verkoopsite foto's

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
San

Re: verkoopsite foto's

Bericht door San » di feb 28 2012 12:44 pm

Dan nog ... bedoel je met gemaakte kosten, afschrijving van je camera, eventuele huur van een studio, apparatuur. Aanschaf van producten?
Of bedoel je de omzet voor stockbureaus waar jij maar 10% van krijgt? In dat geval hebben stockbureaus al duizenden dollars aan mij verdiend de afgelopen 3 jaar ;)

Maar goed zeg!! .... Ik heb zelden gehoord dat iemand er zoveel mee verdiend per maand! Ik weet van een enkeling via het shutterstockforum dat zij voldoende verdienen om mee rond te komen. Maar die hadden duizenden foto's online staan, waaronder een Duits meisje, maar zij maakte ook superstrakke graphics.

Zoals ik schreef mag ik blij zijn als ik 50 dollar per maand verdien (bij 3 stockbureaus samen).
Ik moet wel zeggen dat ik al twee jaar niets meer geupload heb en als ik naar sommige foto's kijk in mijn portfolio dan vind ik ze vrij matig. Heb er weleens over gedacht om ze te verwijderen, maar toch verdien ik er aan (mondjesmaat druppelen de dollarcentjes binnen). Dus zet ik mijn ego voor die 'in mijn ogen' slechte foto's maar opzij ;)

Zal eens proberen wat recenter werk te uploaden, kijken of het loopt...

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 28 2012 12:52 pm

Klik eens op het linkje in de signature van Ivonne. Ik geloof dat ze een van de weinige Nederlanders is die er een belegde boterham mee verdient. Haar blog is de moeite waard als je ook aan stockfotografie doet / wil gaan doen. :)

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ivonne » di feb 28 2012 1:26 pm

Tom schreef:Klik eens op het linkje in de signature van Ivonne. Ik geloof dat ze een van de weinige Nederlanders is die er een belegde boterham mee verdient. Haar blog is de moeite waard als je ook aan stockfotografie doet / wil gaan doen. :)
Haha, meteen het quoten ontdekt ;)

Ik bedoel inderdaad met een paar duizend dollar MIJN omzet. En, ik heb nu bijna 15.000 foto's online staan. Daar zitten niet echt bestsellers tussen, hoewel de ene foto beter loopt dan de andere uiteraard. Maar ik behoor niet tot die uitverkorenen die binnenlopen op enkele foto's of illustraties. Je zult mij dus ook niet horen zeggen dat het niet heel hard werken is. Maar, het is hard werken met mijn passie, want dat is fotograferen nog steeds voor mij! En als je al twee jaar niets meer hebt geupped, dan treedt het Shutterstock-mechanisme in werking, als je niets meer upped, dan zakt je portfolio ernstig naar beneden, en zit je dus niet of heel laag in de zoekresultaten van potentiele kopers. Ik ga hierover een deze dagen een stukje op mijn blog schrijven, dat stond al op mijn lijstje!
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

San

Bericht door San » di feb 28 2012 4:51 pm

Top hoor Ivonne ... leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent en dat het voor jou goed loopt. Ik heb net even naar mijn portfolio gekeken, maar ik heb maar een magere 450 foto's online staan... Ik vond dat al veel haha!

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » ma mar 12 2012 8:51 pm

yo-1 schreef:
Ikzelf werk sinds ca. een jaar met Oypo (http://www.oypo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), waar elke fotograaf in principe zijn eigen foto's kan uploaden en via hun verkoopsysteem verkopen. Zij handelen de print-, distributie- en financiele logistiek af, jij krijgt aan het eind van de maand de opbrengst. De prijzen (en dus jouw marge) bepaal je volledig zelf. Jij behoud zelf alle rechten.
Ik heb net gekeken naar Oypo, maar ik begrijp totaal niets van de manier waarop zij de prijzen/commissies berekenen. Aangezien jij er al ervaring mee hebt, misschien dat jij het uit kunt leggen?

Op hun voorbeeldpagina ( http://www.oypo.nl/content.asp?path=hb7p36vf" onclick="window.open(this.href);return false; ) is het me al niet duidelijk. Daar is het een voorbeeldverkkopprijs van € 5,00 en gaat er dan € 0,80 naar de Fiscus (19%). Maar hoe komen ze daar aan € 0,80 ? 19% van € 5,00 is toch € 0,95 ??????

Als ik daarna naar mijn eigen profiel ga, en ik ga daar mijn eventuele verkoopprijzen invoeren dan krijg ik daar netjes de opbrengsten te zien. Maar ik kom er echt niet achter hoe deze berekend worden?

Hier een afbeelding van mijn voorbeeldprofiel, iemand die mij kan vertellen hoe ze aan de bedragen onder de noemer 'Verdiensten' berekenen?

Afbeelding

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » di mar 13 2012 9:15 am

Geen verstand van foto verkoop sites maar de 5,= is waarschijnlijk inclusief BTW, dus 4,20 + 19% = 5,=

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di mar 13 2012 10:25 am

Landerd schreef: Hier een afbeelding van mijn voorbeeldprofiel, iemand die mij kan vertellen hoe ze aan de bedragen onder de noemer 'Verdiensten' berekenen?

Afbeelding
Neem even als uitgangspunt de eerste 10x15cm.
Verkoopprijs € 2,00
Kostprijs foto: € 0,32
Commissie 20%

Dus:
2,00 - 0,32 = 1,68 - 20% commissie = € 1,34 incl. BTW (dus 119, dat is 100 + 19%)
(1,34/119)x100= € 1,12
Deze € 1,12 is wat je daadwerkelijk krijgt uitgekeerd.

Daar bovenop komen nog handlingskosten € 2,50 voor de koper of wanneer jij het anders ingeeft dan zijn ze voor jouw rekening of pas vanaf een bepaald bedrag.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di mar 13 2012 5:56 pm

Landerd schreef:Op hun voorbeeldpagina ( http://www.oypo.nl/content.asp?path=hb7p36vf" onclick="window.open(this.href);return false; ) is het me al niet duidelijk. Daar is het een voorbeeldverkkopprijs van € 5,00 en gaat er dan € 0,80 naar de Fiscus (19%). Maar hoe komen ze daar aan € 0,80 ? 19% van € 5,00 is toch € 0,95 ??????
De 19% btw is 19% over het bedrag ex btw, je € 5,- is dus geen 100%, maar 119%
5,00*19/119=0,798319328
Dat kun je zonder problemen afronden op 80 cent
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”