afdrukken met BKT
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
afdrukken met BKT
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het expirimenteren met HDR. Hiervoor gebruik ik de BKT-functie van mijn D90.
Nu is mijn vraag of er, net als bij een C***n, een manier is om met de zelfontspanner ook direct 2/3 afdrukken gemaakt kan worden.
Het is mij alleen nog maar gelukt met de BURST-functie en hiervoor moet je de ontspanknop ingedrukt houden.
Of wordt het toch gewoon maar de afstandbediening gebruiken.
Nu is mijn vraag of er, net als bij een C***n, een manier is om met de zelfontspanner ook direct 2/3 afdrukken gemaakt kan worden.
Het is mij alleen nog maar gelukt met de BURST-functie en hiervoor moet je de ontspanknop ingedrukt houden.
Of wordt het toch gewoon maar de afstandbediening gebruiken.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: afdrukken met BKT
Het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing. Je kunt kiezen uit 2 of 3 opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Dat begrijp ik, maar je moet wel elke afdruk apart afdrukken ongeacht op hoeveel foto's je de camera insteld.
Het gaat er mij om of er een manier is dat de camera zelf 2/3 foto's maakt bij een keer afdrukken (zelfontspanner).
Het gaat er mij om of er een manier is dat de camera zelf 2/3 foto's maakt bij een keer afdrukken (zelfontspanner).
Groet Giso
Groet Giso
- Jolanda
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij gaat George door voor de koelkast!
click voor mijn foto's op flickr.
-
- Forumlid
Oké. Dus op statief toch de afstandbediening.
Groet Giso
Groet Giso
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je genoeg licht heb kan je het prima in burst schieten. Anders idd statief en afstandbediening.
- Léon Obers
- Forumlid
Geen D90 bij de hand, maar met een D700. Niet op singel opnamen zetten maar op continue en de onstspanner vasthouden.Giso schreef:Dat begrijp ik, maar je moet wel elke afdruk apart afdrukken ongeacht op hoeveel foto's je de camera insteld.
Heb je 3 opnamen ingesteld worden er 3 BKT opnamen gemaakt, daarna stopt de camera ondanks dat je de ontspanknop nog vasthoudt.
Loslaten en opnieuw afdrukken en vasthouden krijg je weer een serie van 3. (D700 kun je overigens tot 9 BKT opnamen instellen).
- Léon Obers
- Forumlid
Ik zie het probleem niet zo.
Camera op statief met een afstandbediening en de knop van de afstandbediening in "burst" vasthouden krijg je ook 3 opnamen achter elkaar.
En wat wil je dan nog met een timer? Het gaat toch slechts om 3 verschillende belichtingen voor HDR, die heb je dan toch?
Als je bang bent dat het alsnog teveel trilt, kun je alsnog een spiegel vóór opklap / afdrukvertraging instellen.
Camera op statief met een afstandbediening en de knop van de afstandbediening in "burst" vasthouden krijg je ook 3 opnamen achter elkaar.
En wat wil je dan nog met een timer? Het gaat toch slechts om 3 verschillende belichtingen voor HDR, die heb je dan toch?
Als je bang bent dat het alsnog teveel trilt, kun je alsnog een spiegel vóór opklap / afdrukvertraging instellen.
- Léon Obers
- Forumlid
Nou ja, Giso haalt een hele heisa tevoorschijn voor HDR met statief, om meerdere opnamen te maken. Kost allemaal een hoop tijd.
Heeft achteraf daar ook nog eens veel extra werk mee, maar dan is het teveel om een simpele afstandbediening te gebruiken?
Ik geloof dat ik die van mij (een no-name MC-30) een keer heb laten komen met wat andere spulletjes vanuit China. Iets van Euro 3,00 inclusief verzending.
http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=nikon+r ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft achteraf daar ook nog eens veel extra werk mee, maar dan is het teveel om een simpele afstandbediening te gebruiken?

