Sindskort houd ik me bezig met stockfotografie. Me eens goed ingelezen en ondertussen zijn er ongeveer 15 foto's online. Van alles en nog wat aan objecten. Niet echt veel dus en ik wil mijn portfolio uitbreiden. Het zou erg leuk zijn als ik per maand een klein beetje kon verdienen ermee. Ik verwacht er niet veel van.
Ik heb wat kleine spulletjes bij de Wibra gehaald (oa een stelletje badeendjes), maar ook fruit en groente. Om te oefenen en als ze goed genoeg zijn te uploaden.
Ik had een lichttentje gekregen van 40x 40 cm waar 2 lampjes bij geleverd zaten. Die geven niet bepaald veel licht. Er zitten ook achtergrond doekjes bij, maar ik vind ze niet mooi naadloos aansluiten in het tentje, helaas.
Heb de logeerkamer helemaal verduisterd en er nog een extra lamp opgezet.
Ook heb ik een flitser, een hele kleine softbox, en een reflectie-scherm.
Werkwijze:
-De tent op z'n kop gezet, en een 'plaffonnetje' gemaakt van het reflectiescherm.
-Lampjes aan de zijkanten gezet, maar of ik ze aan of uit zet...dat maakt qua lichtobbrengst niet veel uit.
-De extra lamp geeft nog niet echt daglicht; het is een hele sterke bouwlamp, maar dan niet zo'n normale die bloedheet wordt. Het ding geeft vrij wit licht, maar ik kan de lamp alleen maar voor de opening van de tent zetten omdat ik er geen statief voor heb.
-Flitser gebruik ik ook en het lijkt op het eerste gezicht wel te werken. Ik heb het op allerlei manieren geprobeerd...direct, indirect, via scherm, emt softbox en zonder
-Statief heb ik dus wel...alleen dat lag nog ergens anders afgelopen week. Het bijgeleverde statiefje kon mijn camera en lens niet dragen. Uit de hand schieten dan maar.
-Foto's gemaakt in nef + jpg.
Nu zit ik ze zo te bekijken en op het eerste gezicht zien ze er prima uit, maar....ga ik verder inzoomen dan zijn ze wel scherp, maar niet loeischerp zoals ik ze eigenlijk zou willen hebben.
Instellingen...moet ik even kijken maar iso op 200 of 400, sluitertijden meestal onder de 320 en diafragma tussen f/6 en f/8 zo'n beetje.
Het is best wel frustrerend want ze moeten gewoon perfect zijn in alles.
Ik krijg al telkens weigeringen en dan denk ik wel eens: waarom...Maar aan de andere kant zie ik het zelf ook wel. Ze zijn gewoon erg kritisch en veeleisend...logisch.
Ik heb dus een D3000...geschikt genoeg zou je zeggen.
Voor de foto's van gisteren heb ik de 18-55mm gebruikt. De 50mm 1.4 leek telkens de voorgrond ook veel te zacht te maken, zelfs met kleinere openingen. Bijvoorbeeld een kop cappuccino met koffieboontjes op de voorgrond...en de koffieboontjes krijg ik dan niet mooi scherp.
Waar kan het mee te maken hebben? De lens, de camera, geen statief, of combinatie?
Ik bedenk me nu dat ik best een zak rijst had kunnen pakken uit de keuken...want een statief vind ik vaak zo statisch werken.
Nabewerking lost wel wat op, maar het verscherpen...daar doe ik blijkbaar ook iets niet goed in.
Hebben jullie tips?
Ik heb trouwens een afstandsbediening besteld