel gebruik van gemaakt, daarom toch maar besloten om de originele versie te kopen.
Het geeft een zeker gevoel als je af en toe een check doet en dan de foto's even bekijkt op het scherm en tot de concluise komt dat alles nog staat zoals het moet. :wink2:

Gr. John.

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » di aug 02 2011 9:02 pm

celticfreak schreef:Je kunt tegenwoordig niets meer kopen of er is iets mis mee :evil:
Dat was waarschijnlijk "vroeger" ook zo, maar toen maakte je alleen printjes van 15x10cm. Nu zit je op 30cm van een 27 inch monitor op minimaal 100% ingezoomd een foto te bekijken....

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » do aug 04 2011 10:13 pm

Beste mensen,

Ik heb hem gekocht bij Kamera Express voor € 49,00.

Groetjes Fons

Kaaaren
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Kaaaren » vr aug 05 2011 8:39 pm

Ik gooi mijn probleem hier ook maar even in de groep, kunnen jullie mij vertellen of dit met de af-fijnafstelling te maken heeft?
Zelf word ik er igg niet vrolijk van. Hier een voorbeeld.

Afbeelding

Rode kader is het scherpstel punt. En heb op veel foto's dat het scherpte punt zeker 15cm er achter ligt.
Afbeelding

Beeldformaat: L (4928 x 3264)
Beeldkwaliteit: RAW, compressie zonder verlies (12-bits)
Apparaat: Nikon D7000
Objectief: VR 70-300mm F/4.5-5.6G
Brandpuntsafstand: 195mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Dynamisch veld
VR: ON
Fijnafstelling AF: Uit
Belichting
Diafragma: F/5.6
Sluitertijd: 1/1250sec
Belichtingsstand: Handmatig
Belichtingscorr.: 0LW
Fijnafst. voor belichting:
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 640

Beeldinstellingen
Witbalans: Automatisch (normaal), 0, 0
Kleurruimte: sRGB
Hoge ISO-ruisonderdr.: Normaal
Ruisonderdr. lange sluitertijd: Uit
Actieve D-Lighting: Uit
Auto. vertekeningscorrectie: Uit
Picture Control: [SD] Standaard
Gebaseerd op: [SD] Standaard

Hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

ps: als ik hiervoor een nieuw topic moet aan maken, laat het me even weten dan pas ik het aan!
Nikon D780

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 05 2011 9:07 pm

Dat voorbeeld geeft geen enkele indicatie of de AF back-focus heeft.
Snel bewegend onderwerp en dan ook nog zo'n slecht contrasterend "effen" vlak (de vacht van de hond), waarop het scherptevlak is gericht.
Met de scherpte in het gras vóór de hond zou ik dan weer bijna het tegenovergestelde beweren waar de scherpte ligt.
Maar op de hond lijkt het weer verder naar achteren te liggen.

Maak eens gewoon wat tests met statische onderwerpen, en een duidelijk contrasterend onderwerp op de plek waar je het scherpstelveldje legt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

simbad

Bericht door simbad » vr aug 05 2011 10:14 pm

Léon Obers schreef:Dat voorbeeld geeft geen enkele indicatie of de AF back-focus heeft.
Snel bewegend onderwerp en dan ook nog zo'n slecht contrasterend "effen" vlak (de vacht van de hond), waarop het scherptevlak is gericht.
Met de scherpte in het gras vóór de hond zou ik dan weer bijna het tegenovergestelde beweren waar de scherpte ligt.
Maar op de hond lijkt het weer verder naar achteren te liggen.

Maak eens gewoon wat tests met statische onderwerpen, en een duidelijk contrasterend onderwerp op de plek waar je het scherpstelveldje legt.
Met deze diafragma zou de complete hond scherp moeten zijn zie gras om het beestje, ik heb zelfde probleem met donkerdere objecten .
Had en heb dit probleem niet met mijn oude D70s .

Ik ga toch is weer meer testen hoe dit te voorkomen/behelpen.

Kaaaren
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Kaaaren » za aug 06 2011 9:52 am

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik het eens uitproberen op een stilstaand iets.
Nikon D780

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 10 2011 8:13 pm

Vandaag even met de lens en camera bij Cameratools (daar ook aangekocht) voorbij geweest. Zij hebben de Spyder lenscal even gepakt, foto's gemaakt en afgesteld op de Tamron. Prima service onder het genot van een kop koffie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do aug 11 2011 8:48 pm

simbad schreef:Heb net in de tuin getest.

Met 17 mm paar mm backfocus voor mij acceptabel rest van de brandpunt afstanden perfect ook ff de 70 -300 erop op beide uitersten perfecte focus (had niet anders verwacht), voor mij is dit goed.

Ik vraag mij alleen af hoe dit met macro fotografie gaat ,daar gaat het om 10de millimeters ??.Heb helaas zelf nog geen macro lens.
Met macro zou je zeggen dat het perfect moet zijn wat je door je kijker ziet dat dat ook voor je sensor moet zijn .

Heb juist afgelopen week de micro Nikkor 2,8 105mm aangeschaft, en op mijn D7000 is ie exact met de scherpstelling, niet 2 mm voor of achter het gewenste punt, maar precies erop. Er is een eenvoudig tooltje voor, maar ik kan het nu niet vinden.

Je kunt eventueel heel makkelijk zelf iets maken, n.l. een vel A4 papier, met op halve hoogte een dwarse lijn, dik, zwart en strak, met voor de zekerheid enkele dwars streepjes. Daarboven en daaronder op gelijke afstanden (enkele millimeters) ook horizontale lijnen. Maak hiervan onder een hoek (±45°) vanaf statief opnames, scherpgesteld op die hoofdlijn, met diverse diafragma's, maar voornamelijk volle opening. Bekijk die plaatjes op je computerscherm op 100%, en je weet waar je aan toe bent. Is de hoofdlijn scherp, en de lijntjes erboven en eronder minder, zit je goed. Is de scherpte erboven, heb je back focus, zijn de lijntjes ervoor scherper, heb je front focus. Amuseer je!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

weaponar

Bericht door weaponar » do aug 11 2011 9:22 pm

Ik kan de Exif waardes niet zien.
Maar het kan zijn dat hij scherp is gesteld op de neus, en op F1.8 is alles daarom heen dan vaak wat onscherper.

Verbeter mij als het niet klopt wat ik hier zeg

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”