AF fijnafstelling
AF fijnafstelling
Heb mijn lens de standaard 18-70 al 5 jaar in gebruik met de d70s naar alle tevredenheid altijd scherpe plaatjes ,nu heb ik sind 4 weken de nikon D7000 en merk ik dat met deze combinatie de foto's niet altijd meer scherp zijn.
Na het lezen van voornamelijk deze forum heb ik de AF fijnafstelling toegepast op -7 .
Nu mijn vraag is dit normaal dat met de ene body geen last (d70s) van backfocus en met de andere (d7000) wel ,moet ik nu mijn d7000 opsturen voor calibratie ?.
Zijn er meerdere die dit ervaren ?
Na het lezen van voornamelijk deze forum heb ik de AF fijnafstelling toegepast op -7 .
Nu mijn vraag is dit normaal dat met de ene body geen last (d70s) van backfocus en met de andere (d7000) wel ,moet ik nu mijn d7000 opsturen voor calibratie ?.
Zijn er meerdere die dit ervaren ?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AF fijnafstelling
Wellicht had het objectief altijd al wat backfocus. Bij de D7000 is het gewoon een stuk eerder duidelijk. Je hebt gewoon veel meer pixels en dan zie je dat gewoon eerder.
-7 is trouwens ruim binnen de marges die je kan gebruiken. Als het nu goed werkt, waarom zou je er dan wat aan (laten) doen? Daarvoor heb je deze handige feature tenslotte.
-7 is trouwens ruim binnen de marges die je kan gebruiken. Als het nu goed werkt, waarom zou je er dan wat aan (laten) doen? Daarvoor heb je deze handige feature tenslotte.
...
Laatst gewijzigd door Stedz op vr aug 05 2011 6:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met -7 is niets mis, het is inderdaad wat Patrick zegt je ziet het nu gewoon eerder met de extra Mp's
Dus lekker foto's maken, je hoeft je geen zorgen te maken
Dus lekker foto's maken, je hoeft je geen zorgen te maken
Thanks ,dat jullie mijn bezorgdheid hebben weggenomen .
was al op zoek naar andere lens vanwege scherpere plaatjes (ben beetje scherpte freak) .
wist al dat deze lens wat softer was ,en dat met deze camera vanwege de pixels eerder zou opvallen.Nadat ik las dat sommigen de AF fijnafstelling aanpasten viel het mij op dat de scherpstelpunt bij mij meer naar achteren lag en heb het vergeleken met de D70s (kan met deze camera AF fijnafstelling niet afstellen) waar het wel goed was .
was al op zoek naar andere lens vanwege scherpere plaatjes (ben beetje scherpte freak) .
wist al dat deze lens wat softer was ,en dat met deze camera vanwege de pixels eerder zou opvallen.Nadat ik las dat sommigen de AF fijnafstelling aanpasten viel het mij op dat de scherpstelpunt bij mij meer naar achteren lag en heb het vergeleken met de D70s (kan met deze camera AF fijnafstelling niet afstellen) waar het wel goed was .
Heb van mijn buurman een 50mm f/1.8 geleend hij heeft met zijn d700 hier geen problemen mee ik met d70 ook niet ,toen paar plaatjes in de tuin geschoten op een roos moest FA op -7 ,toen op een vlieg op een struik moest de FA op -20 .
Lijkt wel of hoe dichter op object hoe erger het wordt , wel de minimum afstand gerespecteerd voor scherpstelling
Heb er een mailtje naar nikon aan gewaagd ,intussen antwoord gehad moest camera maar op sturen heb dit gedaan wordt vervolgd.
Lijkt wel of hoe dichter op object hoe erger het wordt , wel de minimum afstand gerespecteerd voor scherpstelling
Heb er een mailtje naar nikon aan gewaagd ,intussen antwoord gehad moest camera maar op sturen heb dit gedaan wordt vervolgd.
-
- Forumlid
Das vreemd ja, daar lijkt iets niet in orde
Heb vandaag camera terug ,de sensor is "adjusted" ,dus er was wel degelijk iets aan de hand .
- celticfreak
- Forumlid
Je kunt tegenwoordig niets meer kopen of er is iets mis mee 

Met vriendelijke groet,
Luc
D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Luc
D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
- MauritsD
- Clublid
Is het probleem nu helemaal weg?simbad schreef:Heb vandaag camera terug ,de sensor is "adjusted" ,dus er was wel degelijk iets aan de hand .
Ik ervaar hetzelfde probleem; FA is voor elke afstand net een beetje anders....
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Zal in het weekeind is uitgebreider testen met verschillende lenzen ,tot nu toe ziet is het er een stuk beter uit met m'n tamron 17-50 f2.8.amateurt schreef:Is het probleem nu helemaal weg?simbad schreef:Heb vandaag camera terug ,de sensor is "adjusted" ,dus er was wel degelijk iets aan de hand .
- MauritsD
- Clublid
Dank je, ik wacht even af...simbad schreef:Zal in het weekeind is uitgebreider testen met verschillende lenzen ,tot nu toe ziet is het er een stuk beter uit met m'n tamron 17-50 f2.8.amateurt schreef:Is het probleem nu helemaal weg?simbad schreef:Heb vandaag camera terug ,de sensor is "adjusted" ,dus er was wel degelijk iets aan de hand .
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Ik heb een sinds kort een D700 en een 24-120mm F4 lens. Op 120 mm is deze haarscherp, maar naarmate ik uitzoom en dichter bij het onderwerp kom, wordt de frontfocus afwijking steeds groter. Op 35mm is deze +8. Hetzelfde heb ik met een 17-55mm F2,8 lens. op 17 mm en een afstand van ongeveer 50 cm is de frontfocus afwijking +17 !
Ik ga toch maar even bij Nikon informeren of dit klopt.
Wordt vervolgt.
Met vriendelijke groet
Fons
Ik ga toch maar even bij Nikon informeren of dit klopt.
Wordt vervolgt.
Met vriendelijke groet
Fons
Heb net in de tuin getest.
Met 17 mm paar mm backfocus voor mij acceptabel rest van de brandpunt afstanden perfect ook ff de 70 -300 erop op beide uitersten perfecte focus (had niet anders verwacht), voor mij is dit goed.
Ik vraag mij alleen af hoe dit met macro fotografie gaat ,daar gaat het om 10de millimeters ??.Heb helaas zelf nog geen macro lens.
Met macro zou je zeggen dat het perfect moet zijn wat je door je kijker ziet dat dat ook voor je sensor moet zijn .
Met 17 mm paar mm backfocus voor mij acceptabel rest van de brandpunt afstanden perfect ook ff de 70 -300 erop op beide uitersten perfecte focus (had niet anders verwacht), voor mij is dit goed.
Ik vraag mij alleen af hoe dit met macro fotografie gaat ,daar gaat het om 10de millimeters ??.Heb helaas zelf nog geen macro lens.
Met macro zou je zeggen dat het perfect moet zijn wat je door je kijker ziet dat dat ook voor je sensor moet zijn .
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ik heb bij mijn Tamron 17-50 objectief de indruk dat de foto's standaard niet scherp zijn en ik dus moet verscherpen in ViewNX2 .
Mijn camera is een D7000 en deze heeft de feature AF-fijnafstelling.
Is hier een eenvoudige calibratie tool voor en kan iemand vertellen hoe dit het makkelijkst gaat. Het handboek van de D7000 verteld alleen maar wat het doet maar niet hoe eenvoudig in te stellen.
Ik heb hieronder 2 links bijgevoegd naar onbewerkte foto's. Misschien dat iemand op basis hiervan ook aanwijzing kan geven. En wanneer ik mijn instellingen, focus, niet goed doe dan hou ik mij aanbevolen voor commentaar.
1.

2.

Ik lees graag jullie commentaar.
Bij voorbaat alvast bedankt.
Jan
Mijn camera is een D7000 en deze heeft de feature AF-fijnafstelling.
Is hier een eenvoudige calibratie tool voor en kan iemand vertellen hoe dit het makkelijkst gaat. Het handboek van de D7000 verteld alleen maar wat het doet maar niet hoe eenvoudig in te stellen.
Ik heb hieronder 2 links bijgevoegd naar onbewerkte foto's. Misschien dat iemand op basis hiervan ook aanwijzing kan geven. En wanneer ik mijn instellingen, focus, niet goed doe dan hou ik mij aanbevolen voor commentaar.
1.
2.
Ik lees graag jullie commentaar.
Bij voorbaat alvast bedankt.
Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)