Ik geloof dat ik die van mij (een no-name MC-30) een keer heb laten komen met wat andere spulletjes vanuit China. Iets van Euro 3,00 inclusief verzending.
http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=nikon+r ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Inderdaad andere leuke hebbedingetjes, zoals een timer en een draadloze afstandsbediening.Zelfontspanner schreef: Bedankt voor de link, er staat meer leuks bij
Kun je beter nog een zoekactie doen met de juiste woorden van die items, krijg je een meer uitgebreide lijst op die items.
-
- Forumlid
Wat een overbodige discussie weer.
Waarom kan er niet gewoon een antwoord gegeven worden op de vraag van TS: Nee, de Nikon kan niet wat de Canon in dit geval wel kan.
Waarom kan er niet gewoon een antwoord gegeven worden op de vraag van TS: Nee, de Nikon kan niet wat de Canon in dit geval wel kan.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
D90 en 'lager' kunnen dat niet. Of de D200 dat kan (denk het wel) en de D7000 (denk het niet) weet ik niet. Met de D300(s) en 'hoger' kan het wel. Ik gebruik (misbruik) daarvoor de intervalstand en ik werk (uiteraard) vanaf statief bij HDR.
Ik heb geen camera bij de hand dus even uit mijn hoofd, kan zijn dat er een detail niet klopt maar het werkt goed:
Ik zet de camera op bracketing (in het geval van de D300s meestal op 7 of 9), bij HDR meestal +/- 1 stop. De camera op Cl of Ch. Het intervalprogramma zet ik op 1 met een delay van 10 seconden (mag ook meer of minder zijn). Het leuke is dat de camera bij bracketing dan toch het aantal foto's maakt dat je bij bracketing hebt ingesteld. Daarnaast zet ik spiegelvoorontspanning aan om te voorkomen dat bij een snelle sluiter de beweging van de sluiter de foto nog beinvloedt.. E.e.a. betekent dat je op de ontspanknop drukt, de camera vervolgens 10 seconden wacht en dan met spiegelvoorontspanning ertussen je serie foto's maakt. Je kunt dit uiteraard in gang zetten met of zonder afstandsbediening.
Letterlijk 'je staat erbij en je kijkt ernaar' en je camera doet het werk.
Je kunt op deze manier alleen niet de tijd tussen de foto's instellen (wel tussen series). Als je meerdere series instelt zou je op die manier misschien zelfs wel een soort HDR-Timelapse kunnen maken al heb ik dat nog niet geprobeerd.
Dit kan natuurlijk zowel met als zonder afstandsbediening.
Ik heb geen camera bij de hand dus even uit mijn hoofd, kan zijn dat er een detail niet klopt maar het werkt goed:
Ik zet de camera op bracketing (in het geval van de D300s meestal op 7 of 9), bij HDR meestal +/- 1 stop. De camera op Cl of Ch. Het intervalprogramma zet ik op 1 met een delay van 10 seconden (mag ook meer of minder zijn). Het leuke is dat de camera bij bracketing dan toch het aantal foto's maakt dat je bij bracketing hebt ingesteld. Daarnaast zet ik spiegelvoorontspanning aan om te voorkomen dat bij een snelle sluiter de beweging van de sluiter de foto nog beinvloedt.. E.e.a. betekent dat je op de ontspanknop drukt, de camera vervolgens 10 seconden wacht en dan met spiegelvoorontspanning ertussen je serie foto's maakt. Je kunt dit uiteraard in gang zetten met of zonder afstandsbediening.
Letterlijk 'je staat erbij en je kijkt ernaar' en je camera doet het werk.

Je kunt op deze manier alleen niet de tijd tussen de foto's instellen (wel tussen series). Als je meerdere series instelt zou je op die manier misschien zelfs wel een soort HDR-Timelapse kunnen maken al heb ik dat nog niet geprobeerd.

Dit kan natuurlijk zowel met als zonder afstandsbediening.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Kijk eens naar de Seculine Twin 1 ISR (Interval Shutter Release)
Hier kun je alles mee instellen wat je maar wilt.
Succes
Hier kun je alles mee instellen wat je maar wilt.
Succes
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd