afdrukken met BKT

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: afdrukken met BKT

Bericht door plincky » vr jul 29 2011 10:58 am

D7000 heeft ook interval prog. weet niet of het werkt met bkt maar ik kans vanavond eens kijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 29 2011 1:47 pm

ReneG schreef:Met de D300(s) en 'hoger' kan het wel. Ik gebruik (misbruik) daarvoor de intervalstand
Kijk. zo leer je nog eens wat. Interval zit ook op mijn camera (een D700). Ik heb daar nu specifiek in de gebruiksaanwijzing op gezocht.
Nooit geweten dat het erop zat. Ik heb het nog niet eerder gebruikt. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jul 29 2011 2:18 pm

Léon Obers schreef:
ReneG schreef:Met de D300(s) en 'hoger' kan het wel. Ik gebruik (misbruik) daarvoor de intervalstand
Kijk. zo leer je nog eens wat. Interval zit ook op mijn camera (een D700). Ik heb daar nu specifiek in de gebruiksaanwijzing op gezocht.
Nooit geweten dat het erop zat. Ik heb het nog niet eerder gebruikt. :D
Interval is erg handig en m.i. primair bedoeld voor time-lapse fotografie. Je hebt daarvoor dus niet zo'n dure afstandsbediening nodig.

Toen ik ermee zat te spelen kwam ik er echter achter dat hij per interval niet 1 opname maakte maar het aantal dat is ingesteld via bracketing. Later bleek dat idd. ook in de handleiding te staan, al had ik deze toepassing door alleen de handleiding te lezen er zelf niet bij bedacht. (Je leert toch veel van wat experimenteren).

Maar ik gebruik het tegenwoordig bijna altijd bij HDR fotografie i.p.v. de afstandsbediening. 8) Wel is het zo dat je het interval alleen kunt activeren via het menu en niet via de ontspanknop of afstandsbediening, het is dus wel aan te raden om bij het interval een ruime voorlooptijd te nemen (ik gebruik +/- 10 seconden) om te voorkomen dat je camera nog natrilt.

Verder noem ik het gebruik van de instelling spiegelvooronstpanning. Dat is alleen bedoeld om trillingen te voorkomen en staat verder los van het bracketing/interval-verhaal, maar gelukkig werkt spiegelvoorontspanning per opname en niet per interval. Je kunt nl. alleen de tijd tussen een interval instellen en niet de tijd tussen opnames. Maar goed dat is zo dan ook weer opgevangen.

PS: Dat gezegd hebbende, met een afstandsbediening met voldoende mogelijkheden kun je bracketing gebruiken zonder intervalstand en dan wel de tijd tussen opnames bepalen (ik heb hiervoor zelf de Hahnel GIGA T-PRO). Maar dat is vrij omslachtig, de intervalfunctie is veel sneller en handiger in gebruik. :D
Laatst gewijzigd door ReneG op vr jul 29 2011 2:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr jul 29 2011 2:19 pm

Ik had precies hetzelfde Leon..... :D
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”