Objecten fotograferen maar telkens niet goed (scherp) genoeg
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Objecten fotograferen maar telkens niet goed (scherp) ge
Ook over gelezen ja, laatst iemand die foto's plaatste van een horloge wat idd erg mooi scherp was.
Maar die stock-fotografen, zouden die nou echt zoveel tijd daarin steken?
Of gewoon erg goede spullen hebben waarmee ze het echt gelijk goed krijgen en weinig bewerking hoeven te doen?
Of gewoon erg goede spullen hebben waarmee ze het echt gelijk goed krijgen en weinig bewerking hoeven te doen?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
-
- Forumlid
- Contacteer:
Het valt in ieder geval nog niet mee!
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat werkt in elk geval niet. Of je nou een PB-4 gebruikt, een titl/shift objectief of een stack programma.Dreamlogic schreef:Ook over gelezen ja, laatst iemand die foto's plaatste van een horloge wat idd erg mooi scherp was.
Het is werk- werk - werk.

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Lees dit draadje ook eens door http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30435 mbt de PB4 balg en voorzetlenzen mbt macro.
Verder zou je hier http://dutchphotozone.com/viewforum.php?f=110 wat ins-en-outs over product- en voedselfotografie kunnen nalezen.
Ook een goede fotograaf zal hard moeten werken en oog voor detail houden, wil hij voldoen aan de eisen van de opdrachtgever (in dit geval het stockfotobureau). Ervaring zal ertoe bijdragen dat je efficient kunt werken. Goede spullen is een voorwaarde. Ermee kunnen omgaan ook.
Groet Hans.
Verder zou je hier http://dutchphotozone.com/viewforum.php?f=110 wat ins-en-outs over product- en voedselfotografie kunnen nalezen.
Ook een goede fotograaf zal hard moeten werken en oog voor detail houden, wil hij voldoen aan de eisen van de opdrachtgever (in dit geval het stockfotobureau). Ervaring zal ertoe bijdragen dat je efficient kunt werken. Goede spullen is een voorwaarde. Ermee kunnen omgaan ook.
Groet Hans.
- André
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Product fotografie kan natuurlijk, mits de voorwerpen niet groot zijn, natuurlijk ook met eenvoudige middelen die niet veel geld kosten. Ik kwam begin dit jaar een leuk artikel tegen op een belgische site en ben toen zelf aan het "pielen" gegaan met het volgende resultaat.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ea#p412379
Misschien kun je er wat, en toevallig kwam ik naar aanleiding van een ander topic hier op de volgende site terecht waar exact dezelfde ikea-methode beschreven wordt, maar op een veel duidelijkere manier. Ik zou zeggen, leef je los.
http://www.shoot.be/workshop/113224-2/b ... inistudio/
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ea#p412379
Misschien kun je er wat, en toevallig kwam ik naar aanleiding van een ander topic hier op de volgende site terecht waar exact dezelfde ikea-methode beschreven wordt, maar op een veel duidelijkere manier. Ik zou zeggen, leef je los.
http://www.shoot.be/workshop/113224-2/b ... inistudio/
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je Flippie voor de links, ik ga ze zo nog even bekijken.
Op de huis-tuin-en-keuken manier is het me al redelijk gelukt.
Ik zou eigenlijk wat voorbeelden moeten uploaden, maar ik zit al de hele avond allerlei werkzaamheden te doen en dit draadje tussendoor te lezen. Morgen zal ik er een paar verkleinen en uploaden.
Stacking is misschien best lastig uit zonder zo'n slede, maar misschien kan ik wel andere manieren bedenken om te schuiven met camera of onderwerp. Het zou wel eens een oplossing kunnen zijn.
Op de huis-tuin-en-keuken manier is het me al redelijk gelukt.
Ik zou eigenlijk wat voorbeelden moeten uploaden, maar ik zit al de hele avond allerlei werkzaamheden te doen en dit draadje tussendoor te lezen. Morgen zal ik er een paar verkleinen en uploaden.
Stacking is misschien best lastig uit zonder zo'n slede, maar misschien kan ik wel andere manieren bedenken om te schuiven met camera of onderwerp. Het zou wel eens een oplossing kunnen zijn.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
schuiven kun je ook heel goed met een PB-4. Als je aan focus-stacking wil gaan doen kun je beter de hele set verschuiven dan de focus op het objectief aanpassen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zal me er vandaag maar eens over gaan inlezen.
De PB-4 ziet er wel ontzettend gaaf uit en het lijkt me ideaal werken....Maar ja, ik wil nog zoveel en ik vraag me af of ik zo'n soort investering zou moeten willen doen zolang ik nog niet leef van (stock/product)fotografie. Aan de andere kant is dat zo'n kip-ei verhaal...
De PB-4 ziet er wel ontzettend gaaf uit en het lijkt me ideaal werken....Maar ja, ik wil nog zoveel en ik vraag me af of ik zo'n soort investering zou moeten willen doen zolang ik nog niet leef van (stock/product)fotografie. Aan de andere kant is dat zo'n kip-ei verhaal...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een langere brandpunt gebruiken.henkk schreef:Sinds kort ben ik gelukkig bezitter van een PB-4 en nog lang niet toegekomen aan alle mogelijkheden.Léon Obers schreef: Juist met productfotografie op relatief korte afstanden is een gebrek aan scherptediepte dikwijls toch een probleem.
Met een tilt/shift objectief kun je zoiets optimaal afregelen. Maar een tilt/shift objectief is wel heel kostbaar.
Met een Nikkor balg PB-4 met tilt/shift mogelijkheid en een vergrotingslens lukt zoiets ook voor een fractie van de prijs.
Maar is wel een behoorlijke leercurve om die mogelijkheden eigen te maken.
Maar de afstand die de PB-4 toevoegt tussen objectiefvatting en sensor leidt er m.i. toe - en ik heb dat net nog weer eens geprobeerd - dat je er eigenlijk alleen macro-opnamen mee kunt maken.
.......Hoe zou dit anders kunnen met een vergrotingslens (ik gebruik 'm ook met een omgekeerde EL-Nikkor 50mm/2.8 maar dan is mijn minimale afbeeldingsmaatstaf 1:2)?
Bij productfotografie van niet al te grote dingen wil je voldoende werkafstand houden. Dan past een langer brandpunt en heb je meer mogelijkheden met een balg.
Wat ik me wel te weinig heb gerealiseerd is dat Dreamlogic met een DX camera werkt. Dat is eigenlijk net te klein om lekker met tilt mogelijkheden aan de gang te gaan. Beeldhoeken met wat langere brandpunten worden dan wel erg klein. Op full frame werkt dat allemaal net wat prettiger.
Met een 105mm vergrotingslens kun je op een PB-4 balg tot oneindig scherp stellen.
(Ik denk dat de grens om tot oneindig te kunnen komen met een vergrotingslens ergens op 80-90mm brandpunt ligt).
Zelf heb ik vergrotngslenzen vanaf 75mm tot 300mm (Mijn 50mm moet hier ergens op zolder ook in een doos liggen, kost moeite om te vinden tussen alle rommel).
De langere brandpunten kun je niet zonder moeilijk gehobby op een balg aansluiten, die hebben een te grote diameter vatting / schroefdraad.
Brandpunten tot 150mm is echter geen probleem.
Full res beeld van bosgrond met bladeren, schuin van boven naar beneden gericht, met een gekanteld objectief (EL Nikkor 150mm/5.6 bij f11).
Kijk rechts onderaan en scroll naar boven. Dan zie je bij sommige opstaande bladeren de scherptediepte weglopen in het steeltje naar boven gericht.
http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/enlarge ... .6_@11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Idem "tilt test" van een grindpad: http://www.fotograaf.cc/ftp/NCN/enlarge ... .6_@11.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik zou eerst wat makkelijkere onderwerpen proberen want waar jij tegenaan lijkt te lopen zijn toch meer elementaire zaken. Met zo'n balg is best bewerkelijk en moet je van te voren goed weten wat je wilt bereiken, anders blijf je bezig.Dreamlogic schreef:Ik zal me er vandaag maar eens over gaan inlezen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Tjah Leon, een FX-camera is nog een beetje te duur voor mij. Zit dus te denken om over een poosje de overstap te maken naar een D90, mogelijk een goede tweedehands en op een gegeven moment te gaan sparen voor een full-frame, maar op dit moment zie ik mezelf nog geen 4000 euro uitgeven aan een camera. Misschien dat de D700 nog betaalbaar is...ooit 
@Flitslicht, nou dat denk ik ook. Het lijkt me inderdaad erg bewerkelijk. Het zou eenvoudiger moeten kunnen met de spullen die ik nu heb.
Daarom vraag ik ook naar wat ik in de basis niet goed doe...gelukkig heb ik een goed statief en ik ben benieuwd wat ik er nog meer kan uithalen.

@Flitslicht, nou dat denk ik ook. Het lijkt me inderdaad erg bewerkelijk. Het zou eenvoudiger moeten kunnen met de spullen die ik nu heb.
Daarom vraag ik ook naar wat ik in de basis niet goed doe...gelukkig heb ik een goed statief en ik ben benieuwd wat ik er nog meer kan uithalen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Vandaag nog een poging gedaan...en wat ben ik blij dat ik een tijdje terug een goed statief gekocht heb.
Gisteravond mijn hoofd lopen breken over wat ik nu kan gebruiken als achtergrond en vanmorgen toevallig de schuur even ingewandeld. En wat zag ik daar liggen...een creme-kleurig rolgordijn wat niet meer in gebruik is. De achterkant was wit
Ik heb ook nog een velletje doorschijnend inpak folie gevonden...handige tip die ergens van dit forum kwam...van Léon meen ik.
Ik meen dat de foto's nu beter gelukt zijn en zal vanavond een paar foto's in het klein plaatsen.
Gisteravond mijn hoofd lopen breken over wat ik nu kan gebruiken als achtergrond en vanmorgen toevallig de schuur even ingewandeld. En wat zag ik daar liggen...een creme-kleurig rolgordijn wat niet meer in gebruik is. De achterkant was wit

Ik heb ook nog een velletje doorschijnend inpak folie gevonden...handige tip die ergens van dit forum kwam...van Léon meen ik.
Ik meen dat de foto's nu beter gelukt zijn en zal vanavond een paar foto's in het klein plaatsen.